webForumDet fria alternativet

Lite bråk med telia :)

Bredband & telefoni

21 svar · 1 988 visningar · startad av Nicrosoft

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg
Frågan#1

När skall man ge upp.. :)

Läses nerifrån och upp.

Fråga 2006-12-05 21:05
Hej
Läser ni tidigare frågor och svar när man skickar följdfråga?

Jag har alltså INTE fått någon utbetalningsavi. Ngn som i ett tidigare svar från er står att jag skall få. Att svara att jag kan skicka in ngt som jag inte fått (som oxå står), till en adress som jag började med att fråga efter, känns ju seriöst.

För att göra det väldigt enkelt:

Jag vill ha de pengarna som skall krediteras enligt faktura 4xxxxxxxx4.

Jag vill ha samma förseningsränta som ni använder er av.

Jag vill ha samma förseningsavgift (160:-) som ni tar ut vid försenad betalning.

Jag vill ha summan insatt på swebank 8xxx-x 4xxxxxx-1 omgående. Ingen avi med uttagsavgift om ni inte sätter in en summa motsvarande uttagsavgiften.

Hälsningar
Niklas

Svar 2006-12-01 13:40
Hej!
Om förfallodatumet har gått ut på er utbetalningsavi kan ni skicka den till adressen som står angiven på utbetalningsavin med nedanstående uppgifter. När ni skickat dessa uppgifter kommer vi att göra en överföring av den summan som ni blivit krediterade, till ert konto.

-Personnummer
-Telefonnummer (dagtid)
-Clear- samt Kontonummer
-Bank

Med vänlig hälsning

Rebecca
Telia Kundservice

Fråga 2006-11-24 21:38
När jag ringde och ifrågasatte varför inte kreditfakturan kvittades mot nästa faktura (något jag tog förgivet, och därför inte betalade förra i tid) så fick jag besked på att det inte gick att kvitta dessa då de pengarna jag skulle ha redan var skickade.
Detta var för över en månad sen. Kreditfakturan (jag envisas med att kalla den så) var daterad med förfallodag 31/10, dvs. snart en månad sen. Jag är kanske petig men när telia skall ha betalt så brukar det vara så att det är datumet som står på fakturan som gäller.
Nu har ni själv satt en datum och då kan det inte vara mer än rätt att era egna regler gäller. Att bara hänvisa till att det skall komma en utbetalningsavi är ointressant. Då skulle den kommit så att jag hade pengarna till datumen som stod, 31/10.

Svar 2006-11-24 13:56
Hej!
Du har fått en bekräftelse utskickad för en återbetalning. Du kommer alltså även att få en utbetalningsavi för att du skall kunna hämta ut pengarna. Det är alltså inte en faktura.

Med vänlig hälsning

Linda
Telia Kundservice

Fråga 2006-11-20 19:22
Hej
Jag hade gärna följt samma system som Telia men då jag inte fick ngn adress så får det gå här.

Fakturanummer är 4xxxxxxxxxx4 Förfallodag 2006-10-31

Ni kan lägga på samma ränta och förseningsavgifter som ni själv använder av.

Mvh
Niklas

Svar 2006-11-09 15:53
Hej!
Tack för din förfrågan.
Om du återkommer med ditt ditt personnummer samt fakturanummer som din kreditfaktura avser så skall vi kontrollera ditt ärende.

Med vänlig hälsning

Annika
Telia Kundservice

Fråga 2006-11-05 17:36
Hej
Jag har en kreditfaktura som förfallit till betalning hos er. Var skickar jag påminnelse och påminnelseavgift?

Mvh
Niklas

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Så skön läsning. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hm, Telia använder sig inte av kreditfakturor mot privatkunder (åtminstone inte då jag jobbade där för fem-sex år sen), men saknaden av utbetalningskortet är ju en klar miss.

Men varför traggla med mailkonversation i en hel månad över det här? Jag skulle ringt eller gått in i en butik - brukar alltid vara effektivare att snacka med nån öga mot öga än via en mailkonversation där man dessutom får svar från olika personer varje gång...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har under lång tid jobbat för att Bredbandsbolaget skall ha a´conto så jag slipper få återbetalningar, där de drar av 50:- för att betala tillbaka mina förskotterade pengar..
Måste vi inte göra något åt dessa företag?
Har idag sänt brev till Comhem eftersom jag inte kan ringa på vår telefon. De svarar inte ens när jag sänder rekomenderat brev!!!
Stå på dig.

