Kan inte någon hockeynörd bara förklara varför målvakten är untouchable när han självmant väljer att lämna sin målgård och ge sig ner i sarghörnet för att gröta med pucken? Bör inte det enda rimliga vara att han då räknas som vilken spelare som helst?
Elitserien 2005/06
552 svar · 7 368 visningar · startad av Dryden · sida 19 av 28
Frågan, av Dryden
Ja, nu har det spelats några gånger av elitserien utan att någon tråd har skapats. Så det är väl lika bra att dra igång den. Dagens match hemma mot Frölunda kunde ju slutat med andra siffror, om jag får vara ärlig. Färjestad spelade rätt dåligt i både första och andra men efter reduceringsmålet i tredje tog man ju över helt. Sen kontrar VF läckert in 1-3-målet och ja, vad ska man säga? Kunde lika
Läs frågan i sin helhet →Kim skrev:
Kan inte någon hockeynörd bara förklara varför målvakten är untouchable när han självmant väljer att lämna sin målgård och ge sig ner i sarghörnet för att gröta med pucken? Bör inte det enda rimliga vara att han då räknas som vilken spelare som helst?
Ja-a du, fotbollsnörden. ;)
Hörde av en polare förut att NHL-reglerna säger att då målvakten lämnar målområdet så räknas han (enligt regelboken) som en vanlig spelare. Har dock ej fått detta bekräftat. :q
Däremot så kan man ju tänka sig att det har att göra med att en hockeymålis är mkt mera utsatt än en utespelare någonsin kan bli. Visst, han har mer skydd, men i och med det så tappar han både fart, reaktionstid, och förflyttning. Som i dagens match. Salo har ju inte någon som helst chans att komma undan Ledins tackling, utan kan inte göra annat än att skydda sig själv så gott det går och "ta smällen".
"Over there" (NHL) är det ju faktiskt ändå liknande "oskrivna regler" som gäller och säger att den enda som får "puckla på" en målvakt är motståndarnas målis.
Annars blir det ju allt som oftast samma behandling som Ledin fick och jag tycker han (Ledin) förjänade varenda smäll som R. Sundin gav honom efter tacklingen, och mer därtill. Det mest passande straffet vore att man låste fast Ledin i ett sarghörn och lät en motståndare ta sats genom en zon för att sen utföra valfri tackling, så han får veta hur det känns. §e ;) (stor nypa salt)
Fotbollsmålvakter är ju faktiskt också "mer heliga" än andra utespelare, eller hur.
Compusa skrev:
Vilken inledning, och "målet" var inget mål. Blir jädrigt förbannad på hur vissa domare tolkar regeln "puck out".
Helt klart årets petigaste utvisning. ;)
Coccozz skrev:
Såg precis att Ledin gör det...igen... Skriker "Jävla Idiotjävel" upp mot måldomaren efter ett korrekt domslut. Den mannen hör inte hemma inom idrotten.
Dryden frågade tidigare varför så många ogillade Färjestad. Efter den här finalserien känns svaret ganska enkelt...
När både medspelare, tränare och sportchefen säger till Ledin att lugna ner sig tycker man ju att femöringen borde trilla ner, men icke.
oel_joel88 skrev:
du borde kanske gå till en optiker?
Sagt av en person som tyckte att pucken var över mållinjen. :l Vem var det förresten i Färjestad som påstod att pucken var en decimeter över linjen? :e Där har vi en kille som behöver besöka optikern.
Just det ja, har inte kommenterat den där situationen. Kan väl bara konstatera att puckuslingen aldrig letade sig hela vägen, precis som alla andra redan konstaterat. Men ärligt talat... vem bryr sig? :p
Uttalandena av Ledin i båset är väl inget man är stolt över direkt. Beklagligt. :l
Web-Tor skrev:
joel_joel88 skrev:
du borde kanske gå till en optiker?
