webForumDet fria alternativet

Utfrågningen - Moderaterna

Politik & samhälle

105 svar · 4 064 visningar · startad av Kapten Haddock · sida 5 av 6

Frågan, av Kapten Haddock

Dethär babblet om dataintrång och dylikt har visst överskuggat denna i min mening intressantare diskussion så här är en tråd om det. Såg bara början av det själv men Reinfeldt verkade göra ett bra intryck men det är allt jag såg.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Såna som inte jobbar alls eller inte så mycket som de skulle vilja - ja.

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Förresten micke och override. Jag gillar era avatarer :D Ni har väl sossarna och moderaterna där så jag tyckte dom andra partierna behövdes också.

Sen tillbaka på topic, ska det inte vara ännu en grillning eller duell ikväll?

Folkpartiet.jpgKD.jpgMP1.jpgCentern.jpgOhly.jpg
Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Rikard skrev:

Såna som inte jobbar alls eller inte så mycket som de skulle vilja - ja.

Är studenter och värnpliktiga i utanförskap?

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Phorpher skrev:

ja, enligt moderaternas sätt att räkna.

Det var rätt kul under utfrågningen av Reinfeldt, han drog den där siffran 1,5 miljoner först när han hackade på sossarna.

När sen utfrågaren ville att Reindfeldt skulle försvara försvagad a-kassa och sjukpension osv så sa ju Reindfeldt att man inte ska se det som sänkta ersättningar, utan att det blir fler jobb. Då undrade utfrågaren hur de jobbskapande åtgärderna skulle kunna skapa 1,5 miljoner jobb?

OCH DÅ genast så ville Reinfeldt frisera till siffran lite och menade att det ju inte behöver skapas så mycket som 1,5 miljoner jobb.. många av människorna i den siffran är inte ute efter jobb.

:OO Friserad statistik istheshit

Phorpher skrev:

Värnpliktiga, nej. Studenter, nej, såvida de inte har sagt att de studerar enbart för att de inte hittade något jobb. Sammanfattningsvis, som jag skrev ovan:
Såna som inte jobbar alls eller inte så mycket som de skulle vilja.

Frågan kvarstår, när ska gränsens anses vara nådd?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

HiDensity skrev:

ja, enligt moderaternas sätt att räkna.

Så i den 1,5 miljoner stora skaran människor så finns det 400 000 (ungefärlig siffra för antalet studenter + värnpliktiga 2005) stackare som är i det fasansfulla utanförskapet och inte vill annat än att jobba...

HiDensity skrev:

:OO Friserad statistik istheshit

(y)

Rikard:
Du borde ju ha koll. Exakt vilka grupper av människor ingår i dessa siffror? Lista dem för det borde ni ju kunna då ni hela tiden pratar om dessa 1,5 miljoner.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Rikard skrev:

Värnpliktiga, nej. Studenter, nej, såvida de inte har sagt att de studerar enbart för att de inte hittade något jobb.

Så det som studerar bara för att de hellre vill studera än gå arbetslösa är i "utanförskap" (det ordet har jag aldrig begripit, men det är en annan fråga), fast dom gör det för att få ett ev. "bättre" jobb än dom kan få utan utbildning? Lite märkligt konstaterande. §jr

Så detta med "utanförskap", utanför vad - annat än att vara arbetslös eller sjuk. Utanför är möjligen uteliggare och enstöringar, men andra? Arbete är naturligtvis viktigt, men att som alliansen anse att alla som inte arbetar är utanför, vad menar man egentligen med det? Att de ska känna skuld och skam för sin egen situation, en situation som dom inte valt utan hamnat (tvingats) till. Det är att angripa dom arbetslösa istället för arbetslösheten, dom sjuka för att dom kanske blivit sjuka på grund av dålig arbetsmiljö, etc. :bla

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Rikard skrev:

Studenter, nej, såvida de inte har sagt att de studerar enbart för att de inte hittade något jobb.

Sagt? Till vem?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

override skrev:

Jo, fast nu är jag ju inte politiker, så jag behöver inte motivera mina åsikter med ekonomi, mer än det som gäller sunt förnuft (och för mig högst verkliga frågor), där t.ex. frågor som förmögenhetsskatt eller a-kasse-ersättning kommer in i bilden.

Lustigt att du nämner förmögenhetsskatten, visst säger sunt förnuft att det är bra att ta ut skatt på dessa pengar om det kan användas till något bra.
Men och åter men, förmögenhetsskatten är ingen bra skatt eftersom många väljer att flytta sitt kapital utanför sverige för att slippa skatten, nu vet jag inga siffror, men det skulle kunna vara så att rent ekonomiskt skulle staten faktiskt tjäna mer på att sänka/ta bort förmögenhetsskatten eftersom dessa pengar så fall kan invensterar och placeras inom sverigesgränser istället för att flyttas utomlands.

Sedan är det också så att de som är tillräckligt rika skatteplanerar och slipper undan mycket av skatten, vilket förtar lite av effekten av dem...

- M

Phorper skrev:

Du borde ju ha koll. Exakt vilka grupper av människor ingår i dessa siffror? Lista dem för det borde ni ju kunna då ni hela tiden pratar om dessa 1,5 miljoner.

Absolut. Nedan finner du underlaget.