Lite update.. :) Hoppet tändes lite för en månad sen, idag blev man bara trött igen när de frågar efter mina kunduppgifter. :x

lite update skrev:

Hej

Ditt ärende har ärendenummer: 837390.

Läs nerifrån innan du svara är du snäll.

Nu får ni väl ge er med hur klantigt och illa man kan sköta ett ärende. Hade det varit jag som låtit bli att betala på över två månader så hade jag saknat telefon att ringa med för länge sen.

Jag har inte tillgång till kreditfakturanummret just nu men det kan väl inte vara så svårt för er att hitta.

Mina krav nu.

Erstättningen enligt kredidfakturan.
2 x 160:- i kravavgift.
Ränta på pengarna sen kreditfakturan förföll.
Detta skall vara mig tillhanda senast 2007-02-02

Kronofogden nästa?

Svar 2007-01-18 13:54
Hej!
Jag beklagar det inträffade. För att kunna hjälpa dig vidare måste jag be dig återkomma med ditt personnummer, kundnummer samt adress.

Med vänlig hälsning

Petra
Telia Kundservice

Fråga 2007-01-14 22:21
Hej
Nu är det över en månad sen som jag fick ett vettigt svar och en förklaring om att det skulle hända något.

Frågan är bara vad som hände för jag har inte hört något eller sett några pengar.

Jag har tidigare krävt ränta och samma förseningsavgift som ni använder er av, dvs. 160:-. Eftersom ni inte skulle acceptera att jag inte betalade på så lång tid som detta har tagit så vill jag har ytterligare 160:- nu.

Svar 2006-12-11 11:00
Hej!
Beklagar missförståndet i tidigare svar från oss.

Jag har idag kontaktat vår återbetalningsgrupp som kommer att kontrollera din återbetalning och om återbetalning ej redan skett sätter de in denna på önskat konto.

Varmt välkommen åter!

Med vänlig hälsning

Johanna
Telia Kundservice

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ja felia är minst sagt komiska :e

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Varför gör man allt för att undvika dom?
Stå på dig!

Hur svårt kan det vara?

Få se nu, enligt det här pappret borde jag ha fått pengar tillbaka. Jag går inte till en butik, jag lyfter inte luren och ringer, nä jag skriver ett extremt kortfattat mail utan några uppgifter alls i en ganska sarkastisk ton - då är de säkert glada över att hjälpa mig! :OO

Nä, jag vidhåller det jag skrev från början:

:stefan: skrev:

Men varför traggla med mailkonversation i en hel månad över det här? Jag skulle ringt eller gått in i en butik - brukar alltid vara effektivare att snacka med nån öga mot öga än via en mailkonversation där man dessutom får svar från olika personer varje gång...

Eftersom jag var inne på det tidigare, vem blir man positivast inställd till och kanske vill hjälpa det där lite extra?
Den som ringer och knappt presenterar sig innan den börjar gorma över hur fel det är, varför vi inte rättat till alla fel och fakturan kan jag köra upp nånstans där solen inte skiner!
..eller den som tar allt från början, berättar vad som hänt och hur denne skulle vilja ha det löst.

Bemöt andra osv. ;)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Få se nu, enligt det här pappret borde jag ha fått pengar tillbaka. Jag går inte till en butik, jag lyfter inte luren och ringer, nä jag skriver ett extremt kortfattat mail utan några uppgifter alls i en ganska sarkastisk ton - då är de säkert glada över att hjälpa mig! :OO

Nä, jag vidhåller det jag skrev från början:

Eftersom jag var inne på det tidigare, vem blir man positivast inställd till och kanske vill hjälpa det där lite extra?
Den som ringer och knappt presenterar sig innan den börjar gorma över hur fel det är, varför vi inte rättat till alla fel och fakturan kan jag köra upp nånstans där solen inte skiner!
..eller den som tar allt från början, berättar vad som hänt och hur denne skulle vilja ha det löst.

Bemöt andra osv. ;)

Det ska ju förbövelen inte en behöva gå så långt att man ska behöva tjata på felia för att få tillbaka pengarna! Du är bara extremt partisk!