Sagt av en person som tyckte att pucken var över mållinjen. :l Vem var det förresten i Färjestad som påstod att pucken var en decimeter över linjen? :e Där har vi en kille som behöver besöka optikern.
:e
Web-Tor skrev:
Dryden frågade tidigare varför så många ogillade Färjestad. Efter den här finalserien känns svaret ganska enkelt...
När både medspelare, tränare och sportchefen säger till Ledin att lugna ner sig tycker man ju att femöringen borde trilla ner, men icke.
Så Ledin gör hela Färjestad?
Jag funderar på när folk ska inse att Ledin inte är den enda som skriker en massa skit. Även om han är bra på att tajma in det i tvsändningar så är han fortfarande inte den enda. Folk här låter som herr Persson gjorde igår vid minsta lilla grej; "Ledin/Kåberg, vem annars?". Men när man får se bilderna på alla crosscheckingar mm som händer framförallt framför målet så sägs ingenting, det tycker jag är ganska märkligt iaf. :OO
Surt att Frölunda förlorade men Färjestad har dom senaste matcherna varit betydligt hetare framför mål och velat mer. Helt rättvis seger för Färjestad.
Det är inte klart ännu men naturligtvis fördel Färjestad inför sista matchen.
I hockey kan det hända mkt på kort tid :-). Frölunda måste naturligtvis spela som hemmalag i karlstad för att ha chans. Kanske Frölunda tar fram nu när det är kniven på strupen. Det skulle varit väldigt kul om det gick till en match 7 :-)
Jag håller med Mika3l till 100 %.
Det jag stör mig mest på är att TV4 kommentatorer håll på Frölunda. Direkt när frölunda gör på så går det i byxan för dem. De ska ju vara opartiska påstår de ju.
Web-Tor skrev:
Sagt av en person som tyckte att pucken var över mållinjen. Vem var det förresten i Färjestad som påstod att pucken var en decimeter över linjen? Där har vi en kille som behöver besöka optikern.
Jo det var kanske inne, svårt att avgöra tyckte jag. Frölunda har väl inte ens en riktig måldomare, utan det är väl någon i hejarklacken som sitter där.
Mika3l skrev:
Så Ledin gör hela Färjestad?
Nej, men spelarna gör laget. Och med spelare som Ledin, Wallin och Kåberg får man inte många nya supportrar.
Web-Tor skrev:
Nej, men spelarna gör laget. Och med spelare som Ledin, Wallin och Kåberg får man inte många nya supportrar.
Vad menar du med det? Tycker du att ade är fula spelare? Ledin gör kanske lite fula grejjer men varken Kåberg eller wallin är fula. Kåberg har ju lungat ner sig som fan denna säsong.
Jo på tal om supportrar så har Frölunda de fulaste i Sverige. De hackar och buar hela tiden. Tänk förra året när färjestad hade Chara med, de hånade honom honom hela tiden. Han var ju en schyst och tuff spelare. :l
Personligen har jag fruktansvärt svårt att sympatisera med lag med gula och lila (!) matchdräkter som låter bokstavsbarn som Ledin hållas...
joel_joel88 skrev:
Vad menar du med det?
Jag menar att de är osportsliga och därmed blir impopulära hos motståndarna och många som gillar att titta på hockey. Och JA, det finns osportsliga spelare i andra lag också. ;)
joel_joel88 skrev:
Jo på tal om supportrar så har Frölunda de fulaste i Sverige. De hackar och buar hela tiden.
Ungefär så som Salo blir behandlad i Karlstad alltså?
Varför faller ni för Joel_joel88 s argumentationsnivå!
Den är ju lika glasklar och lysande som hans politiska inriktningar.
Sluta tjafsa och låt lagen spela om det hela.
Ser fram emot matchen i morgon. När går nästa match om Frölunda vinner imorgon?
Mika3l skrev:
Jag funderar på när folk ska inse att Ledin inte är den enda som skriker en massa skit. Även om han är bra på att tajma in det i tvsändningar så är han fortfarande inte den enda.
