Är det någon som har erfarenhet av att ha FA-skatt och få A-kassa?
Jag har FA-skatt och kommer att bli arbetslös snart och ringde då och skulle kolla så att jag får A-kassa eftersom jag inte kan leva på bara mitt företag. Jag fick då uppgiften att det går om det är en bisyssla och jag då inte får tjäna mer än 1920 kr i veckan. Enligt hon jag snackade med så är det alltså 1920 kr i inkomst och dom räknar alltså inte av vad jag har i utgifter. Så om jag får in 2000 kr och har utgifter på 2000 kr så får jag ingen A-kassa fast jag tjänat 0 kr.
Nu undrar jag alltså om det är någon som har erfarenhet om detta för det verkar ju mycket märkligt? Ska man verkligen behöva lägga ner företaget bara för detta?
Jag tror att wf-medlemmen Brantis har varit i den situationen en kort sväng, och försökte reda ut det där med A-kassa kombinerat med företagande. Det var ett tag sedan, men jag har för mig att det slutade med att han helt enkelt inte fick öka sin omsättning.
Det är lite skumt eftersom omsättningen inte säger allt om hur bra eller dåligt en firma går. Dessutom innebär det att du som arbetslös absolut inte ska försöka få igång en firma så att du kan försörja dig själv. Systemet innebär att det är ekonomiskt fördelaktigt och till och med rekommenderat av Arbetsförmedlingen att man går och väntar på ett jobb istället för att försöka få igång sin firma.
Jag tror att wf-medlemmen Brantis har varit i den situationen en kort sväng, och försökte reda ut det där med A-kassa kombinerat med företagande. Det var ett tag sedan, men jag har för mig att det slutade med att han helt enkelt inte fick öka sin omsättning.
Det stämmer bra.
Läs vad jag skrev i en tidigare tråd.
Går det inte att hos Af anmäla att man vill prova "starta eget" med den egna bisyssla-företaget som grund? Då får du väl ersättning motsvarande A-kassa i 6 månader.
Då kan man försöka få upp omsättningen i en nivå som man kanske kan leva på, samt välja att fortsätta med företaget eller återgå till A-kassa. Alt får man ett jobb och fortsätter med företaget som bisyssla. Men annars är kan man ju inte räkna med att både kunna "äta kakan" och ändå ha den kvar.
Men är det verkligen så att dom bara räknar vad jag får in och inte "vad som är över"? Som jag skrev innan, har jag i snitt 2000kr i veckan i inkomst och lika mycket i utgifter så har jag ju inte tjänat nåt, men enligt henne jag snackade med så får jag ingen A-kassa eftersom jag då ligger över 1920kr.
Nu ligger jag inte på så mycket i veckan så jag tolkar det som att det borde vara okej, men skulle jag börja tjäna mer än 1920kr i veckan så drar dom av "överskottet" från A-kasse ersättningen. Har jag rätt?
... men skulle jag börja tjäna mer än 1920kr i veckan så drar dom av "överskottet" från A-kasse ersättningen. Har jag rätt?
Nej, det där gäller enbart vanligt förvärvsarbete.
Som jag skrev i den andra tråden:
Jag skrev:
Utökar du den egna verksamheten under arbetslösheten anses du som företagare, oavsett hur mycket verksamheten utökas. Du är då inte längre ersättningsberättigad.
Men är det verkligen så att dom bara räknar vad jag får in och inte "vad som är över"? Som jag skrev innan, har jag i snitt 2000kr i veckan i inkomst och lika mycket i utgifter så har jag ju inte tjänat nåt, men enligt henne jag snackade med så får jag ingen A-kassa eftersom jag då ligger över 1920kr
Såvitt jag vet regleras detta enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring. Reglerna är enligt uppgift till mig samma oavsett vilken arbetslöshetskassa man är med i. Journalistförbundets a-kassa sammanfattar reglerna ganska tydligt.
Glömde citera det viktigaste i länkarna som besvarar frågan. :(
Detta gäller den som blivit arbetslös som företagare. Nettointäkten från bisysslan får inte överstiga i genomsnitt 99 840 kronor per år. Vidare måste arbetstiden och intäkten från bisysslan vara begränsad både i sig och i förhållande till den huvudsakliga sysselsättningen.
Man kan inte söka "Starta eget bidrag" om man har en registrerad firma.
Det går alldeles utmärkt om firman har drivits på "hobbynivå" tidigare. Jag har en kollega som har gjort så. Fast du kan behöva ett rätt välsmort munläder för att det ska gå igenom.
Min uppfattning av starta eget-bidrag är att det främst delas ut till folk som har gått arbetslösa i minst sex månader, och därmed ses som någon slags sista utväg. Helt missriktat, alltså.
297 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e