Det är väl fortfarande spekulationer om vad budgeten skall innehålla eftersom den ännu inte är officiell?
Men tidningarna kan ju ha rätt någon gång. :)
169 svar · 5 624 visningar · startad av obelix
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006\10\15\2559
Kommer det att funka?
Era tankar och funderingar...
Vad tror ni, kommer trycket att öka på soc, eller kommer dom även att sänka existensminimum?
Det är väl fortfarande spekulationer om vad budgeten skall innehålla eftersom den ännu inte är officiell?
Men tidningarna kan ju ha rätt någon gång. :)
Stackars arbetslösa.
Jag håller med dig, det är synd att de arbetslösa inte har något jobb. Skönt att vi har en regering som fokuserar på att skapa arbeten.
Rikard skrev:
Jag håller med dig, det är synd att de arbetslösa inte har något jobb. Skönt att vi har en regering som fokuserar på att skapa arbeten.
:L :L :L :L :L :L :L :L :L :L :L :L :L
Regeringen fokuserar på att sänka skatter och avgifter för företag och förmögenheter, samt sänka ersättningar och höja avgifter för arbetslösa och sjuka. Om det ger några jobb i någon märkbar utsträckning, som "dynamisk effekt" återstår att se. Dom "dynamiska effekterna" vid tidigare borgerliga regeringsförsök gav inte särskilt mycket och var väl skäl till att dom inte fick regera mer än en period vid vardera tillfället. Det blir nog inte mer denna gång. :moose
Alkoholskatt höjs för att få folk att dricka mindre. Energiskatten höjs för att få folk att förbruka mindre energi. Skatten på arbete höjs för att?
Nej, just det. Regeringen fokuserar ju på att sänka skatten på arbete för att skapa fler arbeten. Fullt logiskt, inte sant?
Från Aftonbladet: Vinnare i den nya budgeten: de rika
"för studenter, pensionärer och arbetslösa slår regeringens första budget hårdare.
– De som står utanför arbetsmarknaden blir förlorare, säger Annika Creutzer, privatekonom på Skandiabanken."
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,908677,00.html
Det här börjar ju bra. Tur att jag har stängt av värmen så att man klarar att betala räkningarna i framtiden...
Tänk så lätt man kan vinkla nyheter beroende på hur man vill presentera dem. Aftonbladet skriver idag "Vinnare i den nya budgeten: de rika". Självklart är det så om man tittar enbart på kronor och ören men tittar man procentuellt så blir resultatet annorlunda:
Lön "plånbokseffekt" Effekt procentuellt
12000 400 3,33%
15000 490 3,27%
20000 650 3,25%
25000 820 3,28%
30000 860 2,87%
Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,909109,00.html
Av detta kan man konstatera att de som tjänar mest på förslagen är de som idag har den lägsta lönen. De som tjänar minst på förslagen är de som tjänar mest. Detta överenstämmer helt klart med min filosofi om hur skattesänkningarna ska hanteras - procentuellt ska de som har det mest knapert få mest tillbaka. På så sikt minskas skillnaderna, sakta men säkert.
Självklart väljer man dom siffror som passar det man vill framföra! ;)
Nu skall man ta dessa siffror med en nypa salt, eftersom dom inte kommer från budgeten utan är en analys av aliansens förslag i valrörelsen.
Fotnot: Uppskattningen av jobbavdragets effekter är gjord av Ylva Yngvesson, Swedbank, med utgångspunkt i alliansens förslag i valrörelsen.
Rikard skrev:
Alkoholskatt höjs för att få folk att dricka mindre. Energiskatten höjs för att få folk att förbruka mindre energi. Skatten på arbete höjs för att?
Nej, just det. Regeringen fokuserar ju på att sänka skatten på arbete för att skapa fler arbeten. Fullt logiskt, inte sant?
Ett stort problem med den logiken Rikard är att du väljer själv om du vill dricka mindre sprit och spara energi genom att t.ex ha färre lampor tända eller sänka värmen hemma ett par grader. Men när det gäller jobb så är man beroende av en extern faktor man själv inte kan påverka, tillgången på jobb. Och tillgången på jobb som man har en möjlighet att få.
Sen får du gärna förklara hur sänkt skatt på arbete skapar fler arbetstillfällen. Jag kan köpa att sänkt arbetsgivaravgift kan påverka, men inkomstskatten? Eller tror du dina medmänniskor om så gott att de i din värld självklart hellre går hemma på a-kassa istället för att jobba?
För de som går från arbetslöshet till arbete blir det självklart en förbättring. Det är inget nytt för så har det varit tidigare också. Ni väljer att göra det sämre för de som går arbetslösa i tron att det då skall dyka upp fler jobb för dessa att söka. Möjligt att det kommer att lyckas till viss del, men inte en chans att effekten blir så stor att majoriteten av de som idag är arbetslösa eller långtidsarbetslösa kommer att hitta jobb. (skulle jag ha fel här så kommer jag med glädje att äta upp mina ord om 4 år eller så). Det tragiska är att för de som inte lyckas få jobb kommer det att bli ack så mycket sämre. Bara att be om att vi inte hamnar i en rejäl lågkonjunktur för då lär vi verkligen se effekterna av detta elitsistiska tänkade.
