Fia skrev:
Korrekt tolkat, förutom Kina-biten. Vi är ju en demokrati, så en jämförelse med Kina haltar redan i grunden.
Ett undantag gör inte yttrandefriheten till en urvattnad formalitet på ett papper. Därför är det jätteviktigt att från fall till fall bedöma om fördelarna med att förolämpa någon överväger nackdelarna. Det är också viktigt att det inte blir för många undantag - då är det ju inga undantag längre, utan snarare en regel. En rondellhund av det här slaget vore enligt mig smartast att självcensurera idag. Det betyder inte att det automatiskt är smart att självcensurera en motsvarande bild om t ex några år. Det politiska läget är kan vara helt annorlunda då. Kanske t o m det "sunda förnuftet" menar på att det då istället vore helt OK att publicera en sån bild, det vet vi ju inget om. Hur som helst. Om vi gör ett undantag idag minskar vi automatiskt nyttan med liknande undantag i framtiden, eftersom vitsen med undantag är att de förblir just enstaka undantag.
Fia,
Jag blir mer och mer bekymrad över hur du tänker. Jag tänkte inte bry mig om vad du skrev om "praktik" och "princip" tidigare eftersom jag tyckte det var så tämligen vimsigt. Du radade upp en serie av logiska vurpor, men eftersom ingen orkade/ville bemöta dig, så ångar du på och utvecklar din tes ännu mer, och hela ditt resonemang blir mer och mer absurt.
Du efterlyser nån slags "självcensur". Bra. Men det tror jag nog de flesta redan praktiserar ganska ofta, så du försöker nog slå in redan öppna dörrar med det.
Alltså:
Om herr A vill kritisera herr B, så ligger det ju i sakens natur att herr B kanske kan bli ledsen. Det beror ju inte på herr A egentligen, utan på hur känslig herr B är för kritik. Du anser alltså inte att herr A ska kritisera herr B då, utan glömma alltsammans. Då infinner sig följande frågor:
1. Eftersom kritik till sin natur innebär att man kanske gör någon ledsen, ska man inte får kritisera alls då?
2. Eller, finns det tillfällen när kritik TROTS detta är befogad? I så fall, kan du beskriva vad det skulle kunna tänkas vara för omständigheter?
3. Herr A vill kritisera herr B, Han sätter sig ner och funderar riktigt noga efter om herr B kanske kan bli ledsen och kommer till slut fram till att herr B absolut INTE kommer att bli ledsen eftersom kritiken komemr att framföras på ett jättesnällt sätt. Men, i efterhand visar det sig att herr B faktiskt blev ledsen ändå. Hur gör man då?
5. Eller kräver du att man i FÖRVÄG ska veta hur det man säger kommer att uppfattas, och även om man är säker på att ingen ska bli ledsen, så ska man ÄNDÅ förstå att någon kommer att bli ledsen?
6. Kan du berätta hur man ska kunna garantera att ingen ska bli ledsen om man kritiserar?
osv...