webForumDet fria alternativet

Idag har jag sett...

Natur & djur

104 svar · 26 611 visningar · startad av Fia · sida 2 av 6

Frågan, av Fia

...en skedand för första gången! De ser konstiga ut: <http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/skedandhane.htm> Tänkte att det kunde vara kul med en egen tråd för djurobservationer! :) /red. "Naturobservationer" kanske vore ett bättre ord, d v s det får plats annat i den här tråden än bara djur.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag observerade ena pippifågel idag... kan det vara en sparvmes el motsv?

pippifågel_01_060612.jpgpippifågel_02_060612.jpg
Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Danny skrev:

jag observerade ena pippifågel idag... kan det vara en sparvmes el motsv?

Som amatör i dessa frågor så skulle jag tippa på tofsvipa :)

Söderlund skrev:

Som amatör i dessa frågor så skulle jag tippa på tofsvipa :)

aha... coolt... det där ser ut att vara ungefär exakt en sådan, var massor med sådana där, och dom lät lite konstigt... "ängsligt" ungefär som det stod i texten...

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

I lördags såg jag denna.

DSC09920.jpg
Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

I går pratade jag med en elefant på ca 40 cm avstånd. De ÄR stora. :e

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

yohpops skrev:

I lördags såg jag denna.

Bra macro där!! (y) (y)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

yohpops skrev:

Vad är det för larv?

Vet inte men sååå tramsigt är det väl inte... :P ;)

Fia skrev:

Bra macro där!! (y) (y)

Tackar. :)

...oj, var ska jag börja?! Efter 14 dagar på Öland så börjar man snarare fundera på vad man inte har sett. ;)

Räknade till 13 arter av orkidéer: vanlig nattviol, grönvit nattviol, jungfru marie nycklar/skogsnycklar, tvåblad, kärrknipprot, nästrot, svärdsyssla, brudsporre, johannesnycklar, flugblomster, st. persnycklar, krutbrännare och honungsblomster. De senare var de mest spektakulära för min del, hade t ex inte sett de tre sista förut.

På fågelfronten dök det upp en hel del också, även om vi bara jobbade med svartvita flugsnappare och halsbandsflugsnappare (kollade bon, fångade och ringmärkte o s v). Såg bl a havsörn, blå och brun kärrhök, rödstjärt, ljungpipare, glada, stenskvätta, gök och så hörde jag kattuggla och vaktel även om de inte syntes. :)

Hann med att hitta några fossil också: ett antal orthoceratiter (bläckfiskar) och trilobiter, samt en och annan brachiopod (armfoting) och gissningsvis en ammonit (bläskfisk).

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag såg en snok i dag! Riktigt häftigt. Den var lite över halvmetern. Första gången jag ser en orm i Sverige, typ... Inte var dag man gör det åtminstone. :) Eller... vi stadsbor lever inte med sånt lyx åtminstone! :D

Och i helgen när jag varit ute och kanotat i Nissan så har jag sett en massa rådjur och en massa fisk. En hel del fåglar också som man inte ser var dag!

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

...såg en rävunge igår. När ungefär lämnar de förädlrarna? Tyckte att den såg lite ensamm ut, men katterna lät den vara ifred iaf :)

silfver skrev:

Jag såg en snok i dag! Riktigt häftigt.

Grattis! :)

Från bilen i helgen har jag sett en räv, en häger, två rådjur, en rovfågel.

Klös skrev:

...såg en rävunge igår. När ungefär lämnar de förädlrarna?

Posten.se skrev:

Rävungarna föds i mars-maj. Kullen består ofta av runt fyra ungar. Rävungarna är blinda till en början och öppnar ögonen först efter två veckor. De bor med sin mamma till november månad, då de flyttar hemifrån för att klara sig på egen hand.

Låter som om det är några månader kvar tills dess då. :)

Jag tog en femminutare på jobbet i dag för att sätta mig ute i solen en sväng. Då flyger det förbi en ormvråk, alternativt fiskgjuse (vet inte riktigt skillnanden :)) strax över mitt huvud med en nyfångad mus i klorna. Det var häftigt! :)

r\ Lite snabbt googlande visade att det var en ormvråk.

[ploj]

...jag vet vart Nemo tog vägen!

hittade honom på skansen :(

Skansen - Akvarieshoppen, Nemo.jpg

...sett en enögd ekorre.
Såg ut som gråstarr på höger öga.
De flesta vet kanske hur det är med avståndsbedömningen med ett öga.
Det lilla livet satt i en tall och hoppade över till en gran, missade första grenen, slog lite volter genom grenverket ner till den sista grenen, där fick han/hon tag på grenen.

Den lilla ekorren var nog lika förskräckt som jag...

Det var häromdagen men kanske gills ändå

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Ämnet är djur och naturobservationer. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Fia alternativt forumledare@webforum.nu.

Fia
Moderator, webForum

...sett en snok som svalde en fisk och det bara 3-4 dm framför näsan på mig... :)
hoppas bara att bilderna blev bra

...sett en mal begå självmord. Eller? Det kändes verkligen som så. Okay, så här var det.

En fin liten mal smög sig in i huset och landade i ljuset vid lampan. Jag drog fram kameran och började plåta den. Petade lite på den med fingret och jag misstänker att den försökte attackera mig flertalet gånger. Efter att febrilt ha flugit runt och försökt leta sig ut så sökte den sig till den varma lampan och la sig på den. Jag såg hur den sprattlade lite för att sedan dö.

Mycket suspekt beteende. :o

358 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
234 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)