ooo.... Ringde och whinade på min leverantör varav han sa "förresten.. den finns i vårt lager i Finland. Jag lägger om din order mot det lagret så får vi hoppas att den kan gå idag."
![]()
Canon Powershot S3 IS
945 svar · 86 378 visningar · startad av Danny · sida 7 av 48
Frågan, av Danny
Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!
Läs frågan i sin helhet →Efter att bara egentligen har lekt med den lite i några timmar kan jag konstatera att den är faktist helt okej!
Jag har ju inte fått mitt minneskort än och det är lite tråkigt att bara kunna ta 5 bilder i stöten ..
Men jag håller på att lära mig den ;)
Det jag gillar hittils är att man kan ha så sjukt många manuella inställningar på den, bland annat fokusen..
sen blixtstyrkan å allt sånt jag saknat hittils i mina föregående kameror.
men så var det där med minneskortet .. jag är djupt besviken på JME ..
jofawe skrev:
Efter att bara egentligen har lekt med den lite i några timmar kan jag konstatera att den är faktist helt okej!
Jag har ju inte fått mitt minneskort än och det är lite tråkigt att bara kunna ta 5 bilder i stöten ..Men jag håller på att lära mig den ;)
Det jag gillar hittils är att man kan ha så sjukt många manuella inställningar på den, bland annat fokusen..
sen blixtstyrkan å allt sånt jag saknat hittils i mina föregående kameror.men så var det där med minneskortet .. jag är djupt besviken på JME ..
Kul att du är nöjd med den.
Sen förstår jag dig vad du tycker om JME. Handlade där 2000 och var grymt less på den då. Att ringa var stört omöjligt, då man kunde sitta i kö i 1 timme. Ja, vi satt i skift o vaktade telefonen. Sen när man väl kom fram hörde man inte ett skit vad de sa. Jag brukar kunna höra vad folk säger, än vad dialekten är men martin som jag då pratade med var omöjlig. Att reklamera var skitstruligt o tog lång tid. Dock beställde en polare för en vecka sen å det gick fort...
Men vilket företag det än är, är det tråkigt då de inte tar vara på kunden.
Min dotter handlade en MP3 spelare på JME i somras. Den slutade fungera ett par månader senare gick dit och lämande in den och fick ut en ny 14 dagar senare. Lite drygt att vänta 14 dagar när man vet att de ändå kommer att byta enheten men annars var det inga problem. Har inte provat att ringa dom men jag antar att de växt reält sedan 2000 och precis som alla andra som växer snabbt så får man växtverk. Detta är faktist första gången jag hör negativa saker om JME...
VILL HA KAMERA NUUUU!!!!!
Status hos leverantören -> Skickad
Status på Posten -> hittar inte kolli (men det kan vara pga av att den kommer från Finland)
![]()
De skickade ett minneskort till mig idag, hoppas bara det kommer innan fredag nu... hoppas!!
Du menar ett vanligt "icke-plus"?!
Hur bra fungerar IS då? Det är en finess som jag tycker verkar kanon, kan man gå på bilmässa och fota utan blixt och ändå få skarpa bilder!!
Herrejävlar!! Nu står det att ALLA mina grejjer har skickats och är i Malmö på posten för sortering, kommer väl fram i veckan då!!! Ojojoj!!!
håll i hatten!!!!!!!! :)
Oh yeah!
Jag var ute å fotade lite.. herrejävlar vilka skojjiga bilder man kan ta ;)
Kommer nog ta en stund innan jag lärt mig hur den funkar, men man gör vad man kan.. borde väl få kortet på fredag.. hoppas bara jag får det innan jag drar
PÅÅÅÅÅSSSSTTTTEEEENNNNNN
Hej alla S3 väntare!!!
Beställde motvilligt av Netonnet i helgen(enda som hade den i lager) skickades på tisdag em. från Göteborg, men enligt Postens paketspårning ligger den ff. i GB 1,5 dygn senare. Må det inte skickas många paket därifrån för då behöver de nog en postsortering stor som Boeings flygfabrik. Netonnet förresten, tog först 5700krrr för lådan :P men efter ett upplysande mejl om att det finns nått som heter prisjämörelse på i-net sänkte de priset till 4990krrrrringar inom 10min. (y) HUJEDAMEJ vad jag längtar efter min lilla raring,,, skynda er posten
YES!!! Den är här!!!

OOO i like it..
1000 inställningar och lull lull. Ett liitet minus bara. Den kunde vara större, typ 2 cm högre och lite större del på objektivet att hålla i. Den känns lite som en miniatyr SLR.
Har redan testat den. Skapade ett 360 foto på 2 min med en tripod. Testade först stitcher progget som följde med. Fungerade bra.
Men sedan kändes det som jag behövde mer. 3D Vista har några program som man kan leka med.. http://www.3dvista.com/web/index.htm
30 min senare blev resultatet detta: http://www.orthanc.se
ps. Jag vet... jag måste klippa gräset...
En liten fråga nu när några av er har fått den.
På A610 så sitter den lilla ögla som man har kameraremmen sitter i, så nära den lilla gummilucka som man har alla in/ut-kontakter så att den ibland är svår att få upp. Hur är det på S3an?