Jag hade exakt samma problem när jag sa upp mitt felia-abonemang. Att det skulle hjälpa mer att ringa är bull. Jag fick inte mina pengar utbetalda fören 2mån efter förfallodatum trots att jag ringde ett flertal gånger, och dessutom ville dom då ha någon larvig samtalsutjämning betald inom 10 dagar. Det ska bara inte vara så.

Visst kunde jag ringt från början men jag valde denna vägen eftersom jag precis fått betala förseningsavgift då jag tog förgivet att man höl reda på plus och minus och kunde kvitta detta. Att det inte fungerade på det viset fick jag reda på via telefon och samtiigt fick jag besked på att mina pengar var på väg, detta var i oktober. Tycker att det borde räcka.

Så otrevlig har jag väl inte varit... :)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Stå på dig!

:stefan: Finns en mailadress som man kan vända sig till bör man då inte få lika bra service där som på telefon?
Om nu telia som du skriver inte använder kreditfakturor till privatpersoner varför har man då skickat ut en?

Om ett företag har en "support" mailadress så måste de väl ta den på allvar och svara på inkommande mail. Annars är det som att ha en kundtjänst per telefon och inte svara när det ringer. Vinner man kundernas förtroende att göra som dem gjort i detta fall?

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

stefan skrev:

Been there, done that...

Får väl berätta om mitt strul med Glocalnet...
Glocalnet erbjuder Internet och Telefoni. Tecknar man båda och väljer Glocalnet som förval så får man 50,- rabatt på Internetabonnemanget.
Sagt och gjort, undertecknad beställer allt på en gång på Glocalnets hemsida.

Efter de första två månaderna börjar jag bli kunfunderad över att jag får en räkning för Internetabonnemang och ett för telefonin... Så jag gör som :stefan: rekommenderar... jag ringer till Glocalnet, förklarar mina funderingar och får till svar att de inte kan svara på frågor gällande kundnummer/användarnamn på deras hemsida etc. men att hon i andra ändan säger att hon ska slå ihop mina abonnemang och skicka ut nya uppgifter.

När dessa uppgifter kommer (vilket tog åtskilliga veckor) så har inget förändrats, m.a.o fortfarande 2 konton. Vid denna tidpunkten reste jag mycket i jobbet så "ärendet" blev liggandes på köksbordet. Så efter några månader tog jag åter kontakt med Glocalnet, förklarade fenomenet/problemet samt att jag inte erhållit den 50,- rabatt/månad som de lovat. Svaret på detta:
"Det är omöjligt att en person kan vara registrerad som två kunder på samma adress och med samma telefonnummer".
Han på kundtjänsten upptäcker efter en stund att jag, trots att det är omöjligt, har två abonnemang och säger att han ska fixa till det där. Jag passar även på att uppgradera mitt ADSL till 24mbit.

Jippie tänker jag, men får några konstiga räkningar (2) de efterföljande månaderna... Varpå jag åter kontaktar Glocalnet och ber han i andra ändan kolla vad som hänt med mina abonnemang. Svaret:
"Oj, vi måste nog valt dig som årets kund att jävlas med."
Han i andra ändan hittade många misstag som gjorts... bl.a. hade mitt telefonabonnemang blivit ett företagsabonnemang, men samtalsavgifterna gick som privatperson. Måste säga att den sista jag pratade med på kundtjänst var en klippa, han löste alla problem.

Det sista samtalet tog över en timme (förutom de 45 minuterna jag satt i telefonkö). (Fick iofs biobiljetter för besväret... men ändå...)

Kan väl tillägga att jag fick beröm för att jag inte var otrevlig när jag ringde... varpå jag frågade varför jag skulle vara det... fick svaret att många är det, men med tanke på alla fel som de gjort så vore det lite berättigat.

Vad vill jag komma?
Telefon, brev, personkontakt eller e-mail spelar ingen roll!
Det gäller att hitta rätt person som kan lösa problem, hittar man fel person så ställer de f-n till med mer oordning.

Kämpa på Nicrosoft!

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Telia är inte ensamma att krångla:

Här är en sann historia:

Min fru får ett samtal om att byta telefoni och svara med att hon vill bli uppringd senare då hon sitter i bilen och inte kan anteckna. Hon blir senare uppringd och kan ta samtalet. Efter många frågor om vad som ingår i abbonemanget och vad som kostar vad har hon bra koll på vad som gäller. Hon sitter framför datorn och kan kontrollera vissa uppgifter direkt på nätet. Hon ifågasätter även säljaren ett flertal gånger om varför uppgifter inte finns på internet som säljaren erbjuder. Svaret blir att det är erbjudande just nu. Efter många frågor om det verkligen inte tillkommer någon mer avgift så blir hon försäkrad om att det inte gör det. Vi bestämmer oss för att byta telefonoperatör.

