webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotografering

945 svar · 86 390 visningar · startad av Danny · sida 11 av 48

Frågan, av Danny

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200621 inlägg

Tack för svaren!

Det får bli enCanon S3! Såg att den finns på Webhallen för 4 295 och där kan man ju hämta kameran i butiken. Ska beställa den där och hoppas att jag kan få den snart.

P.S: Fina bilder Danny! Har du zoomat in det från långt avstånd?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jofawe skrev:

Hej!
Klart du ska ta en S3 :)

Jag tror att om du skaffar ett stativ så kameran blir still så slipper du köra med blixt om du höjer iso och slutartiden.. kanske?
Sen att det är 1gb max i film är per filmfil.. det går alltså få in 4 st 1gb filmer på ett 4gb kort.. men hur ofta filmar man så länge?

Japp, med stativ kan man köra med lite lägre ISO t om för att få ner bruset lite. Klart en bra uppfinning.

Glömde säga nåt om det där med minneskort. Visst kan du ta och blanda hur du vill med dina 4 Gb. Men jag har läst att man bara kan filma 1 Gb åt gången (~8 min på bästa kvalitet vill jag minnas).

Gelena skrev:

Tack för svaren!

Det får bli enCanon S3! Såg att den finns på Webhallen för 4 295 och där kan man ju hämta kameran i butiken. Ska beställa den där och hoppas att jag kan få den snart.

P.S: Fina bilder Danny! Har du zoomat in det från långt avstånd?

Hallå igen. Härligt! Kan vi starta S3-klubb här snart ju :)
Webhallen är bra och har bra priser. Var in på deras nya butik i sumpan häromdagen och där låg det några på hyllan, kan du ju åka dit och klämma på'n lite och köpa direkt.

Allsångsfotona, ja de där närbilderna har jag zoomat väldigt mycket på, antingen zoomat fullt (12x) eller nästintill. Satt ganska bra ändå, men för att få lite närbilder är det ju bra när man kan zooma lite :)

En snabbfråga bara. Kan man mixa filmandet med bildtagandet? Jag menar om jag t.ex. håller på att filma en hund och den ställer sig i en jåtte fin vinkel vill jag gärna bara trycka på en knapp och ta direkt en stillbild för att sedan fortsätta filma. Om det är möligt hur bra blir kvalitet på stilbliderna? Blir de som vanliga bilder eller bara som en frysen videshot?

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Gelena skrev:

En snabbfråga bara. Kan man mixa filmandet med bildtagandet? Jag menar om jag t.ex. håller på att filma en hund och den ställer sig i en jåtte fin vinkel vill jag gärna bara trycka på en knapp och ta direkt en stillbild för att sedan fortsätta filma. Om det är möligt hur bra blir kvalitet på stilbliderna? Blir de som vanliga bilder eller bara som en frysen videshot?

Klart man kan! ;)
enda dåliga är att det blir ett kort uppehåll i filmen, men bilden blir i högsta upplösning, såklart ;)

Jag var på Experten igår och tittade på S3 där, känndes väldigt bra, den sitter som en smäck i handen. Jag har min lilla Casio Z4 och det är inte så bekvämt att hålla den när man fotar. Tidigare var jag inställd på att bara ha en liten fick-kamera men nu märker jag att det är bättre grepp på en större. Trots att Canon ser mycket större ut äm min Casio den känns den inte så speciellt tung ändå, det blir inga problem att ha den i handväskan.

Jag älskar att ta Macrobilder och jag tror att Canon blir det bästa allternativet eftersom närgränsen är 0 cm. Det ända jag undrar över om ni någon gång har haft problem med att objektivet kastar en skugga på den fotograferade objekten, om man kommer för nära.

Gelena skrev:

Jag älskar att ta Macrobilder och jag tror att Canon blir det bästa allternativet eftersom närgränsen är 0 cm. Det ända jag undrar över om ni någon gång har haft problem med att objektivet kastar en skugga på den fotograferade objekten, om man kommer för nära.

Det är ballt ja :) Men man måste ju inte ha kameran sååå nära kanske :) Det blir ju schysst makro ändå. Men det är klart, vill man ha riktigt svingrymt makro så får man väl sätta kameran riktigt nära, man får se till då att hålla den så att skuggan inte är så mycket i vägen :)

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Om jag får inflika med en fråga ang detta, kan man ha zoomat in en bit då man fotar i macro?
På A610 måste man zooma ut helt innan man kan ta en skarp macro, annars blir det suddigt eller så tar den inte fokus alls.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jerpa skrev:

Om jag får inflika med en fråga ang detta, kan man ha zoomat in en bit då man fotar i macro?
På A610 måste man zooma ut helt innan man kan ta en skarp macro, annars blir det suddigt eller så tar den inte fokus alls.

Nej, det går inte zooma i macrofunktionen. I alla fall inte i supermacro.

