webForumDet fria alternativet

Fotbolls-VM 2006, Tyskland

Sport

935 svar · 31 796 visningar · startad av JAreMANNEN · sida 31 av 47

Frågan, av JAreMANNEN

Tycker att det är dags att lyfta fram detta nu :) Inte minst för att FIFA's första biljettsläpp-period är över. Det kommer fyra ytterligare perioder då man kan boka biljetter via FIFA: 1 Maj 2005 till 15 November 2005 1 December 2005 till 15 Januari 2006 1 Februari 2006 till 15 April 2006 1 Maj 2006 till 9 Juli 2006. Svenska fotbollsförbundet kommer endast att sälja biljetter om Sverige tar sig

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

m_soderlund skrev:

Hade jag dessutom kommit in på plan hade jag sprungit sönder varenda jävla tysk som kom i närheten av mig. Sverige stod ju för fan stilla, men det kanske är svårt med 10 man och 30 grader på arenan.

Det är bara att börja träna nu så kanske du får chansen att visa upp dig om fyra år. :)

m_soderlund skrev:

hur kan förbundskaptenerna göra ett byte i ett så viktigt skede av matchen?

Vad jag vet så fungerar byten så här:
1. Tränaren säger till fjärdedomaren att man vill genomföra ett byte.
2. Fjärdedomaren meddelar huvuddomaren om att ett byte skall genomföras vid nästa spelavbrott.
Det första spelavbrottet efter att Lagerbäck begärt byta råkade vara vid Sveriges straff.

Någon som tror att byten går till på annat sätt? Om det är som jag beskriver det kan man väl inte klandra Lagerbäck?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Jag har faktiskt redan släppt förlusten. Det är ingen idé att älta eftersom det inte kommer förändra saken, Sverige är utslaget! Det som känns värst är att det aldrig blev spänning eller kamp i matchen. Två tidiga baklängesmål på grund av dåligt positionsspel i försvaret och en tvivelaktig utvisning och sedan var det kört. Sveriges spel fungerade aldrig 100 procent under turneringen och vi är inte bättre än så här när två av våra tre så kallade super-swedes underpresterar.

Nu ser jag fram mot matchen som spelas ikväll mellan Portugal och Holland. Det kan bli en riktigt bra match.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Nu när Sverige är ute hoppas jag bara på en sak - att Ecuador spöar skiten ur England (och Argentina ur Tyskland såklart). (y) Förmodligen kommer det att bli en väldigt jämn match, men ändå. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Hat är en stor drivkraft. Men visst skulle det kännas bättre om Argentina och Equador skulle gå vidare. Lite jävlar anamma.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Heja England!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

. :bla är allt jag känner just nu efter den pinsamma insatsen igår. Hur kan tre gubbar gå på bollhållaren och släppa allt vad övrig markering heter? Inte en aning, men 2-0 blev det då i alla fall. Pinsamt.

Tack och lov så fortsätter VM. Snyggt segermål Argentina fick till igår. Riktigt vackert! Nu ska vi också se hur det går för England. Tror nog att de klarar av Ecuador.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Fy fan vad gött. Men varken England eller Ecuador spelade speciellt bra idag. Tack för frisparken Beckham och Rooney kan få fortsätta som han höll på i andra halvlek. Så nice!

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Vilken sjuk nivå det just blev på matchen Holland - Portugal. De gula korten flyger runt. Portugal med tre utvisningar och Holland med en. JÖSSES!

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Det hade varit ännu roligare om det stått 0-0 :e

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Coccozz, Portugal har "bara" fått två utvisningar.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Och även Holland två nu... :o

Erik Juhlin skrev:

Coccozz, Portugal har "bara" fått två utvisningar.

Ja, mycket riktigt, jag tappade räkningen i det gula regnet som rådde :r

Helsjuk match! Portugal var värda att gå vidare, de var bättre den lilla stund som spelades... Faktiskt tycker jag att domaren skötte sig rätt bra, det var spelarna som fortsatte med fula kapningar efter att folk fått både gula och röda kort. Men matchen mot England blir svår med flera spelare avstängda.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Trodde ett tag att det var starten på tredje värdskriget !

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Sicket jäkla slagfält!
Helt rätt av domaren, men hur kan spelarna fått såna jäkla kortslutningar. Kommer inte ens ihåg målet efter alla gula och röda kort!

Gå hårt nu England, ta denna chansen! ;)

celia skrev:

Helsjuk match! Portugal var värda att gå vidare, de var bättre den lilla stund som spelades... Faktiskt tycker jag att domaren skötte sig rätt bra, det var spelarna som fortsatte med fula kapningar efter att folk fått både gula och röda kort. Men matchen mot England blir svår med flera spelare avstängda.

Jag tyckte från början att Portugal på sitt långt mycket bättre spel skulle gå vidare. En stund in i andra halvlek bytte jag till att hålla på Holland då Portugal radade upp dumheter på rad. Holland var dock snart ikapp och jag tillbaka på Portugals sida. Rättvis utgång på en åttonfelsfinal som inte duger att få kallas fotboll.

filippo skrev:

kortslutningar

:birp

jaja, uselt skämt :r

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Bra att Portugal gick vidare, men verkligen synd att de nu har två viktiga spelare avstängda mot England. :l

Matchen var för övrigt bortom all beskrivning, så jag ska inte ens försöka.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Gårdagens uppvisning personifierade det svenska "som vi alltid har gjort" och visade Sverige som ett mentalt vrak. Jag är inte någon fotbollsexpert, men om jag hade varit på planen så inte faen hade jag bara spelat på och fått matchen överstökad. Även om jag inte hade spelat så jevvla lysande så hade jag sett till att visa lite 1) vilja 2) spelglädje 3) jävlar-anamma. Många svenska spelare hade inget av det. Möjligen 4) övergivenhet 5) nervös feghet 6) ouppfinningsrikedom.

