silopMedlem sedan aug. 2006157 inlägg
LenaMarie skrev:
Så nu har jag 2 fungerande kameror
Det är nog det säkraste att ha en extra kamera med när man är ute och reser. Det gäller både digitala och analoga. En bekant kunde inte ställa fokus på en Hasselbladare när en speciell ceremoni skulle plåtas i Italien och han hade ingen extra kamera med sig. Han var inte glad.
MMR-EMedlem sedan sep. 200631 inlägg Gorillapod
Är det någon som har testat Gorillapod till en s3´a och i så fall vilken gorillapod, vad är ert omdömme.
Ingen som vet svaret på mitt förra inlägg såm löd så här:
Läste någonstans att den optiska bildstabilisatorn bara skulle fungera när man håller kameran på vanligt vis, och inte om man tar blider med kameran på högkant kan detta verkligen stämma.
MR-E skrev:
Läste någonstans att den optiska bildstabilisatorn bara skulle fungera när man håller kameran på vanligt vis, och inte om man tar blider med kameran på högkant kan detta verkligen stämma.
Vad jag kan se i manualen finns ingen sådan begränsning. Du kan kanske själv se i manualen på följande adress:
http://www.datamatic.se/START_SV.pdf
MMR-EMedlem sedan sep. 200631 inlägg Tusen tack för dom snabba svaren, nu blir det till att beställa
Köpa Linser/Filter till Poweshot S3
En fråga, om jag vill köpa linser, dels för att skydda objektivet samt att sätta ett polariserande filter på den. Kan man göra det utan att köpa en adapter och kan man låta den sitta permanent på?. Skulle vilja ha svar på dessa frågor. Annars en kanon kamera den där Powershot S3.
ackaMedlem sedan jan. 2001716 inläggHej och välkommen hit Glenfiddich.
Nej, du kan inte montera några linser eller sånt utan att ha filteradaptern.
Det finns inga filtergängor på objektivet utan enbart på adaptern.
Filteradaptern kan du ha på permanent om du vill.
Jag har alltid den sittande på med ett UV filter monterat.
Både för att filtret skyddar glaset på objektivet och för att jag tycker att det blir bättre grep på kameran när man fotar.
MasanMedlem sedan sep. 200625 inlägg
Mandrakonian skrev:
Hej alla glada , såg att det blev några som var intreserade att köpa linserna :h ,här kommer länken till dom, det finns ett fet samling coola saker till s3:
http://www.swefo.se/products/category.asp?id=277 dom heter cm-3500. hoppas ni som ska köpa linserna har adaptern till cameran dvs den som är canons egen märke. ett tips är att kolla på http://www.raynox.co.jp/english/egindex.htm
där kan ni se olika typer av optik till olika kemeror. Om ni inte har S3 dvs!
remember life is a flash :stud
Är det denna som behövs eller är det någon annan ?
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010085439
Finns det någon "pirat" som är billgare ? länk upskattas
Blixt
Hej alla! Jag fotograferar ofta i P läge men kan inte för mitt liv få blixten att fungera när JAG vill, ex i solljus. Vad gör jag för fel?
LenaMarie skrev:
Vad gör jag för fel?
Hej!
Jo du måste fälla upp blixten och sedan trycka på knappen som finns till vänster om blixten till du fått inställt det läge du önskar.
silop skrev:
Hej!
Jo du måste fälla upp blixten och sedan trycka på knappen som finns till vänster om blixten till du fått inställt det läge du önskar.
Tack...äntligen, men nu skäms jag lite, jag har faktiskt tryckt på den knappen men frågan är i vilket läge för jag har aldrig sett något i displayen förut.
MMR-EMedlem sedan sep. 200631 inlägg Katalogisera bilderna
Jag ska börja att lägga in mina bilder i kataloger vad föreslår ni för program för detta?
