V Vinnaren Medlem sedan sep. 2005 833 inlägg Frågan 9 mars 2006 14:02 #1 Hej
Jag skulle behöva lite hjälp med en admin sida till mitt nyhetscript.
Hade tänkt mig följande fält Rubrik, Skribent, Email, Text, bild samt ID.
Man ska kunna lägga till nyhet, uppdatera och ta bort.
Tabellen heter nyheter, databasen Databas.
Skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få :stud
karlj87 Medlem sedan mars 2004 662 inlägg Det finns ju en massa sådana där script på nätet. Du kan ju ta dig en titt så kanske du fattar.
V Vinnaren Medlem sedan sep. 2005 833 inlägg jag har en men det funkar inte så bra och sen så är det inloggning på det som jag inte vill ha med :S
Är nybörjare på ASP :r
V Vinnaren Medlem sedan sep. 2005 833 inlägg ett felmeddelande jag får är:
Feltyp:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Syntaxfel i UPDATE-uttryck.
admin.asp, line 261
och linjen är:
objConn.execute("Update artiklar Set Rubrik='" & strRubrik & "', text='" & strtext & "', Skribent='" & strSkribent & "', bild_nyhet='" & strbild_nyhet & "', email='" & stremail & "' Where id = "& SafeSQL(CLng(Request.Querystring("id"))))
ett annat felmeddelande jag får är:
Feltyp:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
admin.asp, line 245
har det något med att databasen inte har skrivrättigheter??
Vad kan jag göra för att få detta att fungera??
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg Använd inte reserverade ord som fältnamn. Text är ett sådant (datatyp). Det är antagligen orsaken till syntaxfel-meddelandet.
Ja, "Operationen blablabla" beror oftast på rättigheter. http://www.webforum.nu/showthread.php?p=807728#post807728
V Vinnaren Medlem sedan sep. 2005 833 inlägg ok, tack, nu funkar rättigheterna (y)
har fått ett annat fel nu.
Feltyp:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
Typblandningsfel i villkorsuttryck.
admin.asp, line 245
objConn.Execute("INSERT INTO artiklar (Datum,Rubrik,[nyhet],Skribent, bild_nyhet, [email]) VALUES ('#" & strDatum & "#','" & strRubrik & "','" & strnyhet & "','" & strSkribent & "','" & strbild_nyhet & "','" & stremail & "')")
vad kan det vara för fel??
Compusa Medlem sedan jan. 2002 3 327 inlägg Ej testat men jag tog bort dessa skumma sakerna [nyhet] och
objConn.Execute("INSERT INTO artiklar (Datum,Rubrik,nyhet,Skribent, bild_nyhet, email) VALUES ('#" & strDatum & "#','" & strRubrik & "','" & strnyhet & "','" & strSkribent & "','" & strbild_nyhet & "','" & stremail & "')")
cyprys Medlem sedan dec. 2000 3 563 inlägg Felet beror på ett klassiskt grekiskt 'fnutt-fel'.
objConn.Execute("INSERT INTO artiklar (Datum,Rubrik,[nyhet],Skribent, bild_nyhet, [email]) " & _
"VALUES (#" & strDatum & "#,'" & strRubrik & "','" & strnyhet & "','" & strSkribent & "','" & strbild_nyhet & "','" & stremail & "')")
Enkelfnuttarna ska alltså bort kring datum som i access använder #.
Ej testat men jag tog bort dessa skumma sakerna [nyhet] och
Praktiskt sätt uttrycker [] kring kolumnnamn att man kan använda namnet även om det är ett reserverat ord, eller innehåller mellanslag.