webForumDet fria alternativet

Fotbolls-VM 2006, Tyskland

Sport

935 svar · 31 794 visningar · startad av JAreMANNEN · sida 36 av 47

Frågan, av JAreMANNEN

Tycker att det är dags att lyfta fram detta nu :) Inte minst för att FIFA's första biljettsläpp-period är över. Det kommer fyra ytterligare perioder då man kan boka biljetter via FIFA: 1 Maj 2005 till 15 November 2005 1 December 2005 till 15 Januari 2006 1 Februari 2006 till 15 April 2006 1 Maj 2006 till 9 Juli 2006. Svenska fotbollsförbundet kommer endast att sälja biljetter om Sverige tar sig

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 2002476 inlägg

Håller med Web-Tor, man kan inte låta bli att dela ut kort bara för att det är för många kort i matchen, då straffar man alla andra lag som spelar fotboll istället för att sparka på motspelare...

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Web-Tor skrev:

Nej, det gjorde jag inte. Hörde du vad FIFA domaren Jonas Eriksson sade i TV4 i morse när han konstaterade att Ivanov dömt helt riktigt och att spelarna får ta ansvar för sina egna handlingar. Det är ju inte några småbarn vi pratar om.

Det där är inte värt mer än vatten för mig. Det hör ju inte direkt till vanligheterna att domarkollegor kritiserar varandra. Det är mer eller mindre en gyllene regel att man inte kritiserar andra domare. Det trodde jag du kände till.

Web-Tor skrev:

Då ska vi se om du kan tala om vilka kort domaren skulle låtit blir att dela ut?

Som jag ser det måste alla domare följa reglerna och dela ut kort när så krävs. Nu spelade portugiserna riktigt fult och har två spelare avstängda + en hel del gula kort med sig vilket förhoppningsvis straffar sig i längden. Hur glada tror du engelsmännen hade varit om portugiserna klarat sig undan avstängningar och varningar trots att dom spelade så fult?

• Ett lag spelar som svin men slipper gula kort och utvisningar för att domaren redan delat ut x antal kort och då känner pressen att inte dela ut fler.
• Ett annat lag spelar lika illa men där väljer domaren att följer regelboken och delar ut åtta välmotiverade gula kort och tar 2 riktiga utvisningar.
• När de båda lagen möts i nästa match har de helt olika förutsättningar. Rättvist?

Jag anser fortfarande att domaren var aningen för glad med kortleken men det var som jag tidigare förklarat inte den främsta anledningen till att jag tyckte domaren gjorde en dålig insats. Du tycker som du tycker och det respekterar jag, även om jag inte håller med dig alls. Nu var kanske inte detta riktat till mig men jag står fortfarande fast vid vad jag tycker och är absolut inte ensam.

msossna skrev:

Håller med Web-Tor, man kan inte låta bli att dela ut kort bara för att det är för många kort i matchen, då straffar man alla andra lag som spelar fotboll istället för att sparka på motspelare...

Att man delar ut korrekta kort betyder fortfarande inte att man gör en godkänd insats. Att dömma en fotbollsmatch innebär mer ansvar än att dela ut kort. Om man påstår att domaren hade kontroll på matchen så ljuger man.

Nu lämnar jag diskussionen kring denna match eftersom den inte leder någonstans alls.

Medlem sedan feb. 2002476 inlägg

Jag vet mycket väl vad som krävs för att ha kontroll på en match och att det inte räcker med gula kort, har dömt fotboll i sex år nu... Domaren hade säkert kunnat gjort något annorlunda, men det mesta ligger på spelarna i matchen. Och någon gyllene regel att inte kritisera andra domare har jag inte hört om... Domarna får höra precis vad de gjort bra/dålöigt i varje match på den nivån... Som tur är får vi alla ha våran åsikt och tycka att vi har rätt så länge vi accepterar att den som tycker anorlunda har rätt till den åsitken också :)

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Jag har dömt fotboll i 8 år och har heller aldrig hört talas om att domare inte kritiserar varandra.... :q
När det gäller denna match, så finns det inget som domaren gjort fel. Han har helt enkelt dömt efter regelboken och då blir det så med korkade spelare! ;)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Compusa skrev:

Det där är inte värt mer än vatten för mig. Det hör ju inte direkt till vanligheterna att domarkollegor kritiserar varandra. Det är mer eller mindre en gyllene regel att man inte kritiserar andra domare. Det trodde jag du kände till.

Han kritiserade andra domares insatser under detta och andra VM.

Compusa skrev:

Jag anser fortfarande att domaren var aningen för glad med kortleken...

Jo, du har skrivit det men du (eller någon annan) kan fortfarande inte ge ett enda exempel på en situation där ett gult kort var obefogat.

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Gissa vem som börjar jobba klockan 16 idag! >.<

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Aj fan. Vilken taskig timing. :( Lider med dig..

Medlem sedan aug. 2002733 inlägg

Web-Tor skrev:

Då ska vi se om du kan tala om vilka kort domaren skulle låtit blir att dela ut?

Som jag ser det måste alla domare följa reglerna och dela ut kort när så krävs. Nu spelade portugiserna riktigt fult och har två spelare avstängda + en hel del gula kort med sig vilket förhoppningsvis straffar sig i längden. Hur glada tror du engelsmännen hade varit om portugiserna klarat sig undan avstängningar och varningar trots att dom spelade så fult?

