Danne V skrev:
Det där tycker jag är väldigt naivt och aningslöst trams. Jag är sannerligen ingen hök, utan snarare en pacifist. Men det finns tyvärr människor som inte förstår vad "ödmjukhet" är, utan använder religionen och annat för att terrorisera andra och få utlopp för sin egen förkärlek till våld eftersom det verkar vara det enda språk dom kan.
Är du undfallande och "ödmjuk" inför såna människor så får du betala ett väldigt högt pris. Historien bevisar detta tusen gånger om. Som jag skrev tidigare: Törs du inte vara herre i ditt eget hus, så får du snart en ny.
När du blir utsatt för dödligt hot så har spelreglerna redan definerats med all (o)önskad tydlighet av de som du vill att man ska vara "ödmjuk" emot. Tyvärr.
Detta har vi gått igenom, eller hur? Eller ska vi ta ett varv till?
Alltså: Tryckfrihetens syfte är givetvis inte att göra narr av någon. Syftet är att tidningar och annan media ska kunna redovisa alla nyheter utan rädsla för repressalier från något håll. I det här fallet skrev dom om Vilks' rondellhund och diskuterade just tryckfriheten. Den tryckfriheten ska vi vara rädda om, och religiösa knäppskallar från andra sidan jorden ska naturligtvis inte med hot om våld och död kunna skrämma oss till att tumma på en av de viktigaste principerna som hela vår demokrati och tillvaro vilar på.
Jag trodde i min enfald att du och Fia och andra till slut fattat detta....
Jag inser att vi har skilda vyer kring det här. Du må kalla mig naiv eller vad som helst det gör mig inget. Men jag utgår ifrån det jag känner till från respektive läger. Och nä, de är inte mina vänner som begår våldshandlingar i Islams namn. Men visst, jag har vänner i såväl Iran som Pakistan. ingen av dessa kan ens sättas i sammanhang med de våldsamheter man ser och hör talas om. Faktum är att vid ingen av mina resor till Tehran har jag sett en endaste argsint mulla och ännu mindre hört talas om dem. Att de existerar tvivlar jag inte på, att det också existerar militanta Islamister som begår både det ena och det andra tvivlar jag inte heller på. Men varför ska den ändå ganska lilla gruppen få mer uppmärksam än alla andra som är det stora flertalet -De miljontals muslimer som lever i fred och aldrig gör en fluga förnär? Varför förödmjuka dem som inte gör nåt annat än visar omtanke och kärlek bara för att komma åt den lilla grupp som är fanatiker?
Jag rekommenderar alla som tvivlar på det jag skriver att själva ta en tripp till de här länderna, gå på gatan och var social. Jag lovar att ni blir överraskade med tanke på den bild man får bara av att följa det västerländska nyhetsflödet. Man blir överraskad då den bild man har fått sig inpräntad, fylld av fördomar, visar sig vara falsk eller ivf helt klart överdriven. När ska nyheterna visa folk på gatan som lever i fred istället för ett hundratal galningar som bränner flaggor och bilar? Eller när ska folk inse att det inte alltid är sanningen som speglas i nyhetsflödet - eller rättare sagt att sanningen är starkt vinklad?
Jag har inget emot att ge de här dårarna till fundamentalister en näsbränna eller försvara demokratin med alla medel. Men jag är emot att man trampar på miljontals fredliga för att nå målet att reta ett fåtal. För det syftet kan det väl inte vara med tryckfriheten? Måste finnas andra sätt att komma åt problematiken än så här.
Vidare så har jag svårt att tro att de som man inte retar upp - de stora flertalet, kommer ta det här med vår "demokrati" på allvar när de hela tiden blir förolämpade på det ena eller det andra sättet. Ungefär lika korkat som när pentagon medgav att de hade för avsikt att bomba Iran så att folket skulle ledsna och störta regeringen. Knappast troligt att folket tar emot USA med öppna armar om de först blir bombade. Så var det inte i Irak som ändå hade en mer extrem situation.. och så lär det inte fungera i Iran heller. Ska man ha folket med sig måste man vara mer ödmjuk.
Men för all del, förolämpa alla miljontals, men räkna inte med deras förståelse.
Därför är jag emot dessa karikatyrer och nej, jag anser inte att det handlar om att vara rädd för repressalier - jag anser att det handlar om att ha insikt om hur de andra kulturerna fungerar. Har inte heller tänkt mig att man ska backa på tryckfriheten, men om jag råkar trampa en person på fötterna ber jag så klart om ursäkt för min klumpighet oavsett vad jag innerst inne anser om personen. Det är att vara anständig. Jag anser att svenska flaggan är och ska vara anständig, inte utnyttjas för att provocera.
I övrigt är det här en mkt intressant tråd genom att den väcker sånt intresse bland så många :bire
> sgtpepper:
Hoppsan, klart att det ska vara statsministern och inte stadsministern. Typo av mig (och andra).