webForumDet fria alternativet

Kan inte använda samma data flera gånger? :o

ASP

4 svar · 395 visningar · startad av oskars

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Frågan#1

:q :o Konstigaste felet!

Jag har på mina ASP-sidor där jag använder paging (MySQL) ett mycket skumt problem!

Det går inte att skriva ut något två gånger...

Det här funkar:
<%=RecSet("Data")%>

Men inte så här:
<%=RecSet("Data")%>, <%=RecSet("Data")%>

Vet inte varför det inte fungerar? :o

Vet inte vilken kod ni behöver se för att kunna lösa problemet, så säg till så pastear jag in lämplig kodsnutt :)

Jättetacksam för hjälp!

Oskar

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg
<%
 t = RecSet("Data")
 response.write t & "," & t
%>
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Problemet uppträder när man använder datatyp PM/Memo i Access eller Text-datatyperna i SQL Server / MySQL. Lösning:

Specificera alla fält i SQL-frågan, lägg text-fälten sist.
Lägg alla recordsetvärden i variabler i den ordning de förekommer i SQL-frågan, och använd sedan variablerna istället för att skriva ut värdena rätt ur recordsetet.

Ibland slipper man det ena, ibland slipper man det andra, men problemet ligger i hur ADO hanterar datat.

mvh

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

LarsG skrev:

<%
 t = RecSet("Data")
 response.write t & "," & t
%>

Tack det funka :)

Anders skrev:

Problemet uppträder när man använder datatyp PM/Memo i Access eller Text-datatyperna i SQL Server / MySQL. Lösning:

Specificera alla fält i SQL-frågan, lägg text-fälten sist.
Lägg alla recordsetvärden i variabler i den ordning de förekommer i SQL-frågan, och använd sedan variablerna istället för att skriva ut värdena rätt ur recordsetet.

Ibland slipper man det ena, ibland slipper man det andra, men problemet ligger i hur ADO hanterar datat.

Okej. Tack så mycket!

Så du menar kort och gott så här: Direkt efter min SQL-fråga så ska jag definiera variablar till alla fält? T.ex Text = RecSet("Text") osv osv? Och sen använder jag variablarna när jag ska skriva ut det? :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Direkt efter min SQL-fråga så ska jag definiera variablar till alla fält? T.ex Text = RecSet("Text") osv osv? Och sen använder jag variablarna när jag ska skriva ut det?

Jepp, enligt LarsGs exempel.

Exentuellt räcker det med att bara göra det för berörda fält. Du får prova. :)
mvh

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)