webForumDet fria alternativet

Razzia mot The Pirate Bay!

Juridik

450 svar · 20 110 visningar · startad av Sodastreamer · sida 2 av 23

Frågan, av Sodastreamer

Tre personer är tagna till förhör efter en jätterazzia i jakten på fildelare. 50 poliser har på ett tiotal platser i landet genomfört husrannsakan på företag \- Vi har beslagtagit flera servrar som ingår i systemet för The Pirate Bay. De tre personerna är ansvariga för systemet kring den hemsidan, säger Ulf Göranzon, presstalesman Länskriminalpolisen i Stockholm. <http://www.tv4.se/nyh

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Sodastreamer skrev:

Hur ska man tolka diagrammet? Att TPB står/stod för ca hela 1/3 av trafikmängden på Internet i Stockholm?

Tror inte det. Gissar på att det var de som hade piratebays servrar.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

UlfT skrev:

Tror inte det. Gissar på att det var de som hade piratebays servrar.

nix, utan det är statistik från netnode, dvs. där som Internet operatörerna utbyter trafik med varandra. Som du ser är det 15 gigabit/sec lite mycket för en datahall.. ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Lite info har börjat komma upp:
http://piratbyran.org/
http://piratbyran.blogspot.com/

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Leif Silbersky ska företräda TPB

Medlem sedan okt. 200558 inlägg

Men gör tpb EGENTLIGEN något olagligt? Enligt deras disclaimer i botten på sidan skriver dom att inte tar ansvar för vad som delas ut på sidan, utan tillhandahåller endast tjänsten.?

KrpSvedberg skrev:

Men gör tpb EGENTLIGEN något olagligt? Enligt deras disclaimer i botten på sidan skriver dom att inte tar ansvar för vad som delas ut på sidan, utan tillhandahåller endast tjänsten.?

Allt TPB gör är att tillhandahålla filnamn, sk hashar av filer (Strängar om x bytes som är praktiskt, men inte teoretiskt sett unika för en viss fill) och IP-adresser till klienter som påstår sig ha en viss bit av en viss fil.
Med dagens lagstiftning bör inte detta vara olagligt, men man får väl också vänta på domen för att få klara besked om hur knasigt en lag kan tolkas.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

stoffe-2k skrev:

nix, utan det är statistik från netnode, dvs. där som Internet operatörerna utbyter trafik med varandra. Som du ser är det 15 gigabit/sec lite mycket för en datahall.. ;)

Ja, det är mycket. Men det är förvånande att trafiken kunde gå ner till noll. Det är ju inte bara piratebays torrentfiler som ger trafik. Utöver vanligt surfande, finns ju mängder av andra fildelningstjänster som knappast kan ha berörts.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Många är rädda och har slutat fildela för stunden. Det är förmodligen största anledningen till trafikminskningen.

Rykten på andra forum säger att alla servrar hos PRQ har beslagtagits.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

KrpSvedberg skrev:

Om det är olagligt så spelar det ingen roll om dom har en disclaimer på sidan.
Men jag har svårt att se att själva torrentfilen skulle vara olaglig, den innehåller ju inget upphovsrättsskyddat material direkt. Däremot så medverkar dom ju helt klart till att underlätta spridandet av materialet.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

KrpSvedberg skrev:

Frågan är också om det gäller att friskriva sig så?

Var det inte något liknande BBS-lagen skulle stoppa?

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

jonnyz skrev:

Rykten på andra forum säger att alla servrar hos PRQ har beslagtagits.

Kan bekräftas...

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag utgår ifrån att polisväsendet blir JO-anmält av några av dom andra som blivit drabbade, gärna från The Pirate Bay också.

Jymdis skrev:

Jag utgår ifrån att polisväsendet blir JO-anmält av några av dom andra som blivit drabbade, gärna från The Pirate Bay också.

Ett rykte nånstans inifrån säger att något sådant också kommer att ske. I TPB's fall blir det nog dock aktuellt först efter domen.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Har väldigt svårt att se hur antipiratbyrån ska lyckas med detta. Vad är det för polisstat vi lever i? Hade jag haft en hemsida som låg på en av servrarna på PRQ så hade jag definitivt slagit tillbaka. Regelvidrigt rent ut sagt.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Pedda skrev:

Däremot så medverkar dom ju helt klart till att underlätta spridandet av materialet.

IMHO så bidrar de till att underlätta fildelning som i sig är helt legalt. Att folk sedan använder deras tjänst för att dela upphovsrättsskyddat material är lika mycket deras fel som det är Järnias fel att någon slog ihjäl sin pappa med en yxa köpt i en av deras butiker. Om man skall hårddra ditt uttalande kan Järnia mao hållas ansvariga för att de underlättat mordet?
ABSURT! TPB anklagas på fullständigt nonrealia efter påtryckningar från andra sidan pölen. Och så lever vi i en rättvis demokrati. HAHAHA!

Coccozz skrev:

IMHO så bidrar de till att underlätta fildelning som i sig är helt legalt. Att folk sedan använder deras tjänst för att dela upphovsrättsskyddat material är lika mycket deras fel som det är Järnias fel att någon slog ihjäl sin pappa med en yxa köpt i en av deras butiker. Om man skall hårddra ditt uttalande kan Järnia mao hållas ansvariga för att de underlättat mordet?
ABSURT! TPB anklagas på fullständigt nonrealia efter påtryckningar från andra sidan pölen. Och så lever vi i en rättvis demokrati. HAHAHA!

Ehh?? Tror nog inte att 99,9% av yxorna som järnia säljer används till att slå ihjäl någon med. :OO ;)

Pedda skrev:

Ehh?? Tror nog inte att 99,9% av yxorna som järnia säljer används till att slå ihjäl någon med. :OO ;)

Jag tror antingen att du inte uppfattade poängen eller valde att bortse från den. Poängen var att om man kan fälla någon för att tillhandahålla ett medel/tjänst som kan användas för att begå brott så kommer hela det samhället att hamna i ruiner. Det finns ingen tjänst/vara jag kan tänka på såhär rakt upp och ner som inte kan komma att användas för att begå ett brott. Sedan sker det i olika utsträckning och med olika sannolikhet som du tydligt poängterar men det anser jag helt ointressant ur ett rent juridiskt perspektiv.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Coccozz skrev:

Jag håller verkligen med Pedda i det här fallet. Jämförelsen är inte realitet, även om jag betvivlar att någon här inne inte förstår hur Pirate Bay fungerar, och framför allt; på vilka grunder, idag.

Jag önskar jag kunde förstå erat sätt att tänka, men det förefaller mig tyvärr omöjligt. Jag sade aldrig att det var en realitet, jag brukar lägga fram övertydliga exempel för att underlätta förståelsen, men vi delar uppenbarligen inte uppfattning i frågan om vem som bär ansvaret. Sånt är livet ;).

Jodå, jag förstod. Men nivån på din jämförelse tyckte jag var låg. Man måste iaf vara realistisk och inse att TPB inte är skapad för att dela ut lagligt material. Syftet med TPB är ju, som säkert även du vet, att man ska kunna ladda ner upphovsrättsskyddat material.
Håller inte med dig att det är helt ointressant om det är 1 promilles eller 99% sannolikhet, inte ur juridisk eller något annat perspektiv.

/red stavfel

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)