Det tar ett tag innan första fakturan kommer. Naturligtvis är den inte korrekt enligt det samtal och försäkran vi fått per telefon. Vi kontaktar Tele2 per mail och frågar varför det är så många felaktiga poster på fakturan. De ska undersöka saken. Tiden går och fakturan ska snart betalas. Ber min fru ringa. Hon ringer kundtjänst och frågar (är mycket vänlig och saklig). Ja fakturan måste vi betala det är ju vad vi beställt får hon till svar. Men då påtalar hon att det inte stämmer med vad som avtalats per telefon.

Tele2 svarar med att dem ska leta upp den ljudfil som är en inspelning av samtalet. Vi betalar naturligtvis räkningen för att inte få kravavgifter och sånt. Tiden går och efter en vecka skiver vi ett nytt mail och undrar hur det går.
Det kan ta ett tag att söka fram filen i databasen får vi till svar. (undrar vad tele2 har för databasmotor som tar sån tid på sig att söka?).

Efter ytterligare tid får vi äntligen svar:
Nej ni måste ha missförstått säljaren, det är vad ni beställt som är på fakturan.

Vid det här laget är jag skitsur på Tele2, fanken att det ska ta tre veckor att söka i en databas och lyssna på en ljudfil. Som vi för övrigt aldrig fick ta del av. Snacka om att de lurade till sig pengarna.
Vi bytte till annan abbonemangsform direkt.

Men att de får behandla folk hur dem vill!? Ren o skär lögn for dem med!

Jag har råkat ut för liknande sak hos ett finansbolag/bank som gör mycket reklam just nu. Det hela slutade med att jag blev så förbannad att jag gick till banken och lånade pengar där bara för att avsluta mina kontakter med det företaget. Kostade mig en extra slant men det var det värt för att slippa dem.

Go natt o sov gott
*suck* skönt att skriva av sig ibland :)

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Jag har krånglat otaliga gånger med telia förut, både som privatperson och företagare. Men tyvärr är jag för bekväm av mig och insåg att fan, orka och betala de dom ville.

Medlem sedan jan. 2007133 inlägg

Oj, klart intressant tråd. Kan inte låta bli att lägga mig i. :h

Jag vill säga att jag inte alls är partisk med Telia i detta inlägg, jag är ingen patriotisk Telian på något som helst vis, men vill ge lite perspektiv och inblick som kundjänstmedarbetare. Vissa saker i detta inlägg är inte direkt riktade mot dig utan snarare för att ni ska förstå vissa moment i arbetet.

Har själv jobbat i Telias kundtjänst under lång tid, har dock precis slutat. Tråkig upplevelse ovan. Tänk om jag kunde visa upp alla ärenden som kunder jublat över när de fått dem lösta för att väga in lite positivitet här. Men kluriga problem som blir lösta får allt för sällan publicitet.

Jag förstår din frustration och vill få in lite fler element här som handlar om ditt ärende och även lite generellt om det dagliga jobbet i kundtjänst. Så ta inte åt dig personligen av allt jag skriver. Och jag tycker inte att du gjort något dirkt fel mer än möjligtvis ditt val av forum med Telia, dvs mail(Med detta ärende alltså). Att pröva ett krediteringsärende kan ibland vara lönsamt. Om du har juridiskt rätt att kräva det du kräver är jag inte rätt man att yttra mig om, men borde du inte ha ett avtal mot Telia för att ens ha juridisk rätt till dina krav om förseningsavgifter? Om man ska gå till roten av problemet/lösningen menar jag... Nu är jag ingen jurist dock så jag låter det vara osagt. :)

