webForumDet fria alternativet

Piratpartiet

Politik & samhälle

155 svar · 8 043 visningar · startad av silfver · sida 5 av 8

Frågan, av silfver

Har ni hört talas om dem? De verkar rätt seriösa. Spana in hemsidan: <https://www.piratpartiet.se> Jag förstår inte deras tankegångar när de säger att de vill avskaffa till exempel upphovsrätten. Jag menar, ska vem som helst få ta del av det jag gör - hur de vill? Det låter helt ologiskt. Tolkar jag det fel eller menar de exakt det som skrivs? Avskaffa upphovsrätten. :o Åsikter?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Rickard Falkvinges självförtroende har vuxit i takt med uppmärksamheten partiet har fått.
– Jag tror på fullt allvar att vi kommer att få över fyra procent i valet, säger han.

Inte en chans. Punkt.

Medlem sedan maj 2004325 inlägg

Pace skrev:

Rickard Falkvinges självförtroende har vuxit i takt med uppmärksamheten partiet har fått.
– Jag tror på fullt allvar att vi kommer att få över fyra procent i valet, säger han.

Inte en chans. Punkt.

han behöver komma ner på jorden en stund.

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

kobranturre skrev:

Nepp, vi verkar ha fått ännu ett horparti som säljer sig till högstbjudande. :l

Håller med! Läste lite utav chatten som piratpartiets grundare, Rickard Falkvinge, var med i idag. Där står det bland annat:

Att vara vågmästare betyder att man i utbyte mot att man hjälper en större grupp att bilda en majoritet, får gehör för sina egna viktiga frågor. Hur har du tänkt att detta ska fungera, om Piratpartiet nu vägrar att ta ställning i andra frågor än de som gäller immaterialrätt?/klas
I och med att vi själva inte tar ställning i några andra frågor, så är det ingen konflikt att sälja vår röst i de frågorna till det block, som ger oss mest gehör i våra egna frågor. Den klassiska vågmästarrollen, alltså. Det innebär mindre konflikt, inte mer.

I och med att dom bara tar ställning i piratfrågorna så gör dom självklart allt för att förändra lagen inom upphovsrättsområdet. Dom viker sig för vilken allians som helst. Säg att nationaldemokrarterna skulle komma in i riksdagen. Då skulle piratpartiet, under förutsättning att deras egna frågor drivs, gå med på rasismen som nationaldemokraterna förespråkar.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om du nu blir "vågmästare" hur vet man då att dom stödjer det blocket/partiet jag normalt stödjer i andra frågor om dom inte tar ställning till "övriga" frågor nu?

Som tur är så är dom andra etablerade partierna/blocken så stora så att dom kan ignorerar PP.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

GunnarD skrev:

Om du nu blir "vågmästare" hur vet man då att dom stödjer det blocket/partiet jag normalt stödjer i andra frågor om dom inte tar ställning till "övriga" frågor nu?

Precis, var inte det Miljöpartiets stora grej när de omsider kom in i riksdagen för en massa år sen - att de inte skulle välja sida?
Jo tjena, idag är de ju mer vänster än sossarna... Så mycket för det löftet. :bla

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Vilken hejdundrande överraskning att miljöfrågor visade sig vara vänster! :o

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

karlj87 skrev:

Säg att nationaldemokrarterna skulle komma in i riksdagen. Då skulle piratpartiet, under förutsättning att deras egna frågor drivs, gå med på rasismen som nationaldemokraterna förespråkar.

Och hur i hela friden skulle nationaldemokraterna kunna få upp rasistiska frågor så långt att det skulle hänga på Piratpartiet om de gick igenom?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

:stefan: skrev:

Precis, var inte det Miljöpartiets stora grej när de omsider kom in i riksdagen för en massa år sen - att de inte skulle välja sida?
Jo tjena, idag är de ju mer vänster än sossarna... Så mycket för det löftet. :bla

Miljöpartiet samarbetar med de partier som kan ge dom mest gehör för sina ändingar när det gäller miljön. Det har visat sig vara vänstersidan än så länge.

Medlem sedan maj 2004325 inlägg

Vilken regering man skulle kunna få med Fi, sjukvårdspartiet, piratpartiet och svdemokraterna.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

(citatet hämtat från följande tråd: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=137925&page=2&pp=25)

Bire skrev:

Den dagen upphovsrätten slopas skulle nog merparten av musiker, skådisar konstnärer etc skaffa vanliga jobb.. Sen blir det ju skitskoj att fritt tanka det som en gång var skyddat av upphovsrätt.

