Ju kallare desto mindre varmt jomenvisst, jag lovar!
När luften som man värmt upp runt en byts ut, har det en avkylande effekt. Så därför med ökad luftväxling minskad (kropps)temperatur också. Därför är det kallare vid din kust än i inlandet.
Det här är väl den knepigaste parametern. Det är väl mer som en upplevelse av ökad kyla när fukthalten ökar (på motsv sätt när det är varmt, är det fuktigt så är det mycket värre än när det är normalt).
Hur man sedan kombinerar dessa parametrar till en formel det får någon matematiker ta hand om. Jag tycker iofs det är kul med matte och skulle kunna åta mig fallet, men nu har jag fullt upp med mekanikproblem.
I princip skulle man kunna uppfinna en "kylfaktor" (Eg. värmeöverföringsfaktor) som ser ut ungefär så här:
K=k*T*v*h alt. K=k*T*v*v*h
K är kylfaktorn
k är en konstant som sätter till ett lämpligt värde för att K ska bli ett rimligt tal
T är lufttemperaturen, i Kelvin (Ta mätetalet för grader C och plussa 237)
v är vindhastigheten
h är luftfuktigheten (Med reservation för att det nog finns en mer lämplig bokstav för denna variabel)
Jag har för mig att det finns en svensk uppfinning/termometer som räknar ihop temperaturen med en massa andra faktorer som vind, luftfuktighet etc och visar hur kallt det egentligen är. Den skalan/enheten hette "Andersson" eller något annat vanligt efternamn. Har tyvärr ingen länk...
Det var workerjeans, men annars hade jag ju riktigt varma kläder i övrigt, har inte tagit fram långkalsongerna på den här fjollvintern som varit, men det kanske börjar bli dags...
blåjeans skrev:
Den där termometern låter förresten väldigt intressant, en sån skulle jag vilja ha. :) Är det en ny eller gammal uppfinning?
Det var workerjeans, men annars hade jag ju riktigt varma kläder i övrigt, har inte tagit fram långkalsongerna på den här fjollvintern som varit, men det kanske börjar bli dags...
Där står något om att den upplevda kölden kallas köldeffekten!
Haha, men då tycker jag nog inte det uppnår kraven på "bra påpälsad". Inga långkalsonger = dåligt påpälsad. :p
Ska kolla länken...
...klar! Aha, intressant. Men du, mäter den bara själva vindstyrkan eller räknar den in det i temperaturen? Det står ju inget om att det är inräknat... eller missar jag nåt?
Vi hade nåt papper nån gång när jag var liten, med en tabell där det stod hur kallt det var när det blåste si och så mycket. Det var kul, ja det finns väl nu också men det är ju roligare med såna där modernare saker som kan visa det utan att man måste räkna ut nåt själv. :)
Vi hade nåt papper nån gång när jag var liten, med en tabell där det stod hur kallt det var när det blåste si och så mycket. Det var kul, ja det finns väl nu också men det är ju roligare med såna där modernare saker som kan visa det utan att man måste räkna ut nåt själv. :)
På Engelska säger man Wind Chill. På Svenska säger man (enligt SMHI) kyleffekt.
Jomen alltså... det är vindhastigheter på den där ju! bara det att nån skrivit vindhastigheten i km/h istället för m/s av nån konstigt anledning. 1 km/h = 1*1000/60^2 m/s alltså 1 km/h är 3.6 ggr 1 m/s