webForumDet fria alternativet

hörlurar?

Ljud & bild

13 svar · 739 visningar · startad av Dellamorte

Medlem sedan feb. 2006360 inlägg
Frågan#1

tjena
tänkte kolla vad ni har för typer av hörlurar till era mp3/cd-spelare...
rekomenderar ni dem???
vrf köpte ni just dem???
hur länge har ni haft dem???
vad kostade dom???
länka gärna :)

Sj har jag:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=110328
kostar tyvärr lite mkt men dom är riktigt bra måste jag säga
rekomenderar dom starkt
köpte dom just för att det var Plug ins
detta är andra paret jag har :( ...dom första gick tyvärr sönder men men om man gillar något så ska man skaffa en till ;) :e

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Har använd många olika, men har nu beställt ett par av Jos nya Jaws tror jag att de heter.
Skall bli intressant att testa.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag använder Koss Porta Pro, skulle gärna vilja prova in-ear-lurar, har köpt mig ett par Koss The Plug med silikonpluggar men tyvärr är det lite burkigt ljud i dem...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Sony MDR-EX71
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=17508

bäst pris/prestanda när jag köpte för något år sen..

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

stoffe-2k skrev:

Sony MDR-EX71
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=17508

bäst pris/prestanda när jag köpte för något år sen..

Dom har jag också, men jag tycker de är värdelösa... ;)

In-ear-grejen funkar inte på mig, får bara ont i hörselgångarna (kanske bara ovana iofs), men framförallt är basen rent usel. :l

Jag fortsätter med de lurar som följde med min cd-walkman... Japp, de har alltså många år på nacken, men de har kalasbra ljud! (y)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

:stefan: skrev:

Dom har jag också, men jag tycker de är värdelösa... ;)

In-ear-grejen funkar inte på mig, får bara ont i hörselgångarna (kanske bara ovana iofs), men framförallt är basen rent usel. :l

Det följde ju med flera olika storlekar, jag utgår från att du har provat med de lite mindre?

Konstigt att du tycker basen e usel? är det som dominerande eller som frånvarande? enligt hifi tester så har den väldigt mycket bas för att vara in-ear, tom. i överkant på vad som ger en balanserad ljudbild.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Dellamorte skrev:

tänkte kolla vad ni har för typer av hörlurar till era mp3/cd-spelare...

Sennheiser HD-280.

Dellamorte skrev:

rekomenderar ni dem???

Ja, absolut. De sitter väldigt bra, ger förträffligt ljud och dämpar dessutom omgivningens ljud så man slipper bli störd och man behöver därför heller inte dra på så hög volym.

Dellamorte skrev:

vrf köpte ni just dem???

Jag tror faktiskt det var här på webForum de rekommenderades. Jag har även tidigare hört mycket gott om Sennheiser, och tyskar är duktiga på teknik.

Dellamorte skrev:

hur länge har ni haft dem???

Lite drygt ett år.

Dellamorte skrev:

vad kostade dom???

En tusenlapp. Och det ligger de på fortfarande.

Dellamorte skrev:

länka gärna

http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_eng.nsf/root/05327

ska man ha större lurar kan man titta på Grados SR-serie, jag har på obestämd tid lånat ett par SR-80 som jag tycker har väldigt rent och fint ljud, dock inte så sköna att lyssna med länge, de ligger runt 1400:-

http://www.gradolabs.com/product_pages/sr80.htm
http://www.emnordic.se/products.asp?volume=Audioutrustning&title=H�rlurar&lang=SE

stoffe-2k skrev:

Det följde ju med flera olika storlekar, jag utgår från att du har provat med de lite mindre?

Konstigt att du tycker basen e usel? är det som dominerande eller som frånvarande? enligt hifi tester så har den väldigt mycket bas för att vara in-ear, tom. i överkant på vad som ger en balanserad ljudbild.

Naturligtvis testade jag de olika muffarna som hängde med, men det spelade ingen roll. Som sagt, kan ju ha varit för att mina öron inte är vana vid att ha saker inkörda i hörselgången. ;)
Använde dom inte tillräckligt länge för att de skulle vänja sig heller, tröttnade på basen som jag alltså anser var alldeles för klen. Jag trodde först att jag råkat slå av den där megablasterboombasförstärkningen som finns på spelaren... :e

:stefan: skrev:

tröttnade på basen som jag alltså anser var alldeles för klen. Jag trodde först att jag råkat slå av den där megablasterboombasförstärkningen som finns på spelaren... :e

...det låter som mina, säker på att det inte var ett par "Koss The Plug"? :) ...dem skröt så mycket på förpackningen att det skulle vara enastående bas, men inte då, fattar inte varför... är det ett vanligt fenomen bland in-ear modeller eller?!

Danny skrev:

...det låter som mina, säker på att det inte var ett par "Koss The Plug"? :) ...dem skröt så mycket på förpackningen att det skulle vara enastående bas, men inte då, fattar inte varför... är det ett vanligt fenomen bland in-ear modeller eller?!

Haha, nä de håller jag mig ifrån - efter vad jag läst på nätet efter debaclet med Sonylurarna... :e

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Jag kör med Koss PortaPro jag också.
Rekommenderas varmt... går att hitta för 300 spänn om man letar lite... annars kostar de upp till en tusing. Valet stod mellan dessa och Sennheisers motsvarighet. Dessa vann efter att ha läst rescensioner på massa olika ställen på nätet och för att de var mycket billigare.

Jag har inget alls att klaga på gällande lurarna (mer än kanske att de är fula, men det spelar mig väldigt liten roll).

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

uääh, hur kan ni använda PortaPro?! Jag tyckte dom var rätt värdelösa och gav således bort dem till syrran som inte klagade.

Själv sitter jag med ett par Sennheiser HD 25 på huvudet och det är mycket tack vare wF! Det har gått cirkus 1.5 år sedan köpet men jag är fast besluten om att det är ett av de allra bästa köpen jag gjort (jag använder lurarna dagligen). Ska man klaga på något är det att den plastiga känslan är kvar... att man aldrig ska få vara helt nöjd. ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Koss PortaPro för vardagligt bruk med min iPod. Sitter bra och låter bra.
Sennheiser PMX 60 när jag cyklar och har hjälm, kristallklar diskant men rätt svag bas. Extremt lättdrivna, så man får mycket ljud vid låg volym (man får passa sig för att inte dra på för mycket).
Båda lurarna gör sitt jobb bra, även om jag hade önskat lite mer bas från PMX 60 samt lite mindre vindbrus när jag cyklar.
Jag har Philips HP890 också, men bara för hemmabruk.

389 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
124 ms — hämta statistik (db)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)