Källor: SCB, KI, Försäkringskassan (hittar tyvärr inte den undersökningen nu)

Siffror redovisas i 1000-tal

Sjuk- och rehabpenning		 3,8%	170
Sjuk- och aktivitetsersättning	10,4%	466 *
Arbetslöshet			 4,8%	218
Arbetsmarknadsprogram		 2,6%	115
Socialbidrag			 1,9%	 87
Latent arbetslösa		 2,7%	123
Undersysselsatta		 2,3%	105
Avtalspensionärer		 1,5%	 68
Korttidssjukskrivna		 2,2%	100
Försörjningsstuderande		 2,2%	100 **

1552

* Kallades förr för förtidspension.		
** Antal studerande i Sverige är c:a 300 000. Uppskattningsvis 100 000 
av dessa är försörjningsstuderande - väljer att studera istället för att 
gå arbetslös.

Självklart är detta en fråga om vad och hur man mäter. Jag har sett dessa sammanställningar röra sig mellan 950 000 upp till 1,9 miljoner.
Vill ni bena ner er i detaljer varsågod - jag tänker inte följa med.

Vad jag däremot fortfarande skulle vilja ha svar på är, var tycker ni att gränsen går? Hur många ska hamna utanför den vardagliga arbetsgemenskapen innan ni reagerar? Var drar ni gränsen?

HiDensity skrev:

Sagt? Till vem?

Undersökning genomförd av Temo, SIFO eller vilket av bolagen du nu var. :)

Det bör kanske tilläggas att heltidsstuderande redovisas som arbetslösa i internationella sammanhang enligt SCB.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Rikard skrev:

Vad jag däremot fortfarande skulle vilja ha svar på är, var tycker ni att gränsen går? Hur många ska hamna utanför den vardagliga arbetsgemenskapen innan ni reagerar? Var drar ni gränsen?

Gränsen går väl vid medborgarlön. Du vet väl att pengar växer på träd..

legis skrev:

Gränsen går väl vid medborgarlön. Du vet väl att pengar växer på träd..

Medborgarlön är faktiskt ingen dålig ide och finns faktistk någonlunda implementerat idag, det kallas bara för socialbidrag istället.

- M

Och är behovsbaserad istället för att delas ut till alla förbehållslöst.

rikard skrev:

Och är behovsbaserad istället för att delas ut till alla förbehållslöst.

Vilket inte alltid är det mest ekonomiska för staten. Jag har hört otaliga historier (en kompis som jobbar inom sociala) om hur mycket dyrare det blir för att man måste följa paragraferna till punkt och pricka, istället för lite sunt förnuft.

Jag sa bara att iden med medborgarlön inte behöve vara någon dålig ide, men man måste givetviss se över hur det betalas ut. Men jag tror man hade sparat riktigt mycket administrativakostnader på att införa ett generellt lägsta "bidrag" som alla som skall ha bidrag fick. Där efter är det upp till var och en att försäkra/spara till högre ersättningar den dagen man behöver de.

- M

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag är inte så förvånad att just du nappade på betet, då detta var en retorisk fråga. :OO

Vad blir detta? Personangrepp nummer 71032 i ordningen? Och moderatorerna vågar inte röra dina inlägg av någon anledning. Ja jävlar, wF är komiskt. :e Det skulle inte förvåna mig om de, istället för att redigera ditt inlägg, raderar detta, trots att det inte bryter mot några regler. Godtycklighet är ju trots allt "The wF way!". :birp

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Vide skrev:

Vart säger vänstern att alla skall vara offentligt anställda?

varför vill man inte skapa bättre förutsättningar för jobb överlag? dock vill man skapa flera jobb i just offentlig sektor. Sedan vet vi alla att vänster idag är ett gäng kommunister. och de är kända för att inte tycka om privat företagsamhet.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Rikard skrev:

Studenter, nej, såvida de inte har sagt att de studerar enbart för att de inte hittade något jobb.

Hur kontrollerar du detta och var finns statistiken man lutar sig på i detta fallet?

varför ska vi åter igen lita på dynamiska effekter??

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

micke_nkpg skrev:

varför vill man inte skapa bättre förutsättningar för jobb överlag? dock vill man skapa flera jobb i just offentlig sektor. Sedan vet vi alla att vänster idag är ett gäng kommunister. och de är kända för att inte tycka om privat företagsamhet.

Du svarar fortfarande inte på min fråga!

Man vill skapa fler jobb överlag, men du väljer att inte tro på idén som V ger.
Jag är vänster men inte någon kommunist, alltså ljuger du grovt i ditt påstående! Jag tycker inte om de som ljuger.
Med lite klarsynthet så kan man lätt se gränsen mellan offentligt ägda välfärdsfunktioner och privata företag som inte har med välfärden att göra.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

micke_nkpg skrev:

Istället för att svara på frågan kommer du med gamla floskler, men det är ju vanligt när man inte har några riktiga argument att komma med! :bla

Det finns inget parti i riksdagen som är emot privata företag. Att man talar om att man vill få fler anställda i offentlig verksamhet (t.ex. vård och skola) beror på att det är det området som politiker kan styra över. Privata företag kan varken riksdagens eller kommunernas politiker styra över, därför inte heller beordra att dom ska anställa fler.

Oavsett hur riksdagsvalet går, får vi se ett antal alliansstyrda kommuner och antagligen också landsting. Då får vi se hur många dom vill anställa i förhållande till vänsterstyrda kommuner och landsting. Jag har en känsla av att allianspolitikerna hellre prioriterar fortsatt lägre skatter och ytterligare sänkningar, än att uppfylla behovet som finns av fler anställda i vården och skolan, oavsett att en ev. alliansregering nu har sagt sig vilja ha det.

465 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
336 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)