Att Ledin snackar mycket skit och beter sig som om han har ett IQ motsvarande en fiskmås, har varit känt sedan tidigare och blivit mer än bevisat under final-serien. Han beter sig som en pubertal tonåring med en oerhört dålig självkänsla. Detta har inget med tajming att göra. Ledin är en medioker spelare som måste hålla på med en massa skit vid sidan om för att hävda sig.
joel_joel88 skrev:
Jag håller med Mika3l till 100 %.
Oväntat :OO
joel_joel88 skrev:
Det jag stör mig mest på är att TV4 kommentatorer håll på Frölunda. Direkt när frölunda gör på så går det i byxan för dem. De ska ju vara opartiska påstår de ju.
Anser inte att kommentatorerna favoriserar Frölunda och vem bryr sig egentligen? Tror både Frölunda och Färjestad supporters är eniga om att kommentatorerna är bedrövliga.
joel_joel88 skrev:
Web-Tor skrev:
Sagt av en person som tyckte att pucken var över mållinjen. Vem var det förresten i Färjestad som påstod att pucken var en decimeter över linjen? Där har vi en kille som behöver besöka optikern.
Jo det var kanske inne, svårt att avgöra tyckte jag. Frölunda har väl inte ens en riktig måldomare, utan det är väl någon i hejarklacken som sitter där.
Men lägg ner, gör dig inte dummare än vad du är.
joel_joel88 skrev:
Web-Tor skrev:
Vad menar du med det? Tycker du att ade är fula spelare? Ledin gör kanske lite fula grejjer men varken Kåberg eller wallin är fula. Kåberg har ju lungat ner sig som fan denna säsong.
Att Ledin är en av de minst populära spelarna i Elitserien är ett känt faktum. Denna impopuläritet kommer definivt inte enbart från Frölunda-lägret, var så säker. Jag kan delvis hålla med om att Kåberg förbättrat sig en aning, men jag skulle aldrig vilja ha en så talanglös spelare i Frölunda. Wallin borde söka en roll i Hollywood eller liknande, största filmaren i Sverige.
joel_joel88 skrev:
Jo på tal om supportrar så har Frölunda de fulaste i Sverige. De hackar och buar hela tiden. Tänk förra året när färjestad hade Chara med, de hånade honom honom hela tiden. Han var ju en schyst och tuff spelare. :l
Färjestad är Sveriges gnälligaste hockeylag och förmodligen det minst omtyckta tillsammans med LHC. Färjestadsspelarnas uppträdande när "målet" blev bortdömt var inte heller särskilt snyggt..
Jag tycker absolut inte Chara är en "snäll" hockeyspelare, han är däremot duktig. Vill minnas att det inte bara var i Scandinavium som Chara möttes av burop. En av anledningarna till att han inte var omtyckt, var på grund av hans vårdslösa spel med klubban.
Nu har jag siktet inställt till på tisdag, och jag kan vara beredd att hålla med om att resultatet i finalserien än så länge är ganska rättvist. Frölunda har inte riktigt kommit upp i normal standard men jag hoppas på en vändning liknande den mot LHC.
Lasp skrev:
Varför faller ni för Joel_joel88 s argumentationsnivå!
Den är ju lika glasklar och lysande som hans politiska inriktningar.
Sluta tjafsa och låt lagen spela om det hela.
Ser fram emot matchen i morgon. När går nästa match om Frölunda vinner imorgon?
Tycker du inte om den? Är jag för ung för att yttra mig eller gör jag det på helt fel sätt? Kanske både och?
Sen så tycker jag att de som argumenterar nu, håller varken en sämre eller bättre nivå. Detta är ett forum där vi diskuterar och argumenterar! Man behöver inte alltid vara bästa kompisar och hålla med varandra. :OO
Compusa skrev:
Jag kan delvis hålla med om att Kåberg förbättrat sig en aning, men jag skulle aldrig vilja ha en så talanglös spelare i Frölunda.
