Simplequiz för ju ett vettigt resonemang att luta sig mot när man är osäker hur saker och ting bör presenteras.
Bakgrund: I en tidigare tråd växte snabbt ett litet ogräs upp, ett ogräs som kom att ta fokus och näring ifrån huvudtråden vilket ingen av de inblandade önskade. Därför fortsätter vi diskussionen om hurvida listor eller vanliga textlänkar är det bättre alternativet och när det kan tänkas vara bäst att använda respektive lösning.
Händelseförlopp:
-
echoSwe skrev:
Sen ska du väl använda listor till menyn istället för en samling länkar med en | mellan?!
-
CatZ skrev:
Varför ska jag göra det? För att krångla till det? För att du säger det? Hade det över huvud taget med min fråga att göra? :P
-
dAEk^ skrev:
Därför att det är ett bra tips och därför att det är mer rätt helt enkelt.
HTML är trots allt ett markup-språk. ;) -
CatZ skrev:
Varför krångla till det med massa float och onödig kod när det räcker med några hederliga länkar? Varför lägga till alla ul och li och krångla i css när det räcker med a href? Tycker du är helt fel ute.
-
dAEk^ skrev:
Det finns flera anledningar till varför man vill använda en lista i det här fallet istället för att rada upp vanliga länkar rakt upp och ner
-
jarvklo skrev:
Vill bara inflika att CatZ faktiskt inte har fel ;)
En lista kan vara ett acceptabelt alternativ till att rada upp länkar efter varandra med minst ett skrivbart tecken emellan
Att hävda att man "ska" använda listor för menyer och antyda att det alltid är "det bästa" att använda listor när man har flera länkar efter varandra i t.ex. en meny har inget stöd hos W3C eller i WAI/WCAG !Läs på i WAI/WCAG - http://www.w3.org/TR/WCAG10/#tech-divide-links
http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT-TECHS/#tech-group-linkshttp://www.w3.org/TR/WCAG10-HTML-TECHS/#group-bypass
Notera särskilt att W3C rekommenderar <map> tillsammans med skrivbara tecken mellan <a>-elementen för att gruppera länkar i det senare dokumentet!
Därmed inte sagt att listor automatiskt är dåligt att använda eller så - bara att man bör ha koll på vad som rekommenderas innan man börjar hacka på någon som faktiskt inte gör "fel" :birp
Nu fortsätter vi. :)
Jag undrar då följande:
- Kan du ge exempel på när en lista inte skall användas eller där det inte är optimalt att använda den istället för vanliga länkar?
- På vilket sätt är |(eller annan avskiljare) relevant för innehållet?
- Är inte menyn att betraktas som en navigeringslista i ett dokument?
- Vad är mest användbart för skärmläsare - en lista eller ett gäng länkar uppradade efter varandra, dessutom med ett "onödigt" skiljetecken?
- Vad är mest användbart för en textbaserad browser?
- Vad är det bättre alternativet ur tex Googles ögon?
- Är det inte bättre att implementera en lista istället för statisk html? Mha css kan man sedan styla om listan tills man hittar något man är nöjd med, vare sig det är en horisontell eller vertikal mojäng man är ute efter.
Jag ser inte riktigt varför man skulle välja en "låtsaslista" öht men jag har kanske missat något? Det vore inte första gången. ;)