Allt kan inte vara gratis bara för att Du & många andra har tillgång till Internet.. Även online kostar det att konsumera, när ska alla skitungar förstå det.

Eftersom du tydligen missade de argument som jag tidigare bifogade, eller inte orkade ta dig igenom de, så bifogar jag de återigen, läs de först så kan vi ha en diskussion sedan... i den här tråden, den andra tråden är som sagt avsedd för andra ändamål än PiratPartiets vara eller inte vara.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Är totalt ointresserad av att plöja igenom argument för nån fullkomligt idiotisk sak... I min lilla vanliga värld behöver man inte högskolepoäng för att begripa att det Piratpartiet håller på med är fullständigt urlöjligt & dessutom dumt.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

1. De mesta av intäkterna för skapande kommer redan idag från annat håll än upphovsrätten. Allt mer betalas av reklam, kringförsäljning eller annan marknadsföring. TV3, TV4, Kanal 5, Metro med flera är betalda av reklam, de påverkas inte alls av upphovsrätten. Andra medier, som Aftonbladet, SVT och BBC börjar inse detta: de lägger ut allt mer material gratis på nätet.

Vem skulle titta pa TV3, TV4, Kanal 5 om man hade kunnat ladda hem allting lagligt och skippat all reklam? Aftonbladet och BBC lagger ut sitt gratis MED reklam. Jag hoppas ni ar medvetna om att mediabolagen betalar skaparen. Det finns alternativ, jag kan snabbt och enkelt ladda hem mina serier via iTunes, MEN jag betalar for det.

Jag orkar inte ga igenom alla argument, men om ni listar detta som argument 1., sa ar det inte ens vart att lasa vidare vad ni har att komma med.

Men om du inte orkar läsa mina argument, varför skall jag då läsa dina...
Oj, missade visst att du inte har gett mig några...Det är bara din "intelligens" som leder dig till slutsatsen att PiratPartiet är dumt, löjligt, idiotiskt, ett skämt och allt vad det är...
Inte förändrad sen sist hör jag :e

Okkido skrev:

1. De mesta av intäkterna för skapande kommer redan idag från annat håll än upphovsrätten. Allt mer betalas av reklam, kringförsäljning eller annan marknadsföring. TV3, TV4, Kanal 5, Metro med flera är betalda av reklam, de påverkas inte alls av upphovsrätten. Andra medier, som Aftonbladet, SVT och BBC börjar inse detta: de lägger ut allt mer material gratis på nätet.

Vem skulle titta pa TV3, TV4, Kanal 5 om man hade kunnat ladda hem allting lagligt och skippat all reklam? Aftonbladet och BBC lagger ut sitt gratis MED reklam. Jag hoppas ni ar medvetna om att mediabolagen betalar skaparen. Det finns alternativ, jag kan snabbt och enkelt ladda hem mina serier via iTunes, MEN jag betalar for det.

Jag orkar inte ga igenom alla argument, men om ni listar detta som argument 1., sa ar det inte ens vart att lasa vidare vad ni har att komma med.

Glömde meddela att dessa argument inte är hämtade från PiratPartiet utan från en ekonom vid namn Ulf Pettersson ;).
Om du inte orkar läsa vidare så är det din ensak, du uppger iallafall ett skäl till det. Det är en fördel om man skall kunna föra en diskussion kring det...

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Ulf Pettersson borde inte rokt sa mycket brajjj under sina studentdagar.

/r
Coccozz; Jag forstar att du inte vill disskutera Ulf Petterssons argument med mig om jag inte ens tar mig tid att lasa vidare efter forsta. Skulle du anda vilja vara sa snall att svara mig pa det jag skrev innan ang. argument nummer 1? Jag vill bara hora din synpunkt och asikt.

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

Ojjj, de har hela en ekonom bakom sig.

Jag vill skapa avancerade program som gör mig snuskigt rik så att jag kan sitta vid en pool utomlands och dricka pina colada omringad av snygga tjejer .
Du vill kunna ladda ner saker gratis för att du inte ska behöva betala så att du kan ta ledigt en extra dag för att ladda ner gratis porr och spendera resten av dagen till att titta på rullen.

Okkido skrev:

Ulf Pettersson borde inte rokt sa mycket brajjj under sina studentdagar.