Man kan zooma i vanliga makrofunktionen!! Det går att zooma upp till "50 cm" på skalan där. Men i supermakro kan man inte zooma alls nej.

Medlem sedan juli 20065 inlägg

Tjenare, här är en till som förmodligen ska köpa en S3, blir min första digitala och jag har aldrig fotat "på riktigt" tidigare. Är det någon som har testat att filma med högsta kvalitet med ett sandisk ultraII-kort? Hinner den skriva över som den ska på den 60x?

En annan fråga, hur gör man för att minska problemen med de där lila övergångarna mellan svart och vitt i höga kontraster?

Barr:

Jag har faktiskt inte upplevt dem som störande, eftersom det är rätt sällan man råkar ut för det.
Det går ju lösa i nått bildhanteringsprogram i efterhand om det nu skulle vara dåligt på något kort.

Sen att filma i högsta ger en grym kvalité, men även i snäppet lägre upplösning så blir det bra. Det tråkiga är att det tar så mycket plats på kortet.. men.. bra, det blir det ;)

Sen för att slippa skuggan sååå behöver man ju inte gå så nära...

barr skrev:

Tjenare, här är en till som förmodligen ska köpa en S3, blir min första digitala och jag har aldrig fotat "på riktigt" tidigare. Är det någon som har testat att filma med högsta kvalitet med ett sandisk ultraII-kort? Hinner den skriva över som den ska på den 60x?

Hej och välkommen till wF!!
Ett sånt snabbt kort är ganska optimalt. Har själv ett Ultra II plus på 1 Gb. Det är inga problem att filma i högsta kvalitet, länge.

barr skrev:

En annan fråga, hur gör man för att minska problemen med de där lila övergångarna mellan svart och vitt i höga kontraster?

Mmm... det där är det värre med, i vissa ljus så syns det knapp, i andra ljus syns det ganska mycket. Man kan tyvärr inte komma ifrån det problemet helt med så mycket zoom-omfång. Har man så mycket zoom i samma objektiv så blir det lätt sådär (pga att det är svårt att få alla ljusets frekvenser fokuserade). I början störde jag mig mycket på det, men jag måste säga att jag inte upplever det som ett problem längre. Det är ju mest när man zoomar mycket som det märks. Alla sådana här superzoom har det där problemet, vet inte om andra motsvarande modeller med 12x zoom sköter det bättre. Om man absolut inte gillar kromatiskt abberation eller vad det heter så är en systemkamera att föredra. Då köper du t ex ett 200-400 mm zoomobjektiv, eller ett fast 400 mm eller nåt. Så är det helt optimerat för den zoomen.

red: Nu hittade jag ett av de värsta exemplen där jag själv fotat och det blivit mycket sådär: bild

Medlem sedan juli 20064 inlägg

hej alla!

Jag sällar mig till raden av alla S3-ägare. En kanonkamera i mina ögon. När jag väl bestämt mig för att vänta med systemkameran så blev valet ganska enkelt.

Jag har en liten undran. Batteri-indikatorn.. Kan man på något sätt få fram den, eller får vi nöja oss med att den dyker upp två foto innan batterierna tar slut?

Stroy:

Precis som på alla andra canonkameror så gör den tyvärr så.
Men jag har iofs lyckats ta 30-40 kort med blixt från att batteriindikatorn börjat blinka..

Jag skulle gärna vilja se lite bilder från er när ni zoomat in på max. Gärna utomhus där ni plåtat nån slags detalj. Är det någon som orkar bifoga en bild och visa? :)

Absolut.. vänta lite ska jag gå igenom galleriet här hemma..

http://www.vaxjovimmel.se/phatphoto/IMG_4848.JPG

Orginalbild.
Inzoomad: 12x
Upplösning: 1600x1200 i Superfine läget
Program: Auto
Exposure: 1/500
Aperture: f4.0
Focal Length: 72.0

En till:

http://www.vaxjovimmel.se/phatphoto/IMG_3581.JPG

Orginalbild:
Inzoomad: 12x
Upplösning: 1200x1600 i Superfine läget
Program: Auto
Exposure: 1/640
Aperture: f4.0
Focal Length: 46.3

silfver skrev:

Jag skulle gärna vilja se lite bilder från er när ni zoomat in på max. Gärna utomhus där ni plåtat nån slags detalj. Är det någon som orkar bifoga en bild och visa? :)

Jomenvisst, jag har ju tagit många, t ex här på Gnesta:

Först utan zoom (max vidvinkel)
http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=10716

Sedan max zoom (max tele, 12x, 432 mm)
http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=10717

Schyst, tack!

jofawe, bilden på tjejen var ju riktigt skarp alltså!

silfver skrev:

Schyst, tack!

jofawe, bilden på tjejen var ju riktigt skarp alltså!

Jo jag valde att ta en bild så man verkligen ser att jag sitter en bit i från (i glasögonen ;))

Dock har jag inte kommit på hur fasen jag ska få fram EXIF infon i bilden ...

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)