Jag har tittat på HP PAVILION DV8195 som finns på Dustin Home för 14 890 kr. Den har inte Core Duo, utan AMD Turion 64 Mobile, men den ska väl vara ganska okej den också, om jag förstått rätt.
Har ni synpunkter på denna dator, förslag på andra, eller bara allmänna tips och råd tar jag tacksamt emot det :)
Vill du verkligen ha en laptop med 17"-skärm? Blir ganska stort... Turion64 är inte en dual-core-processor. Vill du ha dubbelkärnigt från AMD är det Turion64 X2 som gäller, men den finns knappt att få tag på.
Mitt förslag är Apple MacBook. Den är någorlunda smidig, men använder iofs. Intels integrerade GMA950-lösning för grafiken. Men eftersom spel inte var högprioriterat borde det egentligen räcka. För tv-ut krävs en adapter för komposit/s-video, den kostar ett par hundralappar. I övrigt klarar den alla dina krav. :)
Tänkte också föreslå MacBook. Inga problem att installera Windows om du behöver för VB-utvecklingen. Vill du ha en PC kan du kolla in Dell Inspiron 6400, med 15,4" och Core Duo. En kollega köpte en sådan härom veckan och är mycket nöjd.
Vill du verkligen ha en laptop med 17"-skärm? Blir ganska stort... Turion64 är inte en dual-core-processor. Vill du ha dubbelkärnigt från AMD är det Turion64 X2 som gäller, men den finns knappt att få tag på.
Mitt förslag är Apple MacBook. Den är någorlunda smidig, men använder iofs. Intels integrerade GMA950-lösning för grafiken. Men eftersom spel inte var högprioriterat borde det egentligen räcka. För tv-ut krävs en adapter för komposit/s-video, den kostar ett par hundralappar. I övrigt klarar den alla dina krav. :)
Ok, ett par följdfrågor till det förslaget. Jag har faktiskt tittat på den och är riktigt nyfiken på den, men jag måste ju förstås fråga även om det känns som att jag redan vet svaret. Hur funkar det för mig som Windows-användare sedan barnsben? Är det en krånglig övergång? Förlorar jag något från Windows (svara ärligt)? Hur är det att få in den i nätverket, är det bara att plugga in som jag gör med min stationära idag? Annat att tänka på vid övergång från PC till Mac?
Skiljer det nåt mer än processorn (1,66 -> 1,83) och DVD-brännaren på de två billigaste MacBook-modellerna? Är det verkligen värt 2000 kr extra? DVD-brännare har vi ändå inom nätverket, så det är inte så viktigt, men hur mycket märks skillnaden i processorkraften?
Jag kollade lite på Dustin och såg att om jag köper den billigaste MacBooken tillsammans med 2x1024 Mb Kingston minne kostar det 13585kr medans Macbooken med 2 Gb minne kostar 15695kr på Apple Store. Hur pass krångligt är det att själv installera extra minne?
Dell Inspiron 6400 blir drygt 1500 kr billigare än MacBook-alternativet om jag även där väljer att beställa 2 Gb minne från Dustin, med andra ord skulle jag kunna uppgradera processorn till 1,83 Ghz och fortfarande ligga under priset på Macen - vad har ni för argument för att jag ändå ska välja den?
En liten parentes, är det någon som vet om Apple-rabatten man får med CSN-kortet bara gäller på Apple-store?
Förlorar jag något från Windows (svara ärligt)? Hur är det att få in den i nätverket, är det bara att plugga in som jag gör med min stationära idag?
Båda har sina fördelar och nackdelar, för min del är lutar det klart åt OS X håll. Enkelheten att installera och avinstallera program, medföljande iLife paket. Dockan är mycket smidigare än aktivitetsraden. Samköra flera program. En Mac stänger du aldrig av, den sätter du i vila, och väcker på någon sekund igen. Min dator har varit igång i 21 dagar nu, då jag var tvungen att starta om efter en uppgradering. Nakdelarna är att kanske inte alla program finns, inte riktigt alla skrivare stöds i mac. Sen tycker jag Utforskaren är smidigare på vissa saker än OS X. Men i allmänhet är jag väldigt nöjd! Anser att min övergång för 2 år sedan är det bästa teknikval jag gjort.
SimOnline skrev:
Hur pass krångligt är det att själv installera extra minne?
Vad har ni för argument för att jag ändå ska välja den?
Det är sådan skillnad på dator, enligt mig att jämföra Skoda och Mercedes. Apples datorer har för det första strålande design, både hårdvara och mjukvara. Det finns inbyggd webbkamera och fjärrkontroll. Den är bärbar på riktig, ingen klump som många PC är med gedigen batteritid. Och skulle du mot förmodan inte komma överens med OS X går det alltid att installera XP.
SimOnline skrev:
En liten parentes, är det någon som vet om Apple-rabatten man får med CSN-kortet bara gäller på Apple-store?
Ja, det är enbart AppleStore som ger 10% på hårdvara och 50% på mjukvara. Men de flesta mac-butiker har egna studenterbjudanden. Hör dig för.
Skiljer det nåt mer än processorn (1,66 -> 1,83) och DVD-brännaren på de två billigaste MacBook-modellerna? Är det verkligen värt 2000 kr extra?
[...]
