webForumDet fria alternativet

Litet högtalar... hmm, test

Småprat

41 svar · 3 525 visningar · startad av Decibel · sida 2 av 3

Frågan, av Decibel

Vi hade väldigt tråkigt under söndagen, jag kläckte idén att vi drar på Biltema och köper en 12" högtalare och provar om den håller måttet. <http://www.zon55.se/biltema> Slutsteget ger ut 3000 watt Biltemas högtalare klarar 165 watt, max 400 vid peak Resten kan ni gissa ;) En liten teaser :P Roligaste 400 kronorna jag haft på ett tag...

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Skulle vara intressant att höra hur ni tycker att högtalarna låter INNAN ni går över gränsen för vad de tål.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

En sluten låda kunde vara ett bättre alternativ(tåler iregel högre effekt).

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Tveksamt att kalla ljudgrejer i en bil för prylar.. Snarare gps-system, datorer och konstiga grejer i bilen är prylar. Så dyrt ljud förstårjag inte att man köper, vad är meningen? Köp en finare bil istället!

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Mattias Nordin skrev:

Skulle vara intressant att höra hur ni tycker att högtalarna låter INNAN ni går över gränsen för vad de tål.

Det som är meningen med hela sajten, men vi kom aldrig så långt med MDS högtalaren, som du såg i första testet spelade vi musik ett tag och sedan grillade på en 30hz ton, det var planen även här men icke.

Framöver...
- Ska basarna provas i bil i olika musikgenreér
- Portad, sluten och isobariklåda
- Tweakas för att spela så högt som möjligt med mätning
- Kortare recension om vad/vem den kan tänkas passa
- Grillning

Tillkommit ett par sponsorer också som kommer ge oss högtalare, hoppas vi får se lite mer utvecklade test i mellandagarna om posten sköter sig.

'[AMD skrev:

Zmaster']Tveksamt att kalla ljudgrejer i en bil för prylar.. Snarare gps-system, datorer och konstiga grejer i bilen är prylar. Så dyrt ljud förstårjag inte att man köper, vad är meningen? Köp en finare bil istället!

Kostanden är relativ. Jag känner en person som tycker att det är helt ok att betala 11 000 kr i månaden för att äga en SLK Cab. Han har inte mycket till liv men han har den bilen han älskar. Tokig prioritering kan tyckas...

Har man pengar så varför inte spendera dem på något man tycker ger en ett mer innehållsrikt liv ?

Var inte så negativa nu :f

Personligen åker jag hellre runt i en bil för 5000:- och ljud för 50k än en bil för 55k, har inga behov av att hävda mig med glidarbil :)

Jag gillar bara ljud, rent, bra och framförallt tungt, både i bilen och hemma.

Jag har en tidigare modell av Sonys CDX-M8810 installerad i min bil. Riktigt trevliga grejor.

Bilder här

Bilen är förövrigt till salu... ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag skulle vilja byta ut mina fyra orginialhögtalare i min 740 till nåt bättre, som passar i samma hål. Det värsta är att det är så små element, men men... ska undersöka saken... en liten baslåda/kanon eller nåt sånt där junk skulle vara nice, men det är egentligen helt onödigt... kan man få nåt sånt för en billig penning?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Danny skrev:

Jag skulle vilja byta ut mina fyra orginialhögtalare i min 740 till nåt bättre, som passar i samma hål. Det värsta är att det är så små element, men men... ska undersöka saken... en liten baslåda/kanon eller nåt sånt där junk skulle vara nice, men det är egentligen helt onödigt... kan man få nåt sånt för en billig penning?

Tja, BRL kränger en aktiv baslåda på 8" för under tusenlappen - tillsammans med mina urgamla 4" blev det klart bättre bas. :)

Men se till att skaffa insynsskydd om du har kombi, för min del resulterade det hela i ett styck inslagen bakruta, splitter i hela bilen och minus ett på subwooferkontot. x(

Danny skrev:

Jag knölade in 6,5";are i dörrarnapå 740;in, en mattkniv, en stump spånskiva och lite högtalarmatta gjorde susen.

Länkarna till bilderna nedan är till de dörrar jag utforskade, inte de riktiga så resultatet är bara hänvisande ;)

Bild 1 - Prova hur de skulle se ut
Bild 2 - Skära ut så det får plats :)
Bild 3 - Demodörren klar

Decibel skrev:

Jag knölade in 6,5";are i dörrarnapå 740;in, en mattkniv, en stump spånskiva och lite högtalarmatta gjorde susen.

Länkarna till bilderna nedan är till de dörrar jag utforskade, inte de riktiga så resultatet är bara hänvisande ;)

Bild 1 - Prova hur de skulle se ut
Bild 2 - Skära ut så det får plats :)
Bild 3 - Demodörren klar

Du... det där var INTE snyggt!! :) ...nä... jag försöker hålla originalskick på bilen... inte ens om det skulle gå utan att modifiera något (pajja) skulle jag vilja ha det att se ut sådär, nä jag ska köpa några skapliga element som man kan rocka på lite med och sedan en liiten baslåda eller nåt till det så man kan spela techno också :) ...i hatthyllan är det ju avlånga element som är liite större iaf, så det kanske kan bli nåt det där...

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Decibel skrev:

De blir svårt då den basen klara 4800 watt :)

4800W@100% distorsion, eller?

:stefan: skrev:

Tja, BRL kränger en aktiv baslåda på 8" för under tusenlappen - tillsammans med mina urgamla 4" blev det klart bättre bas. :)

Men se till att skaffa insynsskydd om du har kombi, för min del resulterade det hela i ett styck inslagen bakruta, splitter i hela bilen och minus ett på subwooferkontot. x(

Nu har jag varit på just BRL, var inte riktigt meningen, men jag råkade vara precis bredvid en sådan butik och det var lite frestande...

Dom hade paketpris på GAS baslåda med slutsteg, 12" kostade bara 200 spänn mer, så det blev en SUB112 med ett Alpha x2 steg, blir säkert bra det. [1500 kr]

Blev också nya högtalare, fram blev det GAS Silver 5,25" [698 kr] och bak blev det GAS Alpha 6x9" (men jag tror dom är för stora, känns så) men snubben sade att det var rätt [500 kr]. GAS Kabelpaket också... [300 kr]

Imorrn ska det meckas!! :) Undrar om man kan montera steget inne i bilen istället för där bak, det vore ju praktiskt...

Gas bilstereogrejjer.jpg

Danny skrev:

Undrar om man kan montera steget inne i bilen istället för där bak, det vore ju praktiskt...

Jodå... gick finfint det! Hoppas det inte gör nåt att man fick lite lång högtalarsladd istället...

Gas installation.jpg
Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Danny skrev:

Jodå... gick finfint det! Hoppas det inte gör nåt att man fick lite lång högtalarsladd istället...

Ser ut som i en skogstraktor! :e

Då skulle du sett för några dagar sedan, innan jag städade bilen :)

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Det där sätesöverdraget var INTE snyggt! :e

näe... det är det inte... men jag fick det gratis och det är enkelt att ta bort när man ska på utställning :e

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Danny skrev:

Nja, se bara till att du inte har någon strömkabel i närheten av vare sig högtalarkablarna eller signalkabeln. :)

Pluskabeln korsar signalkabeln innan steget, men det lär väl inte göra så mycket, bara man inte drar dom parallellt har jag hört... en polare som kan mycket om nätverk och dess alla aspekter (rätt djupt då framförallt) säger att om man drar en strömkabel parallellt med nätverkskabel så är det inge vidare, men om den korsar spelar ingen roll.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)