webForumDet fria alternativet

Vilken uppkoppling mot SQL databas

.NET

3 svar · 544 visningar · startad av Bjuris

Medlem sedan juli 2001514 inlägg
Frågan#1

Har en fundering om vilken koppling man skall använda mot sqldatabasen

ObjectDataSource
SQLDataSource
eller om man skall gå direkt mot databasen
osv...

vilket är bäst och vilket hr man mest kontroll med?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Det beror ju på vad du vill. Är det ren prestand du är ute efter så är det en SqlDataReader som hämtar datan och binder det sedan till en repeater. Bättre prestanda än så får du inte..

Den är dock inte så användarvänlig, och du får inga fina funktioner på köpet.

Så vänd på frågan och säg, vad vill jag ha, och sedan ta den som passar dina krav.

- M

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Varken ObjectDataSource eller SqlDataSource är "uppkopplingar" mot databasen (SqlConnection är en "uppkoppling"). De är kontroller som hjälper till med hämtning och uppdatering av databasen (eller i fallet med ObjectDataSource, uppdatering av affärsobjekten).

Det finns många åsikter om dessa kontroller, i synnerhet SqlDataSource, men de kan vara smidiga om man vill byhgga något enkelt och snabbt. Till mer avancerade, komplexa lösningar tycker inte jag att SqlDataSource passar alls.

Citerat från Microsofts artikel
Working with the ASP.NET 2.0 ObjectDataSource Control

For example, I just timed myself. By using the SqlDataSource control with the GridView control, I was able to build a page that displays the contents of the Northwind Products database table in 1 minute and 15 seconds (It's not pretty, but it does display the data). Wow, that's fast!

However, there is one problem with the SqlDataSource control. If you use the SqlDataSource control, then you are doing something bad. The SqlDataSource control is bad since the control forces you to jumble together your user interface layer with your business logic layer. Mixing layers, as any application architect will tell you, is just shameful.

When building a proper multi-tier Web application, you should have distinct user interface, business logic, and data access layers. Referring to SQL statements or stored procedures in the user interface layer, as the SqlDataSource control forces you to do, is just plain wrong.

I övrigt håller jag med Gladh.

Medlem sedan juli 2001514 inlägg

Ok, kontroll då...
Tanken är att jag vill ha en kontroll som innehåller uppdatering osv men samtidigt erbjuder en dynakik så att man hyfsat enkelt kan göra egna classer som jobbar mot den.

Senast så pyslade jag lite med objectDataSource men den hamnade inte direkt bland favoriterna.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)