• Ett lag spelar som svin men slipper gula kort och utvisningar för att domaren redan delat ut x antal kort och då känner pressen att inte dela ut fler.
• Ett annat lag spelar lika illa men där väljer domaren att följer regelboken och delar ut åtta välmotiverade gula kort och tar 2 riktiga utvisningar.
• När de båda lagen möts i nästa match har de helt olika förutsättningar. Rättvist?

Men fatta, det handlar om att ha känsla när man dömer en match. Hade domaren hållit inne med korten hade matchen aldrig urartat som den gjorde. Vad bra att FIFAs ledning har lite i skallen iaf och sorterar bort dessa domare inför kommande VM-matcher.

asp skrev:

Hade domaren hållit inne med korten hade matchen aldrig urartat som den gjorde.

Det är omöjligt att veta hur matchen artat sig om Ivanov inte delat ut gula/röda kort. Jag har svårt att se varför spelet skulle bli råare om man vet att domaren inte drar sig för att dela ut varningar.
En risk med att dela ut många varningar är att spelarna filmar extra mycket eftersom dom hoppas på att domaren ska dela ut varningar till motståndarna. Men man kan ju knappast påstå att det var ovanligt mycket filmningar i den aktuella matchen.

Tre frågor till dig asp:
1. Varför skulle en match bli råare när risken för varningar är större?

2. Vilka kort skulle domaren hållit inne med?

3. Är det rättvist med dom andra lagen att ett lag slipper en massa gula kort och avstängningar bara för att domaren är rädd att dela ut dom?

Medlem sedan aug. 2002733 inlägg

Tre svar till dig tore:

1. Har du själv spelat fotboll så vet du hur känslan på planen är när det blir många gula kort och någon utvisning.

2. Har inga konkreta exempel, men jag tror inte matchen var så mycket fulare än alla andra matcher där det inte blir 16 kort.

3. Fotboll och rättvisa går inte ihop. Säg så här, är det rättvist för Brasilien att de får möta ett Frankrike med Henry i laget då han egentligen borde blivit varnad för filmning.

asp skrev:

Tre svar till dig tore:

1. Har du själv spelat fotboll så vet du hur känslan på planen är när det blir många gula kort och någon utvisning.

2. Har inga konkreta exempel, men jag tror inte matchen var så mycket fulare än alla andra matcher där det inte blir 16 kort.

3. Fotboll och rättvisa går inte ihop. Säg så här, är det rättvist för Brasilien att de får möta ett Frankrike med Henry i laget då han egentligen borde blivit varnad för filmning.

1. På den tiden då jag spelade fotboll på en nivå där man kunde få varningar reagerade jag så här vid ett gult kort: "Ops! Det är nog bäst att jag tar det lite lugnt".
Hur reagerar du? "Jag har fått en varning. Bäst att jag gör något fult så fort som möjligt så att jag får en till."?

2. Menar du på fullt allvar att matchen mellan Portugal och Holland inte var fulare än andra matcher i detta VM?

3. Jag tycker också att Henry skulle haft en varning för filmning men nu är det ju inte den situationen vi diskuterar. Min fråga kvarstår alltså.
Jag är medveten om att fotbollen inte alltid är rättvis, men det är väl ändå domarens uppgift att göra den så rättvis som möjligt?

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Nu är det dags att tippa kvartsfinalerna:

Tyskland - Argentina 2
Italien - Ukraina 1
England - Portugal 1
Brasilien - Frankrike 1

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Lånar av BlueSaint...

Nu är det dags att tippa kvartsfinalerna:

Tyskland - Argentina 2
Italien - Ukraina Hoppas 2 men det blir väl 1 på straff i 93:e...
England - Portugal 2!!!
Brasilien - Frankrike 1

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Faaaaaan...

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

You can say that again... x( :x

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Noterar att första laget till semifinal enligt mitt tidigare tips är klart:

jag själv skrev:

Semifinaler
Tyskland - Italien 1 - 0
England - Brasilien 0 - 1

Hade inte gjort något om jag tippat fel, men jag tror att mitt tips kan slå in.

jag själv skrev:

Match om tredje plats
Italien - England 0 - 1

FINAL
Tyskland - Brasilien 0 - 1

Edit: Även Italien klar för semi

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Men suck. Hoppas att Portugal vinner i morgon, då blir jag glad igen. :e

Fy fasen va jäkla underbart!
1-0

Stort plus till Ukraina, det fungarae inte då gör man ett byte efter 20 min och väntar inte tills den 75:e minuten! (y)

Annars tycker jag många tränare gör fel med att vänta till sista 15 innan man gör förändringar när det inte funkar.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

:stefan: skrev:

Faaaaaan...

Jag både antar och hoppas att det är Tysklands seger du kommenterar. Håller med till fullo.
Vinsten var till viss del beroende av den konstiga taktiken som berodde på den uppenbart ovana situationen där målvakten blev skadad, dels på den bortdömda straffen. Hur som helst tycker jag återigen att man får se en feg domare som hela tiden lutar lite mer åt Tysklands håll. Denne hånler ju dock inte när han delar ut varningar till argentinska spelare, en förbättring även om liten...

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)