webForumDet fria alternativet

Reparationskostnad för trasig iPod?

Program & appar

14 svar · 2 434 visningar · startad av casca

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Frågan#1

Någon som vet ungefär? Min "one year limited warranty" har gått ut, och det jävliga är att jag dessutom är inne på min "ersättningsipod" som jag fick när den första pajade i somras.. :( Misstänker att det är hårddisken som är trasig, så frågan är om det inte är lika bra att köpa ny.. men det beror ju på kostnaden för reparation.

Och - jo, jag skulle ringt Apple direkt, men med min sedvanliga tur dör iPoden på fredag eftermiddag.. ;)

Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

Bra lyckat med att den dog på fredag eftermiddag :P.

Den ligger tror jag på lika mycket som din ipod kostar, plus frakt om den kostade mindre än 1000 kr tror jag. Du får kolla med apple och se va de säger dör jag lovar inget!

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Köp ny!

Det är en iPod G4 20GB.. Kostade fan mig 3200 kr!

Häääärligt.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Var vid gott mod!

När du byter en trasig vara mot en ny, inom tre år pga fabrikationsfel, gäller ny 3-årsperiod för den från när du får den, inte för ursprungsprylen. Det stod om detta i Sydsvenskan för några veckor sedan. Någon annan kanske läste det och kommer ihåg mer?

Det påstods att man i teorin kunde ha samma produkt i 9 år (minus 2 dagar) genom två byte inom 2 år, 364 dagar.
(Varför det endast gällde två byten, förstod jag inte.)

Hmm.. Ok, men hur går man då till väga för att skicka in den till Apple? Jag hittar inga telefon-nummer till nån svensk support - och när jag pillar in mitt serienummer för att kolla - så får jag meddelandet att garantin har gått ut. Vad är det för 3-årsperiod som gör det möjligt att återlämna den? Såvitt jag kan förstå så erbjuder Apple bara "One Year Limited Warranty" om man inte köper extra "Apple Care".. :(

Och fabrikationsfel.. ja, den har ju fungerat ett bra tag. Nu är den dock helt död och uppvisar tydliga mekaniska fel (typ ett lågt surrande).

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

casca skrev:

Vad är det för 3-årsperiod som gör det möjligt att återlämna den?

http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Från Konsumentverket:

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Så efter 6 månader ligger det alltså på dig att bevisa att du inte har haft sönder iPoden, vilket nog kan vara svårt (jag har en likadan) med tanke på hur man flänger och far med hårddisken.
Läs mer här och här.

Svårt? Vad sägs om omöjligt? ;) Men vad tror ni.. är det nån idé att försöka tjata sig till ytterligare en ersättare? Personligen känner jag mig ju rätt less på Apples produkter vid det här laget och kan ärligt säga att felet inte uppstått pga vårdslöst hanterande. Grejen kostade fan 3 papp, det är mycket för mig! ;)

[edit] Att byta ut den kommer att kosta mig ca 2400 kr enligt formuläret på hemsidan ser jag nu. :x

Det finns en sak som heter Apple Care. Den förlänger din garanti med 2 år, du får 3 års garanti istället för 1 års garanti.

Du kan se efter bättre här och här

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Du kan försöka tjata och gnälla och svära, man kan få företag att gå med på väldigt mycket bara man är tillräckligt jävlig. Nu är det svårare att visa sin uppriktiga ilska över att saker går sönder då du verkar ha köpt den över nätet (eller?), men jag tycker helt klart att det är värt ett försök, särskilt som det här var den andra produkten som gått sönder under en mycket kort tid. Var skitarg och om det inte hjälper så kan du hota med ARN.

Ja, och alltså, grejen är ju att det syns absolut ingenting på iPodens yta att den är obrukbar.. Det tycker jag borde tala för att det fanns ett fel där från början? Ska helt klart undersöka möjligheterna att få pengarna tillbaka (en tredje iPod vågar jag fan inte lita på).

[Update 20 mars]
Fick svaret att det gällde att skicka den till närmsta "certifierad Apple Service Provider" för undersökning först, sen skulle min begäran om reklamation tas upp. Skickade den förra veckan och idag damp ett mail ner. "Hårddisk följaktligen konstaterat defekt. Ingen yttre åverkan." Nu jäklar har jag dom. ;)

[Update 10 mars]
Har kontaktat svenska Apple Store nu med min begäran att reklamera varan.. Får se hur det går. :)

Follow-up: Det gick, efter mycket väntande och lite strul, att reklamera min pryttel. :D

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Grattis! :)

tog ganska lång tid från tanke till handling ;) :p

men

GRATTIS :birp

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)