Ovan ärende, angående dina krav och räntor, finns det inga "automatiska" funktioner för i Telias system och jag har svårt att tro att liknande funktioner finns hos andra bolag heller. Dvs, det är säkerligen fullt möjligt att ordna dina krav, men det krävs att det görs manuellt via olika system och instanser inom Telia vilket är både krävande och tar tid. Att ordna ovan ärende för mig skulle kunna ta mellan 15-30 min i effektiv tid om allt flyter på och om det inte gör det mellan 30-60 min, uppskattat mellan tummen och pekfingret. Då tar jag med attribut som att räkna ut din faktura manuellt, hitta rätt instans som kan hjälpa mig att direktbetala dig, eventuella telefonköer internt, etc. Kanske låter lite, men i kundjänstsammanhang är detta mycket lång tid för ett ärende. Och vi har hårda krav och mål i kundjänst. Detta är nog inget unikt för Telia, att detta är en lång ärendetid, krångligt ärende, att kundjänsten har mål och krav och att det saknas atomatiska funktioner i systement för direktbetalning till bankkonto.

Det finns automatiska lösningar i Telias fakturasystem för krediteringar på en skapad faktura som resulterar i en kredit på nästkommande faktura eller på nuvarande faktura, vilket i sin tur resulterar i ett utbetalningskort. Det finns ingen funktion för att direktbetala till ett bankkonto, så vitt jag vet i alla fall. Men det är heller inte vi i kundtjänst som byggt systemen, vilket många kunder lätt får för sig.

Vad jag tycker är tråkigast ovan är att de inte läst igenom hela dina mail och förstått samt, framför allt, att du blir lovad saker och inte fått det gjort. Det är något som inte bör hända och som upprör mig. Det har jag full förståelse för att du blir mycket besviken över.

Sedan är det som så att vi i kundtjänst avgör många direktkrediteringar själva, upp till ett visst belopp. Jag kan motvilligt erkänna att många av mina bedömningar kring krediteringar beror på kundens beteende mot mig för det är sällan säkra bevis finns från kundens sida för krediteringar, i princip aldrig. Så det bygger på kundtjänstmedarbetarens bedömning. Jag skulle ljuga om jag sade att jag alltid agerar likadant oavsett kundens beteende. Och de som säger att de är alltid beter sig likadant ljuger eller har någon typ av psykisk sjukdom. :P

För att jag ska engagera mig och ta 30 minuter av min arbetstid, som jag nästan får prata med min chef senare angående, så krävs det att jag känner empati för kunden, att jag får ett bra bemötande och/eller goda bevis för att Telia har gjort fel. Det får tyckas vad det vill om, men jag tror knappast jag är ensam om detta.

Jag tror alla människor är sådana, mer eller mindre, att man bemöter folk efter deras bemötande. Visst hjälper du hellre en människa som du känner empati med och som bemöter dig så trevligt och sakligt som möjligt än tvärt om, rent generellt i livet?

Jag menar om du går på stan och röker, som ett hypotetiskt exempel, och någon kommer fram och skriker "Öh! Ge hit en cigarett annars slår jag in käften på dig!" så kanske du gör det av ren rädsla att bli nedslagen, men knappast för att du verkligen vill det. Om däremot samma senario händer men personen säger "Ursäkta, jag har blivit rånad på mina cigaretter, plånbok och mobiltelefon och jag håller på att gå under av nikotinbrist. Skulle jag kunna få be om en cigarett?" och du verkligen tror honom ger du förmodligen en cigarett av ren vilja som bygger på förståelse och empati.

Folk får gärna vara arga på Telia när de pratar med mig, bara de inser att jag är en människa och bemöter mig som en sådan.

Nu tycker jag inte att dina mail ovan har den grymmaste tonen jag hört, jag personligen bedömmer det sarkastiskt och krävande. Men jag undrar om det är sarkasm som bygger på bitterhet eller humor. Det finns ju skala på detta - tid som krävs för att lösa problem, gent emot bemötande och vikt/bevis/rätt i ärendet. Dock vet jag förstås inte hur personerna som läst bedömt din "ton" i mailen. Problemet med text är att det är så fritt för tolkning, rent generellt. Hur man säger något kan nästan säga mer än det som sägs i många fall.

Att det finns en mailkanal är ju kalasbra som alternativ, men jag kanske inte hade valt att driva ett sådant här ärende via mail som går till en mailåda som ett antal Telia anställda sitter och betar av. Om jag undrat när jag får nästa faktura, eller om en vara finns i lager hade jag nog kunnat välja mail som forum.

