Har Canon kanske gjort sökaren bättre på S3:an? Just sökaren är det enda jag har klagomål på med min S2, den är klart sämre än min Panasonic. Fullt användbar, men kunde definitivt ha varit bättre.
Canon Powershot S3 IS
945 svar · 86 389 visningar · startad av Danny · sida 8 av 48
Frågan, av Danny
Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!
Läs frågan i sin helhet →Då har vi alla fått våra maskiner nu då, härligt!
Jag tänkte testa den ordentligt på kryssningen jag ska på i helgen, sthlm-åbo med silja festival ;)
Var och hämtade ut minneskortet idag, lite skönare att kunna ta 1000 bilder istället för 11 :P (1600x1200)
Danny: vad är det för laddare du tog?
Min laddare var helt värdelös, msåte jag nog erkänna.. förstår hur den kunde kosta 200kr..
Men jag kör fortfarande med batterierna som kom med kameran, trots att jag lekt och pillat med den i snart 4 dagar så håller de bra än!
Ska låna en bättre laddare från jobbet nu, så man kan testa uppladdningsbara med.
Sökaren är samma i S2:an som i 3:an enligt Cannons helpdesk (frågade om det när jag ringde och satte telekillen på pottkanten)
Lazarov skrev:
Sökaren är samma i S2:an som i 3:an enligt Cannons helpdesk (frågade om det när jag ringde och satte telekillen på pottkanten)
Då behöver man alltså inte gräma ihjäl sig för att man skaffat en S2. Skönt!
åsaboe:
inte om man inte bryr sig om att ha det senaste..
men s3an verkar vara en värdig efterföljare till s2an ..
jofawe skrev:
åsaboe:
inte om man inte bryr sig om att ha det senaste..men s3an verkar vara en värdig efterföljare till s2an ..
Absolut! Det blir väl min tur när S6 eller S7 kommer... ;)
Rekomenderar denna laddaren om ni ska ha en bra laddare. Klarar både AA och AAA. Laddar dem individuellt. Klart på ca 30 min. http://www.kjell.com/?item=44122&path=2100000,2805000,2807500,2809375
Den verkar ju vettig..
annars är ju GP powerbank 2500mAh laddaren helt okej!
Estrid
ÄÄÄÄntligen.....vi har fått tillökning.... det blev en liten ESTRID (S3:ID) och jag fick döpa henne själv. Fattar bara varför min sambo och mina 9 och 11 åring tycker jag är löjlig??? Har läst bruksanvisning hela dan för att komma ihåg hur en liten funkar, men nu börjar det likna något. :f :f :f :f
åsaboe skrev:
Har Canon kanske gjort sökaren bättre på S3:an? Just sökaren är det enda jag har klagomål på med min S2, den är klart sämre än min Panasonic. Fullt användbar, men kunde definitivt ha varit bättre.
Ja... det ska vara samma har jag för mig. Själva sökaren är grymt bra förutom själva displayen då, upplösningen är rätt kass, men den är skön att titta i. Faktiskt så att t om jag använder den ibland nu måste jag säga :)
jofawe skrev:
Danny: vad är det för laddare du tog?
Min laddare var helt värdelös, msåte jag nog erkänna.. förstår hur den kunde kosta 200kr..
Jag köpte ju en Uniross Sprint 90 min med 2500 mAh's batterier, kostade 479 kr på JME. produktinfo
Ska vara bra har jag läst. Köpte ett par GP 2500 mAh's batterier på Elgiganten för 219:- för att ha som backup. De ska vara bra också.
Laddaren som Lazarov rekommenderade verkar bra också. Hade en Vansonladdare förut och de verkar göra bra grejjer.
Nu har jag köpt väska också, spanade runt en liten stund i Kungens kurva tills jag hittade en modell som jag såg för några veckor sedan när jag kollade igenom alla butiker i Nyköping. En Samsonite Trekking D-F/V 1, riktigt bra väska, egentligen lite för liten för djupet på kameran, 2 cm för mycket sticker "objektivet" ut, men det gör inget eftersom väskan är mjuk och det går bra ändå. Man har en del plats för annat också, som t ex extra batterier, en kabel, lite pengar och mobiltelefon :)
Tycker Samsonite gör riktigt bra grejjer, bra kvalitet och funktionalitet samt snygga. Har en resväska. Den här är också bra, man kan ha den i bälte, axelrem, också finns det bärhandtag och en ögla där uppe också. Den är också damm och regntät (vad jag förstått).
produktinfo (helt hopplöst att försöka hitta deras egen information)
Lazarov skrev:
Ett av skälen till att jag inte vill ha flaskhals i minnet är att det är drygt att vänta när man blädrar bland bilderna....
Testade idag att browsa igenom drygt 140 foton (6 mp och 2 filmer på bästa kvalitet). Det går ju liksom direkt, ingen fördröjning alls, den "fadar" ju lite, så det är möjligt att det är nån tiondels sekund i fördröjning som man inte ser pga det. Men det upplevs inte som fördröjning tycker jag. När man håller in knappen så bara forsar bilderna förbi, den visar ju progressivt i 2 steg på nåt vis. Så först visar den lågupplöst och om man stannar kvar så efter en halv sekund så visar den högupplöst. Jag har alltså en SanDisk Ultra II Plus som har en hastighet på runt 10 Mb/s.