Kåberg är ju inte talanglös... men han ska ha så lite puck som möjligt i många lägen, han är en fysisk spelare.
Ps. Klantigt av mig, jag skulle ju redigera in detta i mitt förra inlägg. Men i stället skrev jag ett nytt :r :OO
web-tor skrev:
Jag menar att de är osportsliga och därmed blir impopulära hos motståndarna och många som gillar att titta på hockey. Och JA, det finns osportsliga spelare i andra lag också.
Varför då ta upp det? Dom finns i lagen, acceptera!
compusa skrev:
Att Ledin snackar mycket skit och beter sig som om han har ett IQ motsvarande en fiskmås, har varit känt sedan tidigare och blivit mer än bevisat under final-serien. Han beter sig som en pubertal tonåring med en oerhört dålig självkänsla. Detta har inget med tajming att göra. Ledin är en medioker spelare som måste hålla på med en massa skit vid sidan om för att hävda sig.
------------
Att Ledin är en av de minst populära spelarna i Elitserien är ett känt faktum. Denna impopuläritet kommer definivt inte enbart från Frölunda-lägret, var så säker. Jag kan delvis hålla med om att Kåberg förbättrat sig en aning, men jag skulle aldrig vilja ha en så talanglös spelare i Frölunda. Wallin borde söka en roll i Hollywood eller liknande, största filmaren i Sverige.
Det har knappt varit något tjat alls om Ledin förrens slutspelet började men nu har media dragit igång en kampanj om han och Kåberg och när Ledin har bjudit till lite (som t.ex tjockis-historien) så öser dom på hur länge som hellst och det märks på folk för det finns ingen annan ful spelare än Ledin nu för tiden. Varken i Färjestad eller något annat lag.
Och jo, Wallin slänger sig lite lätt ibland. Men han är ju inte så bra heller. Vill ni se någon som slår mycket och hakar med klubban för att han inte kunde åka skridskor så borde ni ta en närmare titt på honom.
Dock med filmskolan så kör jag ett klassiskt argument att det finns värre. HV71 säger jag bara...
Hmm... matche imorgon kommer desvärre krocka med C.L :( Beklagar mina kära Frölunmdaiter men mitt fokus ligger på Barcas marsch mot Stade de France ;) Som tur är har man två apparater så man kan hålla ett halvt öga på hockeyn :birp
Mika3l skrev:
Det har knappt varit något tjat alls om Ledin förrens slutspelet började men nu har media dragit igång en kampanj om han och Kåberg och när Ledin har bjudit till lite (som t.ex tjockis-historien) så öser dom på hur länge som hellst och det märks på folk för det finns ingen annan ful spelare än Ledin nu för tiden. Varken i Färjestad eller något annat lag.
Helt seriöst!? :q Menar du på fullaste allvar att det är media och inte Ledin själv som är anledningen till allt snack och alla känslor kring honom?!? Snälla du! Det där argumentet kan du använda när du diskuterar med folk som enbart tittar på hockey när det är slutspel och som inte har någon som helst koll på spelare och lag utöver det som levereras i media. "De flesta" (men inte alla) aktiva i den här tråden vågar jag påstå ligger på en högre nivå än så...
Givetvis är det tacksamt för media att spinna vidare när det ständigt är samma spelare som beter sig som en barnrumpa och gör bort både sig själv och laget. Jag håller med om att det är störtlöjligt med medias "kampanjer" som återkommer varje år och vid varje turnering, men det är ingenting som är unikt för vare sig Ledin, FBK eller ishockey överhuvudtaget.
Mika3l skrev:
Och jo, Wallin slänger sig lite lätt ibland. Men han är ju inte så bra heller. Vill ni se någon som slår mycket och hakar med klubban för att han inte kunde åka skridskor så borde ni ta en närmare titt på honom.
Dock med filmskolan så kör jag ett klassiskt argument att det finns värre. HV71 säger jag bara...
Japp och Linda Rosing är egentligen jättesmart :birp