webForumDet fria alternativet

Vad heter detta?

Design & grafik

15 svar · 973 visningar · startad av Crozz

Medlem sedan maj 2007261 inlägg
Frågan#1

Vad heter denna grafik? https://www.blipville.se har jämt undrat. tänkt att testa på att göra nått liknande nån gång. vad behöver man för program att göra detta med? finns det gratis program?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

pixelgrafik.
Det öppnade ju ett nytt forum om det alldeles nyligen här nånstans...

Finns det något gratis program?

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Du kan använda vilket ritprogram som helst, t.ex. paint.
Men det är mycket arbete bakom pixelgrafik, och det är möjligt att det finns genvägar och kanske program som hjälper till.

Satsar senare på ett spel som Habbo och blipville. Där man chatar och går runt i städer.

finns det nått program man senare kan ladda ner så allt går lite snabbare och enklare.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Flyttar tråden från cafét.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Snabbare eller enklare? Av vad? "spelet" eller grafiken? Man kan aldrig fuska på grafik :P Det är bara att lära sig ;)

Din "idé" med att gå runt i städer och chattar, finns redan.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Paint. Om du har någon version av Windows så är det bara att dra igång och börja pixla.

voigtann1 skrev:

Snabbare eller enklare? Av vad? "spelet" eller grafiken? Man kan aldrig fuska på grafik :P Det är bara att lära sig ;)

Din "idé" med att gå runt i städer och chattar, finns redan.

Vet. Habbo och Blipville som jag sa :p
Så vart kan man börja? Ska jag kuna några grunder från nån hemsida eller är den bara att köra igång?

Medlem sedan mars 2007522 inlägg

det är väl bara att börja pixla figurer antar jag. Räkna med mycket jobb - många sådana figurer byggs upp pixel för pixel, i princip. Jag antar väl att tålamod är en dygd i det fallet?

Vadå så ska jag bara börja rita i paint elr behövs nått mer? Typ första gången jag hörtalas om pixelgrafik. Så ska jag bara börja rita i paint? Trodde förut att jag kunde göra habbo elr blipville med hjälp av game maker. Hehe

du kan göra det med många program. men paint är enda kravet eftersom det är enkel PIXELgrafik vi talar om.

Vet du vad en pixel är?

Finns i kameror.....Megapixel hehe. Är inte säker men nått med nån sak att göra=)

du vet inte vad en pixel är... jag är nästan mållös.

en pixel är benämningen på de små "färgfyrkanter" som hela din bildskärm är uppbygd av. OM du tittar riktigt nära skärmen så kan du se dem.

det här punkten, t ex

.

är uppbyggd av 4 pixlar (tror jag).

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

Här är en rätt så genomgående guide för att komma igång - och bli lite mer avancerad: http://www.19.5degs.com/element/832.php ("Nästa"-knappen verkar dock ha lite problem, använd Index för att jobba dig igenom kapitlena)

Bara att starta valfritt bildredigerinsprogram (med zoom och pensel), läsa, och sedan börja leka.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)