Hejsan! :)
Vill först bara säga FÖRLÅT för att starta ännu en tråd om webbhotell men jag har läst väldigt många trådar som redan finns här men inte riktigt hittat den informationen jag söker och så vill jag gärna höra vad ni tycker jag skall ha eftersom jag inte är så insatt i detta.
Jag tänkte testa och göra hemsidor i flash och då använda asp, cgi, php eller något annat sådant för att göra gästbok och pollar m.m. Det finns juh lite tutorials här och var som man kan implementera. Har ingen större koll på script eller databaser men vet att jag vill arbeta och göra hela sidan i flash och ha gästbok, poll, räknare, fotoalbum, log in (enklare) och dylikt. Detta är som hobby först och främst men vill ändå inte måla in mig i ett hörn ifall nu min sida blir välbesök. Vet inte riktigt hur stor sidan kommer bli men ni kanske kan uppskatta det med vad jag skrev ovan (flash, gästbok, poll, fotoalbum m.m.).
Sen har jag även en fråga... vissa skriver att man kan ha hur många domänadresser som helst kopplat till ett konto. Och då kanske jag skulle vilja ha 2 andra hemsidor (en i flash typ med kriterier som ovan och en enklare i flash med ren info en sidan bara) lagda dit. Funkar det så att man laddar upp sidorna där och sedan länkar sina domännamn dit som kan vara t ex. abc.se och def.se förutom den ordinära xxx.se? (om ni förstår mig...) :l
Hoppas ni har överseende med mig och inte skrattar för mycket och skriver "anlita någon som vet vad han pratar om lilla flicka" :p
Håller normalt på med juridik så detta är som pyssel vid sidan om för att varva ner :birp
PS: inte allt för dyra förslag nu va... ;)
Tack på förhand för hjälpen!
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Eftersom det efterfrågas så ger jag själv ett svar. :e
Jag kan bara svara på hur det fungerar hos oss, på våra FreeBSD-servrar har vi ett verktyg som kallas för "Installatron".
Med hjälp av detta kan du enkelt installera diverse olika färdiga script med 2-4 knapptryckningar, en lista på vilka skript som finns hittar du här:
http://forum.aleborg.se/showpost.php?p=1633&postcount=2
Vissa uppdateringar kan dock ha skett sedan det inlägget, komplett lista hittar du här: http://www.installatron.com
I våra Webbpaket 1-3 kan du ha obegränsat antal domänalias, när man lägger till ytterligare domäner skapas det mappar för dessa per automatik, man kan även välja att lägga upp dem som alias så att domän2.se automatiskt pekar till domän1.se.
Tycker det är svårt att veta vilka paket man skall ta när man går in och kolla på webbhotellen. Har ni några tips?
Samtidigt som jag inte vill ha för lite utrymme av något så vill jag inte betala i onödan för saker jag inte kommer använda om ni förstår mig.
Föreslår webbhotellet Neno istället:
https://www.neno.se
Men vilka paket förslår ni på respektive webbhotell? :OO
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg
tingeling_66680 skrev:
Men vilka paket förslår ni på respektive webbhotell? :OO
Vad vill du ha stöd för får du ju bestämma först.
Om du ska ha asp, vill du då ha MSSQL?
Vill du ha php, vill du då ha MySQL också?
Hur mycket bandbredd räknar du med att behöva?
Hur mycket utrymme räknar du med att behöva. Enligt din beskrivning så behövs det inte så mycket, men det påverkas ju av hur många bilder du ska ha i galleriet och storleken på dessa.
Svårt att tipsa om vilket paket du ska välja utan att veta dina krav på servern.
/red
La till det om utrymme.
Tycker en del svenska webhotel har hög klass men tyvärr dom är för dyra för för lite.
Så jag skulle satsa på ett engelskt webhotel (från tex USA, England, Canada eller nåt.)
jonnyzMedlem sedan okt. 2004502 inlägg För en nybörjare kan det göra stor skillnad att ha support i Sverige så att man kan få hjälp på svenska. Om du dessutom kan få support per telefon utan att det kostar en förmögenhet att ringa är det också en fördel.
Jag vet inte hur andra gör, men jag skulle bli förvånad om du inte kan uppgradera ditt konto. Börja med ett litet standardkonto och uppgradera när behovet uppstår.
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Jag passade på att uppdatera FAQ:n i ämnet. Se rubriken Jag är nybörjare - vad behöver jag tänka på?
FAQ: [thread=113321]Vilket webbhotell ska jag välja?[/thread]