Dell Inspiron 6400 blir drygt 1500 kr billigare än MacBook-alternativet om jag även där väljer att beställa 2 Gb minne från Dustin, med andra ord skulle jag kunna uppgradera processorn till 1,83 Ghz och fortfarande ligga under priset på Macen - vad har ni för argument för att jag ändå ska välja den?
Den billigaste MacBooken har en Core Duo-processor på 1,83 GHz, de dyrare modellerna har 2 GHz. Vet inte varifrån du fått 1,66 GHz?
Andra argument för Apple mot Dell:
- Löjligt mycket snyggare hårdvara
- Kan köra både OS X och Win XP
- Fjärrkontroll + Front Row, iSight och MagSafe (coola grejer ;))
Enkelheten att installera och avinstallera program, medföljande iLife paket.
Vad innebär iLife-paketet då, vad är det som är så bra med det?
KoTTeN skrev:
Nakdelarna är att kanske inte alla program finns, inte riktigt alla skrivare stöds i mac.
Men om jag har en skrivare som delas i nätverket, fungerar den då på Macen?
muskot skrev:
Den billigaste MacBooken har en Core Duo-processor på 1,83 GHz, de dyrare modellerna har 2 GHz. Vet inte varifrån du fått 1,66 GHz?
Oj, blev visst lite galet där, har hållit på och kollat så mycket datorer nu så det är lätt att snurra till det. Men okej, hur pass väl märker man skillnaden mellan 1,83 och 2,0?
muskot skrev:
- Fjärrkontroll + Front Row, iSight och MagSafe (coola grejer )
Vad är Front Row, iSight och MagSafe? och vad kan jag egentligen göra med fjärrkontrollen som är så oumbärligt? :p
Men om jag har en skrivare som delas i nätverket, fungerar den då på Macen?
Troligtvis, kolla upp med skrivartillverkaren.
SimOnline skrev:
Oj, blev visst lite galet där, har hållit på och kollat så mycket datorer nu så det är lätt att snurra till det. Men okej, hur pass väl märker man skillnaden mellan 1,83 och 2,0?
Ingenting man märker till vardags.
SimOnline skrev:
Vad är Front Row, iSight och MagSafe? och vad kan jag egentligen göra med fjärrkontrollen som är så oumbärligt? :p
MagSafe-nätadaptern är just vad det låter som: en magnetisk kontakt i stället för en fysisk. Så om du snubblar över nätsladden kommer inte MacBook att åka i golvet, utan sladden lossnar snällt från datorn utan att kontakten eller datorn tar skada. Som en extra bonus innebär detta även mindre slitage på kontakterna.
Ingen av grejerna är väl direkt oumbärliga, men häftiga och praktiska grejer som ger det där lilla extra. :)
Borde du inte sikta på en notebookhållare som har usb 2.0?
Mjo, det har du iofs rätt i. Fast samtidigt behöver jag just nu inte mer än en höghastighets-USB-port, men det kan ju förstås ändras.
Kom på ytterligare några frågor. Jag fotar ju en del och har fastnat för RAW-formatet, hur är stödet för det i OSX? Finns det gratis programvara för det?
Jag har en Dell Axim också, hur funkar det att koppla den till Macen, går det eller?
Får jag bara inflika med en liten off topic-fråga? :)
Hur fungerar det med Mac och dvd-r-filmer etc? DivX och Xvid? Lika enkelt som i Windows så klart? :)
Förstår inte riktigt din fråga. Men VLC finns ju för OSX och fungerar lika bra som för XP, om inte bättre/snyggare. DVD-R tar ju VLC också, men annars följer programmet DVD Player med (som iofs bara spelar upp filmer efter förinställd region, det går att byta region 5 ggr innan den spärras.)
Och med frontrow så blir det bara snuskigt att titta på film via datorn.
iLife är enligt Apple själva Office för resten av ditt liv. Det är en programsvit som ingår och innehåller program för att hantera digitalfoto (iPhoto), skapa video (iMovie HD), bränna egenhändigt gjorda DVD-filmer (iDVD), skapa egen musik (GarageBand) samt tillverka enklare hemsidor i iWeb. Läs mer på http://www.apple.com/se/ilife/quicktour/
iPhoto har stöd för RAW, i övrigt finns det ett antal professionella program.
Får jag bara inflika med en liten off topic-fråga? :)
Hur fungerar det med Mac och dvd-r-filmer etc? DivX och Xvid? Lika enkelt som i Windows så klart? :)
Jag tycker det funkar bra. Men det finns inget ultimat program för video, beroende på filtyp får man växla mellan QuickTime och VLC. Och så klart DVD-spelaren för DVD filmer. Ett stort, stort plus är att OS X klarar av att "mounta" .img filer direkt i systemet, dyker upp som en virtuell disk.
iLife är enligt Apple själva Office för resten av ditt liv. Det är en programsvit som ingår och innehåller program för att hantera digitalfoto (iPhoto), skapa video (iMovie HD), bränna egenhändigt gjorda DVD-filmer (iDVD), skapa egen musik (GarageBand) samt tillverka enklare hemsidor i iWeb. Läs mer på http://www.apple.com/se/ilife/quicktour/
iPhoto har stöd för RAW, i övrigt finns det ett antal professionella program.
Det låter ju bra, men hur är det med handdatorn då? Jag har kollat runt lite på internet, och det verkar ju gå att lösa, men är det någon som har egna erfarenheter av detta?
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e