Om man nu verkligen värnar om arbetarna, vilket man väl måste göra som det "nya arbetarpartiet" så tycker jag t.ex man skulle väntat med förslag som en sänkning av förmögenhetsskatten och satsat dom resurserna på att ytterligare förenkla och förbättra för företagen att skapa nya jobbtillfällen. Om inte annat så hade det varit en kraftfull symbolhandling som visade att man faktiskt stod för sin nya beteckning.
Jag sa upp mig från jobbet, var det dumt? hmmm!
Rikard skrev:
Så du ser det som logiskt att höjd skatt på energi inte leder till högre kostnader för industrin och det gynnar som du ser det jobbtillväxten då eller?
vi har fått en skattehöjar regering, jag erkänner att jag röstade fram den, dock framgick det inte att skatter skulle höjas. Utran man skulle få 1000kr mera i plånboken, vilket vi nuser var en ren lögn som alliansen lät sina valarbetare föra ut. Känner mig rent av lurad!!
micke skrev:
Så du ser det som logiskt att höjd skatt på energi inte leder till högre kostnader för industrin och det gynnar som du ser det jobbtillväxten då eller?
Tror nog du skall läsa rikards mening en gång till sakta... så kanske du förstår vad han menar...
- M
Rikard skrev:
Var finns i såfall regelförenklingarna? var finns ändringarna i arbetsrätten? var finns strulturförändringarna som inte går att återställa lika lätt som ersättningsnivåer?
bendro skrev:
Om man nu verkligen värnar om arbetarna, vilket man väl måste göra som det "nya arbetarpartiet" så tycker jag t.ex man skulle väntat med förslag som en sänkning av förmögenhetsskatten och satsat dom resurserna på att ytterligare förenkla och förbättra för företagen att skapa nya jobbtillfällen. Om inte annat så hade det varit en kraftfull symbolhandling som visade att man faktiskt stod för sin nya beteckning.
Och hur vet du att just sänkningen av förmögenhetsskatten inte är bra för arbetarna, nu kanske kapitalet stannar inom landet och kan investerars i sverige istället för att flyttas utomlands. Och om det är fallet så kommer dessa invensteringar säkert leda till fler jobb, vilket så fall gynnar arbetarna.
Till och med S förstod att man inte kunde beskatta all förmögenhetsskatt och lät visa personer (som tjänar riktigt j-vla bra) bli befriade från förmögenhetsskatt, eftersom dessa personer helt enkelt hotade med att lämna sverige med kapital och företag...
- M
Gladh skrev:
micke skrev:
Tror nog du skall läsa rikards mening en gång till sakta... så kanske du förstår vad han menar...
- M
rikard skrev:
Energiskatten höjs för att få folk att förbruka mindre energi.
Dock kommer en höjd energiskatt även slå mot industrin. Höjda kostander för företag är samma sak som att de har mindre pengar att betala ut i löner, alltså inga ny jobb. Och detta var en budget för jobb?
Höjd skatt på tobak och snus kommer gynna svarta marknanden. Kommer inte komma in så mycket som de tror den vägen. Iaf med tanke på den smyghöjning som görs.
rikard skrev:
Man höjer skatten på alkokhol för att folk skall dricka mindre, man höjer skatten på energi för att folk skall spara mer, man höjer skatten på arbete för att de skall jobba mindre.
Om jag inte missat budgeten helt, så skall varken alkoholskatten, energiskatten eller skatten på arbete höjas, det är en parallell som rikard drog. Alltså att höja skatten dämpar effekten av det den används till, alltså vill M sänka skatten på arbete så fler vill arbeta. Jag har inte sett någonstans att energiskatten skall höjas, har du? Eller förstår du bättre vad rikard försöker säga?
- M
Gladh skrev:
rikard skrev:
Man höjer skatten på alkokhol för att folk skall dricka mindre, man höjer skatten på energi för att folk skall spara mer, man höjer skatten på arbete för att de skall jobba mindre.
Om jag inte missat budgeten helt, så skall varken alkoholskatten, energiskatten eller skatten på arbete höjas, det är en parallell som rikard drog. Alltså att höja skatten dämpar effekten av det den används till, alltså vill M sänka skatten på arbete så fler vill arbeta. Jag har inte sett någonstans att energiskatten skall höjas, har du? Eller förstår du bättre vad rikard försöker säga?
- M
kolla budgeten här!!
http://www.regeringen.se/sb/d/6188/a/69626
kan medela att arbetsgivaravgiften höjs!!
oelbal skrev:
Från Aftonbladet: Vinnare i den nya budgeten: de rika
"för studenter, pensionärer och arbetslösa slår regeringens första budget hårdare.
– De som står utanför arbetsmarknaden blir förlorare, säger Annika Creutzer, privatekonom på Skandiabanken."http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,908677,00.html
Det här börjar ju bra. Tur att jag har stängt av värmen så att man klarar att betala räkningarna i framtiden...
också från aftonbladet:
• Studiemedel: Skrivs upp med 108 kr per fyraveckorsperiod.
Alltså mer pengar för studenter.
Dessutom:
• Skattelättnad för lägenhet: Ger i genomsnitt 100 kronor i månaden i lägre hyra för en trerummare.
Vilket totalt sätt borde göra att studenter får mer klirr i kassan... Eller missar jag något?