webForumDet fria alternativet

Problem med trådlöst nätverk

Nätverk

11 svar · 4 793 visningar · startad av carnheimer

Medlem sedan sep. 20064 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har en stationär dator (med två nätverkskort i, inget trådlöst), en trådlös router samt en laptop med mottagning för trådlöst Internet.

Routern är kopplad med nätverkssladd till bredbandsuttaget i väggen och med en nätverkssladd till den stationära datorn.

Får igång Internet på både den stationära och den bärbara datorn i 1-2 minuter, men sedan går det ner på båda. För att komma åt Internet igen måste jag dra ut strömsladden till routern och sätta i den igen.

Vad är fel? Jag kan inte heller dela filer och mappar i nätverket.
Jag har ingen tidgare erfarenhet av trådlöst Internet, har sedan länge haft ett nätverk mellan den bärbara och den stationära med hjälp av kablar.

Tacksam för all hjälp!

//Andreas

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Fel på routern?

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Det underlättar om du skriver vilken hårdvara du använder dig av (routern).

Prova uppdatera firmware i enheten.

Finns det ett ping verktyg i routern så kan du kontrollera om din internet anslutning går ner eller om det är LAN:et bakom som slutar fungera.

Fungerar det annorlunda om du bara kopplar in en dator?

Lyser länklampan när nätet har gått ner?

Vad har du för internetanslutning?

nätverkssladd till bredbandsuttaget i väggen

Vad händer om du kopplar in en dator direkt i väggen utan att använda routern?

Problem med trådlöst nätverk

Mattias Nordin skrev:

Det underlättar om du skriver vilken hårdvara du använder dig av (routern).

D-Link DI-624

Mattias Nordin skrev:

Prova uppdatera firmware i enheten.

Hur gör jag detta? Har laddat ner senaste firmware, som är i bin-format. Hur uppdaterar jag?

Mattias Nordin skrev:

Finns det ett ping verktyg i routern så kan du kontrollera om din internet anslutning går ner eller om det är LAN:et bakom som slutar fungera.

Hur kollar jag detta. Nybörjare vad gälle router.

Mattias Nordin skrev:

Fungerar det annorlunda om du bara kopplar in en dator?

Ska kolla!

Mattias Nordin skrev:

Lyser länklampan när nätet har gått ner?

Ja, routern ser ut att jobba frenetiskt.

Mattias Nordin skrev:

Vad har du för internetanslutning?

BB2

Mattias Nordin skrev:

Vad händer om du kopplar in en dator direkt i väggen utan att använda routern?

Då funkar Internet, helt utan problem.

Tacksam för all hjälp!

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

när du inte kommer åt internet och måste starta om routern, kommer du fortfarande åt routern då, eller var stannar trafiken om man säger så

niklasw skrev:

när du inte kommer åt internet och måste starta om routern, kommer du fortfarande åt routern då, eller var stannar trafiken om man säger så

Inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar, men...

När Internet går ner så kan jag inte heller logga in på routern och ändra dess inställningar. Jag måste alltså starta om routern (dra ut strömsladden, sätta i den igen, finns det något annat sätt?!).

//Andreas

D-Link DI-624 är en av de sämre routrarna som finns. Har en kompis som arbetar som återförsäljare och de vill nästan inte sälja dem pga mängden returer de får...

Det skulle inte förvåna mig om du har hårdvarufel i den.

Mattias Nordin skrev:

D-Link DI-624 är en av de sämre routrarna som finns. Har en kompis som arbetar som återförsäljare och de vill nästan inte sälja dem pga mängden returer de får...

Det skulle inte förvåna mig om du har hårdvarufel i den.

Ok! Tack för all hjälp iaf. Ska försöka pilla med den och se vad som händer.

Om det inte funkar så kommer jag att lämna tillbaks skräpet. Vad bör jag satsa på istället? Tips på bra router?

//Andreas

Kolla in detta erbjudande:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098862
Det skulle jag köpa om jag behövde köpa något idag!

Kör själv accesspunkten. Den är mycket bra tycker jag. Notera att den är baserad på en Draft och det fungerar bäst om man använder tillbehör av samma leverantör.

Det finns även snabbare...

Oups: det var en enhet med ADSL modem inbyggt. Det borde finnas en motsvarighet för WAN.

PS DI-624 är ökänd. Det kan nog finnas andra D-link enheter som fungerar bra DS

Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

carnheimer skrev:

Hej!

Har en stationär dator (med två nätverkskort i, inget trådlöst), en trådlös router samt en laptop med mottagning för trådlöst Internet.

Routern är kopplad med nätverkssladd till bredbandsuttaget i väggen och med en nätverkssladd till den stationära datorn.

Får igång Internet på både den stationära och den bärbara datorn i 1-2 minuter, men sedan går det ner på båda. För att komma åt Internet igen måste jag dra ut strömsladden till routern och sätta i den igen.

Vad är fel? Jag kan inte heller dela filer och mappar i nätverket.
Jag har ingen tidgare erfarenhet av trådlöst Internet, har sedan länge haft ett nätverk mellan den bärbara och den stationära med hjälp av kablar.

Tacksam för all hjälp!

//Andreas

För mig är det nästan samma sak så jag ringde till Supporten (på BBB).

De sa skriv in DNS servern i Egenskaper för Internet Protocol (TCI/IP).
Du kan hitta dina DNS servrar på modemets hemsida.

Okej, jag ska förklara.

Gå in på dina Nätverksanslutningar.

Högerklicka på den Anslutning lokalat nätverk som dui använder. Välj egenskaper.

Markera Internet Protocol (TCP/IP) och klicka på Egenskaper-knappen som finns precis under.

I den nya rutan finns det längst ner på den en Erhåll adress till DNS-servern automatiskt.
Välj den knappen som heter Använd följande DNS-serveradresser.

Skriv in de som du har på din modemshemsida. För mig ser det ut såhär (bild)

Hoppas att detta hjälpte!

//wally_91

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

carnheimer skrev:

Om det inte funkar så kommer jag att lämna tillbaks skräpet. Vad bör jag satsa på istället? Tips på bra router?

Linksys WRT54GL är en bra och prisvärd router (595 kr). Har en sådan själv som fungerar perfekt. Tack vare att den använder Linux finns det dessutom möjlighet att lägga in annan mjukvara och ge routern lite extra funktioner som t ex. QoS. :)

Nackdelen är väl att den är otroligt ful, men jag har ställt den i klädkammaren tillsammans med lite annan ful datorutrustning. ;)

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)