/r
Coccozz; Jag forstar att du inte vill disskutera Ulf Petterssons argument med mig om jag inte ens tar mig tid att lasa vidare efter forsta. Skulle du anda vilja vara sa snall att svara mig pa det jag skrev innan ang. argument nummer 1? Jag vill bara hora din synpunkt och asikt.

Det hänger absolut inte samman med att jag inte vill diskutera med dig, det handlade om att jag blev borttvingad från datorn för att se ett legalt bandat avsnitt av "Rån" ;). Ledsen för missförståndet, självklart skall du få svar.

Först och främst tycker jag att du bör tänka på att partiet är nytt och att partiprogramet i sin nuvarande form fortfarande är under bearbetning. Det som står där i är de övergripande mål som partiet står för. Dessa är just i färd med att granskas och brytas ner för att göras till tydligare delmål, enligt den bild jag fått från partiledningen.

Självklart är vi medvetna om att mediebolagen betalar upphovsmannen och det är också det vi ställer oss kritiska till. Vi anser att det är lika omöjligt att äga kultur och information som det är att äga en del av månen. För vem tillhör månen egentligen? Ingen eller alla? Vem har rätten att sälja den.
För att information skall fungera måste den få flöda fritt och det är det PiratPartiet står för, ett fritt informationsflöde, oavsett om det handlar om nya avsnittet av Lost eller tidtabellen för buss #72.

Att legalisera nedladdning av bl.a. TV-serier innebär inte per automatik att alla kommer göra det. Och även om en det sker en ökning innebär inte det en sänkning av tittarsiffrorna på kanalerna. Jag har läst undersökningar som till och med visar att antalet köpta filmer är högre hos de som laddar ner film, precis som jag läst undersökningar som visar motsatsen.

I takt med att fler och fler ansluts till ADSL-nätet i Sverige (det är trots allt den vanligaste "bredbands"-formen) så kommer också efterfrågan på servrar med bra hastighet att öka, oavsett reklam, då ADSL är en asymetrisk anslutningstyp vilket innebär "dålig" upload. På allting som saknar multipla uploaders så kommer mao. nedladdningshastigheten att vara låg.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag personligen känner ingen som laddat ner varken Aftonbladets, BBCs eller någon dyliknandes aktörs sändningar från tredje part för att slippa reklamen. Finns det bara en bra server som ger god hastighet så är reklam inga problem.
Jag, personligen, är för ett avskaffande av upphovsrätten för att ge mediebolagen en spark så de vaknar. Detta är 2000-talet och nu kan de inte diktera villkoren längre. Vill de att kunderna skall köpa så får de också anpassa sig till vad kunderna vill ha.

Kan återigen bara tala för mig själv när jag säger att BBCs webb-TV är kalasbra och exemplariskt på vad jag menar med nytänkande och kundanpassning. Tyvärr verkar dock detta vara något som större delen av medievärlden fortfarande inte har insett då de prompt fortsätter med sin raider och "vetenskapliga" undersökningar... Det måste bli ett slut på medias diktatorstyre, det är vad jag tycker.

BTW! Till motsats av vad t.ex. kobranturre här verkar tro, så är jag motståndare till porr...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Varifrån kommer er definition om att all musik, tv och film är kultur?

Jag kan inte tala för var partiets definition kommer ifrån, men jag har växt upp med den definitionen. Sedan är en del program definitivt dålig sådan, men fortfarande kultur enligt mig.

Hur skulle du själv definiera det?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Orsaken till att jag frågar är att för mig ingår litteratur, konst, museer, teater, opera, bio, viss teknologi osv i kultur. Antingen bör ni definiera vad ni anser vara kultur och därmed ägandelöst och tillgängligt i gratis form för alla, eller använda andra begrepp. Tillika bör det definieras hur varje del av denna kultur ska kunna försörja sig och även ge incitament till förnyelse och merskapande. Trots många diskussion med många pirater förstår jag inte hur våra skapande kulturmänniskor ska kunna försörja sig. För mig känns hela idén anarkistisk (inget illa menat) och verkar mer ha som syfte att döda kulturen än att froda den.

En extra fråga. Du nämner upphovsrätten, vad är din inställning till resten av immaterialrätten?

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

"Till begreppet räknas konst, teknologi, musik, teater, litteratur och dylikt."
http://susning.nu/Kultur

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)