Jag har varit inne så mycket på png-24 för att få bra transparenta bilder till sajter att jag glömt helt vad som gäller för png-8. Lat som jag är frågar jag först, innan jag börjar söka på webben....
Jag vet (?) att png-8 bara klarar 256 färger och alpha-kanalen bara klarar hel transparens och inte "translucency" som det heter på engelska, dvs när transparensen är gradvis och inte fullt ut.
Men png-24 blir ganska tunga. Kan man istället använda png-8? Har webbläsarna support? Och då dom inte har det (IE6 t.ex.), funkar skripterna som stöder alpha-kanalen i png-24 support för png-8 också?
Men png-24 blir ganska tunga. Kan man istället använda png-8? Har webbläsarna support?
Enligt min erfarenhet skall png-8 (med transparant bakgrund) fungera korrekt i ie6 (och de flesta webbläsare). Förenklat kan man använda png-24 istället för JPEG och png-8 istället för GIF. Så det går ju inte att säga att man skall använda png8 istället för png24 eftersom det är olika användningsområden.
Enligt min erfarenhet skall png-8 (med transparant bakgrund) fungera korrekt i ie6 (och de flesta webbläsare). Förenklat kan man använda png-24 istället för JPEG och png-8 istället för GIF. Så det går ju inte att säga att man skall använda png8 istället för png24 eftersom det är olika användningsområden.
Att png-8 kan ersätta gif håller jag med om, men jpeg har ändå en vettig plats för foton och dylikt när oförstörande komprimering inte är jätteviktigt.
Danne V skrev:
Jag vet (?) att png-8 bara klarar 256 färger och alpha-kanalen bara klarar hel transparens och inte "translucency" som det heter på engelska, dvs när transparensen är gradvis och inte fullt ut.
PNG-8 har faktiskt 32-bitars färger för paletter, dock finns det inte direkt några program som kan utnyttja det.
/Edit: 32-bitars paletter betyder alltså i detta fall att var och en av 256 färger kan ha ett RGB-värde + en transparens inom 0-255.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e