När du driver ett sånt här ärende, dvs ett klurigare ärende som kanske inte hör till de vardagliga ärendena, kan det vara skönt att hålla sig till en person som du helst har kontaktuppgifter till, eller i alla fall vet vilket namn på och ort kundtjänstmedarbetaren sitter vid. Detta går oftast enklare via tfn eller butik. Jag kan säga att jag aldrig fått ovan frågor/krav utav någon kund under hela min arbetstid på Telia. Och jag har jobbat där lite av och till under flera år.

Men för att komma till en vettig lösning, för jag förmodar att det är det du helst vill... Om du vill få ärendet löst så snabbt och smidigt som möjligt skulle jag rekommendera att du skrev ut ovan mail, gick till en butik och så vänligt och sakligt du kan, be om hjälp. Jag lovar att detta kommer ordna sig i ett nafs om du gör så.

Om du absolut inte vill gå in i en butik skulle jag ringa Telia och be dem söka efter personen som lovat att ordna ärendet.

Om du mest är ute efter chansen till lite fler snaskiga mail som du kan visa upp i forum rekommenderar jag att du fortsätter maila.

Lite kuriosa...
Text har bara en kanal av kommunikation - det du säger.
Tfn har två kanaler av kommunkation - det du säger och hur du säger det.
Att prata med någon som ser dig har tre kanaler av kommunikation - det du säger, hur du säger det samt ditt kroppsspråk/ansiktsuttryck.

Jag tycker personligen att dessa olika kommunikationsätt har olika kvalité. Som ett hypotetiskt exempel skulle jag exempelvis aldrig göra slut med min flickvän via sms, mail, eller liknande. Inte via telefon heller, men hellre via telefon än via text. Där av har jag rangordnat min kvalitétsordning på kommunikationssätt. Ni hajar principen.

Ps. Du vet väl att du slipper uttagsavgiften på en utbetalningsavi om du går direkt med den till banken och sätter in pengarna på ditt konto, i stället för att gå med avin till Posten? :OO

---

Angående ärendet med Tele2. Kan säga att just detta som du råkat utför är vardagsmat i kundtjänst på Telia, jag har hört detta så många gånger från kunder. Detta ärende rör inte bara Tele2, utan de flesta bolag som finns idag på marknaden. Många utåtringande försäljare är så fula att de plockar kunder utan avtal, för att de får provision. Vilket förstås är olagligt.

Detta område är dock Telia betydligt bättre på än andra bolag om jag ska utgå från min uppfattning, dvs efter alla samtal jag haft med kunder. Jag har haft en kund som jag pratat med som utan avtal blivit tagen till Telia där jag krediterade samtliga räkningar. Hur många hundra, eller kanske tusentals, samtal jag fått som liknar ditt ärende med Tele2 där jag fått hjälpa kunden tillbaka till Telia vet jag inte. Men det är många samtal.

Kräv att få höra din ljudfil uppspelad, det har du rätt till, precis som du har rätt att få se ett skrivet avtal. Det är ett avtal och utan avtal har inte Tele2 rätt att ta en krona betalt av dig. Du bör till och med kräva ersättning för tid och eventuella kostnader det tar dig att ordna tillbaka abonnemanget till Telia(För det måste mottagande operatör göra, dvs Telia i detta fall). Om de vägrar att spela upp ljudbandet, be om namn på personen och ort som du pratar med på Tele2s kundtjänst. Försök sedan att kontakta någon typ av chef inom kundjänst på Tele2, om det inte går eller du inte får någon hjälp där heller skulle jag vända mig till Post och Telestyrelsen för vidare hjälp.

---

Hoppas detta hjälper något, ger lite fler vinklingar på kund vs kundjänst och människa vs människa. ;)

Shit, nu måste jag sova! Natti.

Tengblad skrev:

Det ska ju förbövelen inte en behöva gå så långt att man ska behöva tjata på felia för att få tillbaka pengarna! Du är bara extremt partisk!

Inte det minsta.
Visst, jag har jobbat på Telias kundtjänst i sammanlagt knappt ett år utslaget på ett sommarjobb och ett förlängt sommarjobb - för åtta år sen. Mobilen har inte Telia längre och så snart jag inte behöver ha fast abonnemang pga adsl-bredband ryker det direkt.

Men däremot ringer jag efter kreditar hos våra leverantörer bokstavligt talat varje dag, jag ringer och terroriserar våra stackars produktassistenter på huvudkontoret om artiklar som är inlagda på styckvis istället för löpmeter i saldot, jag snackar med vår ekonomiavdelning om fakturor som inte stämmer för fem öre...