Bullabus skrev:
ÄÄÄÄntligen.....vi har fått tillökning.... det blev en liten ESTRID (S3:ID) och jag fick döpa henne själv. Fattar bara varför min sambo och mina 9 och 11 åring tycker jag är löjlig??? Har läst bruksanvisning hela dan för att komma ihåg hur en liten funkar, men nu börjar det likna något. :f :f :f :f
Estrid?! :) ...men vadå S3:ID!? Den heter ju S3 IS :)
Bruksanvisning är i torftigaste laget tycker jag, ruskigt kortfattad, iofs behöver det kanske inte vara så mycket mer. Men iaf lite specifikationer hade varit nice...
Har idag lekt en hel del med kameran och gillar den bara ännu mer. Älskar verkligen menysystemet, ikonerna, i Digic II verkar dom ha trimmat det lite granna, snyggare och mer funktionellt. Men, för att säga EN negativ sak, det enda jag kommit på. Det är att det blir lite "purple fringin", dvs röda/blå "blödningar" om det är stora kontraster (tror det är då), på vissa bilder. Bara ibland då, men på en av de 142 bilder jag tog idag så är det ganska tydligt. Kolla här:
http://dannesholk.se/temp/filer/purplefringin.jpg
De inringade områdena syns det bra i. Har läst att typ alla "superzoom"-kameror har det där problemet, det syns ju inte så mycket när man förminskar bilden för att lägga upp på wF t ex, men om man har den i 100% så kan det ju vara lite störande kanske...
Det där måste ju ha och göra med att ljuset bryts olika beroende på vilken våglängd det är, röd/blå är ju i utkanten av det synliga spektrat och det är säkert knepigt att få hela spekrat fokuserat när det ska vara så extremt som ett 12x zoom-objektiv?!
Danny skrev:
Har idag lekt en hel del med kameran och gillar den bara ännu mer. Älskar verkligen menysystemet, ikonerna, i Digic II verkar dom ha trimmat det lite granna, snyggare och mer funktionellt. Men, för att säga EN negativ sak, det enda jag kommit på. Det är att det blir lite "purple fringin", dvs röda/blå "blödningar" om det är stora kontraster (tror det är då), på vissa bilder. Bara ibland då, men på en av de 142 bilder jag tog idag så är det ganska tydligt. Kolla här:
http://dannesholk.se/temp/filer/purplefringin.jpgDe inringade områdena syns det bra i. Har läst att typ alla "superzoom"-kameror har det där problemet, det syns ju inte så mycket när man förminskar bilden för att lägga upp på wF t ex, men om man har den i 100% så kan det ju vara lite störande kanske...
Det där måste ju ha och göra med att ljuset bryts olika beroende på vilken våglängd det är, röd/blå är ju i utkanten av det synliga spektrat och det är säkert knepigt att få hela spekrat fokuserat när det ska vara så extremt som ett 12x zoom-objektiv?!
Det var väl det jag sa här
Bilderna på cyberphoto..typ den här lider av samma problem.
Lite VÄL mycket färgsläpp tycker jag.
Det så kallade färgsläppet heter "Kromatisk aberration" vilket ni kan läsa mer av här.
Den gamla Canon Powershot PRO1 hade inte inte lika dålig bild som Canon Powershot S3 IS verkar ha....jag tror inte att jag hade lagt pengarna på en sån.
Zpookey skrev:
Den gamla Canon Powershot PRO1 hade inte inte lika dålig bild som Canon Powershot S3 IS verkar ha....jag tror inte att jag hade lagt pengarna på en sån.
Pro1 har 7x zoom, S3 har 12x zoom, det är stor skillnad! Alla 12x zoom-are har det där problemet...
Danny skrev:
Bruksanvisning är i torftigaste laget tycker jag, ruskigt kortfattad, iofs behöver det kanske inte vara så mycket mer. Men iaf lite specifikationer hade varit nice...
Det finns en "advanced user guide" på Canons hemsida!!! Helt otroligt nästan att man inte fick med en sådan!? Ska det vara så jävla svårt att trycka upp några extra papper eller hade dom inte råd med det?! :OO
http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=DownloadDetailAct&fcategoryid=322&modelid=13077
/red: hrrm... jo den finns på CD-romen också ju, kan ju förstå att dom inte ville trycka upp den bibeln (166 sidor) på alla språken :)
Testade prestanda på att föra över bilder från:
- Från kamera via sladden
Det tog ~40 sek att föra över ~230 Mb
- Från minneskortet direkt (är en USB-drive också som sagt)
Det tog ~25 sek att föra över samma ~230 Mb
Alltså... det tar nästan dubbla tiden när man kopplat kameran till datorn... :)
Jag tror inte konstuktörerna har byggt S3an med tanke på att man ska ta ur minneskortet varje gång man ska tanka bilderna. Risken är stor att kontakter i minneshållaren i kameran slits...