Bifogar en bild då jag läste min mening flera gånger om o knappt fattade själv.
Det finns en skåra i kanten av gummipluggen så det är inga problem att öppna den.
Däremot så sitter luckan fast i en liten gummisnodd innuti luckan som känns lite kort så att luckan sitter lite ivägen när man stoppar i USB-sladden.
Nä, jag har inge problem med att få upp den, utan det är att remmen sitter ivägen för luckan. De skulle kunnat flytta öglan eller luckan.
Håller med om att den känns lite klen.
Lazarov skrev:
Skapade ett 360 foto på 2 min med en tripod. Testade först stitcher progget som följde med. Fungerade bra.
Men sedan kändes det som jag behövde mer.
Jag lekte mycket med sådant förut. Tyckte Pixtra Panostitcher var bäst efter att ha provat en fem olika program. Photoshops inbyggda är bra annars, särskilt CS2'ans den är faktiskt mycket bättre än den i CS1.
Lazarov skrev:
Däremot så sitter luckan fast i en liten gummisnodd innuti luckan som känns lite kort så att luckan sitter lite ivägen när man stoppar i USB-sladden.
Jag köpte ett SanDisk Ultra II Plus som fungerar som en USB-enhet, efter att ha provat nu så kan jag bara säga som såhär, jag kommer aldrig ansluta kameran om jag inte måste, jävlar vad bra det var med det kortet och stoppa rätt i datorn, behöver man inte installera något heller :) skulle bara säga det :)
YES!!!!!!! Då är jag också lycklig S3-ägare. Avin kom inte idag, men tog med kollinr och hämtade ut grejjerna. Kan bara säga somhär:
Kameran - Oj vilken kamera!! Den är snabb och skön att använda, ikoner förstoras tillfälligt när man byter läge och knappar för det mesta så man slipper menyn. Sedan lite smartare än min A95'a. Många inställningar och funktioner. Min A95'a hade ju mycket, tyckte jag då, men detta är ännu mer!! Kunde knappt tro mina ögon när briefade igenom menyerna. Också rutnät och live-histogram. Och filmfunktionen då!!! Bortsett från att fokuset inte hänger med så bra så filmar den ju som en videokamera i stort sett, när man zoomar och donar under tiden så blir det ju smooth och bra. Men framförallt, den är snabb, startar snabbt, zoomar snabbt, fokuserar snabbt, fotar snabbt!! Och vilken zoom... kolla fotona när jag testar de yttre lägena, (100% crop här).
Laddare/Batterier - Vilken liten smidig laddare, man sätter på en kontakt för vanliga eluttag, eller så ansluter man sladden till bilen. Imponerande!
Minneskortet - Som jag skrev ovan. Vilket otroligt minneskort!!! Jag kommer nog aldrig ansluta kameran till datorn när det går så snabbt och smidigt att bara stoppa minneskortet i datorn :) Kommer också använda det som en USB-drive, ta med filer till nån polare t ex, kanon! 1 Gb rymmer ju liksom en hel cd-rom, så det är alldeles perfekt! ...men åter igen, vilket minneskort, detta är högteknologi av första graden :)
Några små detaljer:
Linsskyddet. Vad gör ni av det?! Jag har satt fast det i snöret i den vänstra bygeln på kameran. Lite svårt att vänja mig vid det. Första gången jag slog på kameran hade jag glömt ta av det, förstod då varför dom har det att sitta lite dåligt, det är så den ska åka loss när objektivet vill ut :)
Remmen. Vilken hemsk rem! Lite plojartad, för kort dessutom tyckte jag. Inte särskilt ställbar heller, nä jag använder min gamla handledsrem istället, fotar ändå inte via sökaren så.
...man skulle kunna sätta fast linsskyddet i den handledsremmen så slipper man snöret på linsskyddet...
Väska. Det är ju lite lustigt format på kameran egentligen. Ganska djup kamera, känns som det blir nån väska där kameran står på långsidan (som den står när man ställer den på bordet). Kanske finns nån väska där man kan ha kameran att stå på kortsidan istället?! Ja det där blir till att undersöka grundligt... om någon har något som helst tips så hojta till...
Danny skrev:
fotar ändå inte via sökaren så.
Grattis till den efterlängtade dyrgripen!
Smaken och baken... ;) Av de 3028 bilder jag tagit med min S2:a sedan jag köpte den i juli i fjol är garanterat färre än 5 INTE tagna via sökaren. Det är väl en outslitligt ingrodd vana från analoga tiden.
Men det gör gott på batterikapaciteten!
åsaboe skrev:
Grattis till den efterlängtade dyrgripen!
Smaken och baken... ;) Av de 3028 bilder jag tagit med min S2:a sedan jag köpte den i juli i fjol är garanterat färre än 5 INTE tagna via sökaren. Det är väl en outslitligt ingrodd vana från analoga tiden.
Men det gör gott på batterikapaciteten!
Tack! aningens efterlängtad ja! :)
Jag måste erkänna att det känns rätt ok ändå, den där sökaren är riktigt bra faktiskt... och displayen är lite känslig för vinkel, men jag håller mig nog till display ändå, skönt det :)