Det är ren och skär psykologi: börjar jag ett samtal till en leverantör som har fakturerat något fel med att hävda att dom har gjort fel och rätta till det snabbt för jag ska på lunch snart? Nej, givetvis inte eftersom jag då har skapat en fiende inte bara till mig utan kanske till hela K-Rauta Jönköping i andra änden och jag kommer ha feta problem med att få det jag vill ha gjort utfört.

Men börjar man med lite snack om att gott att det är fredag, regnar det hos er också, gomorron gomorron eller vad som helst - då är personen i andra änden på gott humör och kanske anstränger sig lite extra för att fixa mitt problem.

Man kan vara kaxig och elak mot många, men vill man få något utfört åt sig får man se till att vara tydlig och utöva lite vanlig hyfs, annars kan man lika gärna glömma allt. ;)

Zaiman skrev:

:stefan: Finns en mailadress som man kan vända sig till bör man då inte få lika bra service där som på telefon?
Om nu telia som du skriver inte använder kreditfakturor till privatpersoner varför har man då skickat ut en?

När det är så gigantiska kundtjänster på tal som det är nu kan man inte förvänta sig att alla mail kommer till samma person eftersom alla kontrollerar samma inkommande mail. Där har telefonen en fördel eftersom man alltid kan bli kopplad till rätt person.

Men - med reservation för att jag inte är så vidare ekonomiskt bevandrad - kreditfaktura och utbetalningsavi är inte riktigt samma sak. En kreditfaktura använder företag för att använda nästa gång det kommer en vanlig faktura, de hämtar inte ut pengar från kreditfakturan (om den inte är en ovanligt stor eller från en leverantör man sällan använder) utan hänvisar till kreditfakturan när man betalar den vanliga och drar av motsvarande summa.
På en utbetalningsavi sitter det ett utbetalningskort, gå och hämta ut!

Fast nu vet vi ju iofs inte om Mr Nicro fått detta som privatperson eller om han vevar en firma vid sidan av de danska pluggarna. ;)

Pluggarna är tyska ffs ;)

Jag gillar oxå Telia och det var absolut inga problem att få krediterat när bredbandet strulade i somras. Jag fick t.om. pengar tillbaka för modemet jag köpt i teliabutik som jag inte hade användning av. Problemet är nu, när jag sklal ha pengarna.

Jag håller naturligtvis med om att det finns bättre sätt att hantera detta även från min sida och att anfall sällan leder till ngt gott när man själv skall ha ngt. Jag har själv jobbat i butik och jobbar nu som säljare så jag vet hur det funkar, rent psykologiskt.

Det hela började ju faktiskt med en ganska oskyldig fråga om var jag skulle skicka påminnelse (och avgift). Hade jag fått svar på den fråga med en adress så hade det inte varit mer med det. När sen konversationen kom att bli via mail så tyckte jag att det var lika bra att spinna vidare. Sarkasm och humor kan väl vara hälften var.. :) Plus lite irritation eftersom jag själv fått betala en avgift och tyckte attt det kunde vara lika för båda.

Jag var inne i en teliabutik förra veckan i ett annat ärende och tänkte prata med dem om problemet men kunden framför fick beked om att de inte kunde hjälpa till med fakturafrågor då de inte hade tillgång till det systemet.

Vi får väl se vad som händer ... Jag kan vara envis. :)

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

Men börjar man med lite snack om att gott att det är fredag, regnar det hos er också, gomorron gomorron eller vad som helst - då är personen i andra änden på gott humör och kanske anstränger sig lite extra för att fixa mitt problem.

När telefonförsäljarna drar väderhistorien så börjar jag få bråttom till tåget...

(förlåt Nicrosoft för att jag byter/bryter ämne...)

Är det bara jag som tycker mig märka att ju fler som anmäler sig till NIX, desto fler telefonförsäljare ringer till de som står utanför NIX?

Börjar snart blir outhärdligt... snart är man väl ensam kvar utanför :(

Hey, jämför du mig med telefonförsäljare kommer du stå på min rosa dödslista till domedagen... x( ;)

Men varför inte ringa Nix? Två samtal och det är klart! (y)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

*Ger :stefan: access till min black deathlist*

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)