webForumDet fria alternativet

Vilket ansvar har LunarStorm och LunarWorks?

Småprat

18 svar · 1 289 visningar · startad av carl_x

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg
Frågan#1

71% av Sveriges ungdomar 15-20-åringar är medlemmar på LunarStorm. 24 av 30 gymnasieelever är medlemmar på LunarStorm. På LunarStorm ser man dagligen inlägg om folk som erbjuder pengar för att få sina skolarbeten gjorda. Det var anledningen till att jag startade denna tråd.

Intressant att min tråd fick så mycket uppmärksamhet. Jag behöver alltså ingen hjälp med några Java-uppgifter. Visserligen ingår Java i min utbildning, men den kursen hade jag för nästan exakt ett år sedan. Uppgifterna jag skrev här var dock de vi fick.

Spännande att se hur det skiljer sig mellan LunarStorm och webForum. Där handlar det dock för det mesta om uppgifter på högstadie- och gymnasiumnivå, men mina uppgifter platsar på en gymnasial Java-kurs. Medelåldern i LunarStorms diskusar är något lägre än här, men det är ändå intressant att se varför en sådan fråga på LunarStorm är OK där, men inte här.

Vad är det egentligen som skiljer mellan LunarStorms diskusar och webForums forum? Är det OK att fuska sig till betyg i skolan? Vilket ansvar har egentligen LunarStorm och LunarWorks mot skolan och ungdomarna?

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Jag tror helt enkelt att det handlar om attituden hos de personerna som kommer till Lunarstorm respektive forum - Lunarstorm tar in vem som helst - men på webforum som i grunden handlar om webbteknoligier som i grunden kräver att man man har något i huvudet. Att medelåldern är lite högre gör nog att de flesta har lite mer livserfarenhet.

Jag är själv på gymnasiet och slutar till våren, men jag har aldrig fuskat och jag tycker det är helt fel att göra det. Lunarstorm gick jag ur i första ring när jag kände att det var lite för ytligt - "tjeeeeeena hur e läget!" - "aaaa d e bara bra, du oxå?".

Jag tycker inte att LunarWorks har något ansvar alls, lika lite som moderatorerna i det här forumet har ansvar att ta bort din tråd - allt behöver inte vara så reglerat och byråkratiskt - låt hellre de som beter sig dåligt upptäcka det själv. Faktum är ju att du har valt den här utbildningen och att där ingår en kurs i Java - de uppgifterna du fick hade tagit en timme att lösa och de hade givit dig ett objektorienterat tänk om du hade löst dem, vilket är nyttigt så fort du scriptar eller programmerar. Det är moraliskt fel att låta andra lösa sina uppgifter... Därför ser jag ned på folk som inte har tillräcklig stamina utan betalar sin väg ut ur det hela. Själv har jag precis haft två veckor med 15 prov i allting vi har gått igenom under 2 år, och idag är det revision - dags att börja plugga inför final exams alltså. Känslan av att klara av något själv och klara det bra är riktigt skön.

echoSwe skrev:

Jag tycker inte att LunarWorks har något ansvar alls, lika lite som moderatorerna i det här forumet har ansvar att ta bort din tråd - allt behöver inte vara så reglerat och byråkratiskt - låt hellre de som beter sig dåligt upptäcka det själv.

LunarStorm och LunarWorks tar ju redan ansvar när det gäller mobbing i skolan och på Internet. Varför tar man inte ansvar för fusket i skolan?

Nu är det inte bara fusk i skolan jag vill diskutera. Det är generellt vilket ansvar LunarStorm har mot ungdomarna i Sverige. MÅNGA spenderar ju faktiskt timtal framför LunarStorm varje dag. Jämför det med en fritidsgård, där har man oftast personal med flerårig utbildning inom området.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är intressant att du tar upp den övergripande frågan här i en ny tråd, men trackar mig för att jag på ett positivt och uppmanande sätt ber dig lösa uppgifterna själv.
Du har alltid rätt att tänka vad du vill, men jag tror att attityden på wF är mycket mer vuxen än på LS, därför kommer det lite pekpinnar då och då. Vi är ju lite äldre ;-)
Hoppas att du klarade av uppgifterna, så ses vi på torsdag. Framtiden ligger precis framför oss.