Har tittat lite på adobe photoshop album starter edition 3 (Är inte detta ett gratis program?) men det finns kanske något som är bättre.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggPicasa är ju rätt populärt för sånt...
http://picasa.google.com/
själv gillar jag inte "virtuella" album utan brukar göra kataloger rent fysiskt
MMR-EMedlem sedan sep. 200631 inlägg Tackar för förslaget ang picasa det ser bra ut, ska försöka att få ordning på mina bilder nu innan jag börjar ta bilder med min nya canon s3 men det är en hel del att sätta sig in i så det blir nog lite frågor här på forumet när jag kör fast.
ackaMedlem sedan jan. 2001716 inläggEtt tips.
Vare sig du du använder ett program eller inte för att katalogisera dina bilder så hjälper det att bygga en struktur och ha rutiner hur du ska handskas med bilderna.
Här är en beskrivning hur jag gör.
Kanske inte passar dig men kanske kan ge dig tips i alla fall.
På disken så har jag byggt upp ett katalogträd enligt bilden nedan.
När jag kommer hem med bilder som jag ska ha kvar så tankar jag över dom i oredigerade katalogen i rätt år, månads katalog.
Döper den nya katalogen till ex 2007-03-18_blablabla.
Då sorteras dom i rätt ordning enligt datum.
När jag har gått igenom alla bilder och plockat bort dom jag inte vill ha kvar så skrivskyddar jag katalogen så att jag inte av misstag sparar över orginalbilden med en redigerad bild.
Bilder jag redigerar hamnar i redigerade katalogen.
Försöker att ta backup på katalogerna till annan USB disk så fort jag har lagt dit nya kort.
Sen tar jag backup på den usb disken ca 1 gång per månad.
Hoppas ovanstående ger dig lite ideer om hur du kan göra. :)
MMR-EMedlem sedan sep. 200631 inlägg Hjälp med Picasa
Hur gör jag för att titta på bilderna i helskärmsläge ? som det är nu så bubbel klickar jag på en bild så får jag upp bilden och till vänster har jag ett fält om jag vill göra korrigeringar i bilden och det är detta fönster jag inte vill ha upp.
Hoppas att någon vet hur man gör för att få bort detta.
MR-E skrev:
Hur gör jag för att titta på bilderna i helskärmsläge ? .
När jag är klar med redigering och inte behöver verktygen till vänster så bläddrar jag fram till den bild jag vill titta på i helskärmsläge och trycker på Ctrl+4. Då startar bildspel från denna bild, men det är ju lätt att avbryta när man sett färdigt.
Jag kom också på nu att jag använder en smidig funktion i Pcasa och det är att lägga upp bilder direkt i Picasa webbalbum:
http://picasaweb.google.se/ .
Där får man utan kostnad 1000 MB till förfogande och det går också att lägga upp video. Sedan är det bara att skicka länken till vänner o bekanta om man vill att de ska få ta del av ens bilder.
acka skrev:
När jag har gått igenom alla bilder och plockat bort dom jag inte vill ha kvar så skrivskyddar jag katalogen så att jag inte av misstag sparar över orginalbilden med en redigerad bild.
Bilder jag redigerar hamnar i redigerade katalogen.
:)
Finessen med nya Picasa är att alla ändringar som gjorts med bilderna inte påverkar originalbilden. Istället sparas originalen i en underkatalog som får namnet ORIGINAL. På detta sätt kan man även ha ordning på sina redigerade bilder och inte få dem i en hög i den redigerade katalogen.
För övrigt håller jag med acka om att det är viktigt att ha en katalogstruktur.
MMR-EMedlem sedan sep. 200631 inlägg Tackar Silop för ett snabbt svar men tyvärr så funkar inte bildspelet, jag får upp bilden som helskärm och jag klickar på pilen så att bildspelet ska börja (pilen blir orangefärgad)
men spelet börjar inte vad är det som är fel?
Du menar väl 250 MB och c:a 1000 bilder?
Om jag lägger upp bilder på nätet kan jag ha olika album med lösenord till olika personer eller kan vem som helst se dom?