Jag hade hellre sett spelare fått frispel och gått toklös med lite pondus och förlorat med 4-0, kontra fått tillbaka lite värdighet och självförtroende och kunnat vända matchen. Ligger man under med 2-0 och är på väg ut ur en turnering med bara några minuter kvar, när om inte då har man chansen att bara spänna av, göra något oväntat och (iaf försöka) lira fin fotboll?! (Tja, möjligen om man har stor kontroll över matchen). Släng upp 5 forwards, börja nicka till varandra i mittcirkeln, vad faen som helst. Rör om i grytan. Psyka motståndarna. Vem är det som har något att försvara och får börja fega i slutskedet av en sådan match?! Om man efter redan 15 minuter inser att något inte stämmer, börja fundera på ändring! Det kom ingen ändring, inte ens efter 90 minuter. Varken till det bättre eller sämre.

Jag hade hellre sett ett svenskt lag som vägrade se sig som underlägsna. Jag önskar att jag hade förknippat svensk fotboll med mer glädje, mer självförtroende och mer som en konst. Ja, jag går hellre på en match och ser ett lag som förlorar eller kryssar, men som försöker spela vacker och rolig fotboll och visar glädje på och utanför planen... än ser på detta landslag med stela och urtråkiga ledare och spelare på planen och på presskonferenser. Jag menar inget svenskt cirkusgäng, men kan man inte vara seriös och professionell utan att vara så jevvla tråkiga som Sverige visar sig i VM?!

Åsikterna är nog extremt delade i den här frågan och jag hör säkert till en minoritet, men jag ljuger inte om jag säger att jag om 30 år hellre kommer ihåg ett Sverige som inte ens kom vidare ur gruppen, men som förbluffade världen med sin inställningen, sin laganda och självförtoende, sin glädje på planen, i organisationen och i publiken och vilken njutning och stolthet man kände både vid vinst och förlust. Och då verkligen hatar jag att förlora!
Fotboll och liknande sport är underbar improvisationsunderhållning, men det enda som är synd med att alla (såklart) vill vinna till vilket jevvla pris som helst är att gränsen mellan att våga bjuda på en fantastisk kämparmatch och en match där man väntar ut motståndaren och ingen vågar ta initiativ är så hårfin.

Isaksson och Ljungberg är bland de få svenska spelare som jag tycker bör lyftas fram i detta VM spelmässigt, tillsammans med svenska publikens support (även om det nog finns en del att förbättra även där, särskilt vid motgångar).
Jag är bitter över att Sverige är ute ja, men jag hade varit enormt nöjd bara genom att få ha Sverige med i VM. Dock inte när helhetsuppfattningen är så här. Jag är mycket stolt över Sverige på många områden, men det är inte det Sverige som jag vill visa upp för världen i fotbollssammanhang!

Sverige är ett litet land och många tycker att man inte ska förvänta sig så mycket. Otippade Grekland vann EM, Kroatien tog brons i VM, Sverige vann både OS och VM i hockey, Lordi och Finland vann ESC...
Men om det nu skulle vara så att svensk fotboll saknar den talang och kompetens som krävs (vilket jag varken tror eller hoppas), snälla, kan man inte försöka att jobba lite på inställningen åtminstone?! Sen om man ibland har en dålig dag, otur, domaren emot sig, dåligt väder, en plan som har vattnats för många timmar innan match eller planeter som inte står i fas med varandra – Det är sånt som händer.

Jag är återigen ingen fotbollsexpert och lämnar de fotbollstekniska detaljerna till dem som kan, men jag kan både vid med- och motgång se om jag tycker att något fattas i den helhetsbild som jag själv har som vision. Jag tycker att det är dags för förändring och nya tankegångar (så skönt enkelt för mig att säga). Jag förstår absolut när Lagerbäck säger att det har fungerat ungefär som han har tänkt sig. Det har ju fungerat som det alltid har gjort. Mer Lagerbäckianskt kan det inte bli. Min uppfattning är att karln är en feg vandrande tristess som vägrar att dra på munnen varken vid vinst eller förlust! Som är tystlåten och hemlighetsfull på varenda presskonferens, men inte verkar ha så mycket hemligheter att bjuda på under matcherna. Vad han egentligen tillför laget är säkert oerhört mycket, men det märks inte från tv-soffan och de enda känslor som jag tycker att han uttrycker från bänken är stillasittande oengagemang och tuggumituggande nervositet. Jag vill inte att han ska företräda mitt Svenska fotbollslandslag!

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Efter att ha sett SVT:s inslag med hur tyskarna roade sig med att håna Sverige så kan jag inte annat än hoppas att Argentina tvålar till dom så det sjunger om det. Ut med Tyskland det känns som de ännu en gång har fått storhetsvansinne!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)