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Bläh, lunarstorm har ett sånt sketet interface att man inte orkar med det längre. Har alla kompisar på berusad.org istället vilket är ett finlandssvenskt community.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

carl_x skrev:

På LunarStorm ser man dagligen inlägg om folk som erbjuder pengar för att få sina skolarbeten gjorda. Det var anledningen till att jag startade denna tråd.

Du har missat en viktig poäng, detta är inte LunarStorm och jag vågar påstå att merparten av medlemmarna här, håller sig borta från LunarStorm, även om det troligen finns några smyg-lunisar här och där.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Compusa skrev:

Du har missat en viktig poäng, detta är inte LunarStorm och jag vågar påstå att merparten av medlemmarna här, håller sig borta från LunarStorm, även om det troligen finns några smy-lunisar här och där.

Det var väl just därför han startade tråden isf, för att se skillnaderna?

Medlem sedan juni 200454 inlägg

Alla klagar ner på Lunarstorm jämt.

Jag tycker det är riktigt bra att det finns! Jag har kontakt med många gamla vänner där som man kanske inte pratar så mycket med i telefon och som kanske inte har MSN.

Så Lunarstorm är ett bra alternativ.
Håller man sig borta från klotterplanket och struntar i alla andra delar och gör som jag gör, bara håller till på sina vänners krypin respektive sitt eget, så funkar det bra :)

Hälsningar,
Forsberg

Nu är det inte själva LunarStorm vi ska diskutera. Mina fråga är fortfarande vilket ansvar företaget bakom LunarStorm bör ta mot ungdomarna.

I grunden bör varje människa ta sitt eget ansvar. Varför skall LS ta ansvar när du refuserar mitt och ditt eget? :OO
Länker en aktuell bild. Obs gäller bara idag. Imorgon kan det vara något annat:
http://www.bonton.se/8.html :birp

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Vem har ansvar för kidsen om de köper/säljer arbeten på bussen till skolan? Lokaltrafiken?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Dryden skrev:

Vem har ansvar för kidsen om de köper/säljer arbeten på bussen till skolan? Lokaltrafiken?

Det går inte att jämföra. Lokaltrafik är inte ett informationsmedium, som t ex lunarstorm, webForum och skolans anslagstavla.

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

echoSwe skrev:

Jag tror helt enkelt att det handlar om attituden hos de personerna som kommer till Lunarstorm respektive forum - Lunarstorm tar in vem som helst - men på webforum som i grunden handlar om webbteknoligier som i grunden kräver att man man har något i huvudet. Att medelåldern är lite högre gör nog att

Krävs inte speciellt mycket i huvudet för att hacka lite HTML.......högre ålder håller jag dock med om.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Soda: nä, kanske inte... Men det beror väl på vilken nivå man ligger. Vissa delar, tex applikationsarkitektur i C# kräver desto mer, men å andra sidan så är väl det inte den huvudsakliga diskussionspunkten här.

Lasp skrev:

Det är intressant att du tar upp den övergripande frågan här i en ny tråd, men trackar mig för att jag på ett positivt och uppmanande sätt ber dig lösa uppgifterna själv.
Du har alltid rätt att tänka vad du vill, men jag tror att attityden på wF är mycket mer vuxen än på LS, därför kommer det lite pekpinnar då och då. Vi är ju lite äldre ;-)
Hoppas att du klarade av uppgifterna, så ses vi på torsdag. Framtiden ligger precis framför oss.

På torsdag, vad händer på torsdag?

>carl_x Du är ju anmäld till Microsoft seminarie! Har du glömt det?
Kommer antagligen att ta upp ditt skolfusk då! Eller bjuda dig på en fika!

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

hmm... vad anser wf:arna om denna typ av undersökningar?

Lasp skrev:

>carl_x Du är ju anmäld till Microsoft seminarie! Har du glömt det?
Kommer antagligen att ta upp ditt skolfusk då! Eller bjuda dig på en fika!

Trodde det var en bägarsving i Malmö som jag har missat. :e
Hemskt vilket tjat det var om det där. Har du verkligen läst fortsättningen på min tråd? Ses på torsdag!

>carl_x Igår 0:55 hänvisade du diskussionerna till denna tråd. Därför stryker vi detta med skol relaterade problem och inriktar oss på mötet på torsdag. :stud
Sänder dig mitt telNr eftersom du inte har en personlig avart och jag har har inte hunden Malte med mig.
Syns på torsdag. :birp

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)