WordPress-frågor...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hell-man
    Medlem
    • 2006-05-30
    • 100

WordPress-frågor...

Tjena!

Jag kör en WordPress-baserad blogg på www.hell-man.se. Jag använder mig av ett tema, tiga-06, som jag fann via WordPress's hemsida. Jag har temat som grund, men sitter och försöker modifiera det lite. Det görs efter bästa förmåga, och det går också sakta allt bättre. Dock är det fortfarande somligt som spökar lite för mig, så jag vore tacksam för all hjälp, och alla tips jag kan få kring följande:

* Om ni kikar på bloggen så ser ni att jag valt at ha en svart rand runt det mesta. Det ser bra ut i vänster- och högerkolumnen, men den "datumruta" som varje inlägg inleds med, liksom motsvarande ruta som inleder kommentarerna som följer, samt motsvarande ruta ovanför där man skriver eventuella kommentarer, blir inte riktigt bra. Färgen i rutorna/fälten fyller dem inte riktigt, utan i nederkant blir det en liten, liten vit remsa, likt ett vitt streck. Var och hur korrigerar jag detta?

* Jag har lyckats "försvenska" det mesta, men lite återstår. Dels skulle jag vilja ändra rubriken "Meta" till "Verktyg", och dels skulle jag (mindre prioriterat, men kul om det går) vilja försvenska det fält som ligger överst under blogg-headern om man klickat på ett specifikt inlägg, där det nu står "Prev / Next Post" - om möjligt skulle jag önska ändra det till "Förra / Nästa inlägg". Går detta? I så fall, hur?

* I rutan som i dag heter "Meta" finns också sådant som jag skulle vilja tas bort, såsom "Valid XHTML" och "XFN". Ser på andra bloggar att det ska vara möjligt, men lyckas inte klura ut hur. Någon som vet?

* Jag önskar lägga till rutor i vänster- och/eller högerkolumnerna/-spalterna. Vi kan bara som exempel säga att jag skulle vilja kunna ha flera olika länktyper, ordnade i egna rutor. Ser hos andra bloggar att de fixat detta. Någon som vet hur jag ska göra?

* Jag skulle vilja kunna lägga in klickbara bilder/bildlänkar i vänster- och/eller högerkolumnerna/-spalterna. Ser att flera andra gör också detta, så går gör det uppenbarligen. Någon som vet hur?

* Jag har ju lagt till tags (eller hur man ska uttrycka det) så att jag kan avsluta mina inlägg med "Andra bloggar om...", men jag ser att somliga bloggare dessutom kör med ytterligare en uppsättning tags, under "Tecnorati Tags". Någon som vet hur jag lägger till detta?

* Jag har ju alltså svarta kanter runt det mesta på bloggen nu, men en liten tanke jag har är att det kanske vore snyggt ifall dessa var lite tjockare. Kan det ordnas? I så fall hur?

TACK på förhand!!

/Linus
  • Pace
    Medlem
    • 2001-06-25
    • 5947

I administrationsdelen av WordPress: Klicka på Presentation i menyn. Välj därefter Redigera din teman.

Där kan du sedan ändra dessa saker. Det krävs dock att du har kunskap om html samt css.

Det som är intressant är följande temafiler:
    • stilmall och layout.css (css-koden, kan även finnas fler filer - här ändrar du svart ram runt dina objekt)
    • Sidebar (kolumnen vid sidan om ditt inlägg som innehåller kalendern, kategorier, sidnavigering etc - här lägger du till dina så kallade rutor och tar bort meta/xhtml samt lägger in bildlänkar etc)
    • Header/footer (sidhuvud samt sidfoten)
    • Single post (när du visar ett enskilt inlägg används denna mallen)
    • Mall för sidor (de "statistika" sidorna du kan lägga till med information)

Taggar för Technorati kan läggas till med hjälp av insticksprogram. Här är en variant: SimpleTags - A WordPress Plugin for generating Technorati Tags. Det finns säkert fler, det är bara att Googla efter WordPress och det du önskar utföra, exempelvis "wordpress technorati tags".

Ursäkta svengelskan, det är så jag ser min egen installation just nu.
    Take your god and shove him

Comment

• hell-man
      Medlem
      • 2006-05-30
      • 100

Tackar, Pace!!

Det leder mig något eller några steg framåt, samtidigt som en del var i varierande grad redan känt för mig. Särskilt single post-informationen var till nytta..

Jag ska väl inte säga att jag har kunskaper om html eller css, men hittills har det funkat att hanka sig fram, att testa att ändra och se vad det får för konsekvenser. Hade hoppats att det skulle fortsätta så, men ett par saker spökar för mig.

Som detta:

"* Om ni kikar på bloggen så ser ni att jag valt at ha en svart rand runt det mesta. Det ser bra ut i vänster- och högerkolumnen, men den "datumruta" som varje inlägg inleds med, liksom motsvarande ruta som inleder kommentarerna som följer, samt motsvarande ruta ovanför där man skriver eventuella kommentarer, blir inte riktigt bra. Färgen i rutorna/fälten fyller dem inte riktigt, utan i nederkant blir det en liten, liten vit remsa, likt ett vitt streck. Var och hur korrigerar jag detta?"

Jag förstår inte varför färgen inte fyller upp den svarta ramen. I och med att färgen fyller ut som jag önskar ute i vänster och höger fält, så blir det svårt för mig att se vad det kan bero på att det inte beter sig likadant i det centrala fältet. Någon som kan tipsa om vad det kan bero på?

De andra frågetecknen jag nämner i min huvudpost är inte lika viktiga, och kan jag jobba långsiktigt med, men det här stör mig och ser inte så värst lyckat ut som det är nu, så alla tips kring den saken uppskattas storligen.

Ska pilla vidare. Lär säkert återkomma. :-)

MVH: Linus

Comment

• hell-man
        Medlem
        • 2006-05-30
        • 100

Med lite envishet och klurighet kommer man långt ibland. Jag lyckades få bort den vita randen. Jag hade pillat med de bilder som används för att generera de här fältens färger, och då skapat "center-widget-title.png" genom att bara döpa om "left-right-widget-title.png", men se det gick visst inte, för av någon outgrundlig anledning är inte fälten lika höga ute i kanterna som de är i mitten. De i vänster- och högerspalten är 24 pixlar höga, men med 24 pixlars bildhöjd i centrumfältet blev det alltså en liten vit rand. Jag fick pilla med storleken, och när jag satte höjden för "center-widget-title.png" till 30 pixlar så blev det perfekt.

Alltid kul att nå resultat med sin envishet. :-)

Comment

Working...