webForumDet fria alternativet

Rashygien och föraktet mot arbetslösa

Politik & samhälle

72 svar · 4 460 visningar · startad av bigj · sida 2 av 4

Frågan, av bigj

Hejsan! Det är slående när man ser vissa borgare, sverigedemokrater och rent av nazzar beskriva de arbetslösa! De är slöa, de är arbetsskygga och de är mer eller mindre paratiserande. Detta språkbruk brukade även användas, mot exempelvis oliktänkande och judar i Centraleuropa under 1900-talets första halva. Även här på webforum har vi ju sett liknande språkbruk, liksom på de flesta andra sajter

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 200684 inlägg

Intresset växer....

Hejsan!

Intresset är stort för bigj:s nya tråd, även några som igår skulle bojkotta verkar vara tillbaka! Se där, det är svårt med bojkotter, om man skriver...... ;)

Vad mer kan sägas om den svenska borgerligheten, och många däruti som hyser tankar om både arbetslösa och andra man anser vara "paratiserande"!

Man kan undra vad denne moderat kan tänkas anse om exempelvis de arbetslösa och förtidspensionerade med abnledning av vad han eroderade ur sig för några år sedan:

"Lär av Djingis Khan, han byggde upp decentraliserade grupper och kommunikationer. Lär av Hitler, han upprättade nationell stolthet, och motorvägar, det är kommunikationer det. Han samlade nationen, även om det var i ett konstigt syfte."
Kommunalrådet i Täby Henrik Westman (m)
Ur D-N 25 maj 2000

Jo, jo, samla nationen och bygga motorvägar kan man alltid göra - men räknas då de arbetslösa och förtidspensionerade in månntro? Rena mörkertankar på vår ära, som denne moderate mörkeman år 2000 fick ur sig! Säkert är han idag även för motorväg och emot biltullar i kungliga hufudstaden ävenledes. Han kan sin läxa som Führer en gång predikade..... ;)

MVH
bigj

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Hej Bigj.

Kan du enkelt och lätt förklara för mig vad du har för syfte med alla dessa trådar. Har nu tagit mig tiden att läsa allt du skrivit men jag kan inte riktigt förstå varför du skriver dessa inlägg. Finns det något bra svar på den frågan?

har förövrigt lovat att jag inte skall lägga mig i dessa diskussioner och så skall det förbli. Men om du har en god anledning till varför du skriver så tar jag gärna del av den. :)

Icke bara moderaterna....

Hejsan!

Vi ser även i vårt idoga analyserande att syster/broder-partierna till våra moderater minnsan kan visa sig på styva linan även de! Kolla bare vad som hände en gång i tiden:

Censurivrarna......de finna både här och där, men även då:

När Vilhelm Mobergs bok "Utvandrarna" kom ut 1950 besvarades den med ett högljutt upprop, där bl a 9 riksdagsmän från högerpartiet, bondeförbundet och folkpartiet protesterade mot att smålänningarna framställdes som "sedeslösa människor". De krävde att boken "avhyvlades" i nästa upplaga. Högerriksdagsmannen Axel Mannerskantz iscensatte t o m ett bokbål till vilket han och hans hustru sjöng "Du gamla du fria".

Källa: FiB-Kulturfront #12/2001

Minsan både bokbål och sedeslöshet - det låter ju nästan som när man avspisar bigj och anser att även han manar fram mörkrets krafter och rent av behöver söka hjälp! På något sätt sitter ränderna kvar hos dem som alltså tager på sig rollen av den goda smakens stöttepelare! :e :birp :e

MVH
bigj

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Med dina smått fanatiska inlägg lyckas du ivf dra löjets skimmer över en annars intressant men knappast ny iakttagelse.. att nazisterna var åt höger om kommunisterna. Är det såna här debattörer som antinazisterna har att komma med blir jag faktiskt orolig på riktigt.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

hopparn skrev:

Mitt råd till dig är: skriv en bok med all din lediga tid där du tar upp alla dessa ämnen du vill diskutera, skapa en pdf av den, lägg upp den nånstans, återkom hit när du är klar och länka till den så kan de som är intresserade av dina inlägg läsa boken (y)

Missade du dessa raderna bigj? När ska du förstå att ingen är intresserad av att föra en diskussion med dig?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Jag kan förtydliga det Campus skrev
Ingen här vill hålla en diskution med dig så du inte har nått vättigt att diskutera

Enda vättiga med denna tråd är att den får en att Le till gränsen på skratta

skriv en bok som sagt om vad du tycker o uptäck sen hur ointreserade alla är av dina åsikter

Vi noterar.....

Hejsan!

Vi noterar att en del faktiskt inte alls är intresserade av att föra en diskussion med bigj - dock verkar de väldans intresserade ändå! Om vi kollar in inlagorna i vart fall! Kanske bigj trampade på en del ömma tår? Vem vet? :e

Vad vilja vi mera veta om våra moderater? Jo, kanske detta travesterar till rashygienen också? Kolla bare:

"Att däremot sterilisera könsmogna och fertila mongoloider tycker jag är en mycket god idé"
Sagt av Daniel Börjesson, fd Muf-ordförande i Norrbotten, som avgick två dagar senare efter att Mufs ledning tagit avstånd från uttalandet...... :)

Det tycks vara så att det går en röd(!) tråd mellan olka moderata/allmänborgerliga uttryck och uttryck man kunde höra ur de folkgemenskapande leden längre söderut under 30-40-talen! Frågan är nu, är det tillfälligheter - eller är det bara toppen av isberget? Vi får leta vidare helt enkelt...... ;)

MVH
bigj

Noterbart.....

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Mr. N. alternativt forumledare@webforum.nu.

Mr. N. (som även har ett jobb att sköta, till skillnad från vissa andra uppenbarligen)
Moderator, webForum

Nu åter till saken, den som visar likheter i teori, och rent av praktiserandet av orden mellan moderater, nazzar och en del av dem som anser att de arbetslösa äro parasiterande:

"De arbetslösa kommer att anstränga sig mer för att få jobb om ersättningen sänks och därmed skapas nya jobb."

Sagt av herr Bo Lundgren, f.d. moderat guru........!

Där ser man, sänk bidragen så det svider, hur många gånger har man icke hört detta framföras av diverse klientel på sajtera! Liksom att jag kan svära på att Adolf H också skrev något liknande, det får vi kolla upp.... ;)

MVH
bigj

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

bigj skrev:

Hejsan!

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Mr. N. alternativt forumledare@webforum.nu.

Mr. N.
Moderator, webForum
Nu åter till saken, den som visar likheter i teori, och rent av praktiserandet av orden mellan moderater, nazzar och en del av dem som anser att de arbetslösa äro parasiterande:

"De arbetslösa kommer att anstränga sig mer för att få jobb om ersättningen sänks och därmed skapas nya jobb."

Sagt av herr Bo Lundgren, f.d. moderat guru........!

Där ser man, sänk bidragen så det svider, hur många gånger har man icke hört detta framföras av diverse klientel på sajtera! Liksom att jag kan svära på att Adolf H också skrev något liknande, det får vi kolla upp.... ;)

MVH
bigj

Jag är förvisso inte rätt person att uttala mig men börjar det inte lukta Godwins lag här ;)

Återigen. Vad är det du vill säga bigj? Du citerar högerflanken. Leta på andra sidan så hittar du nog olämpliga uttalanden där med...

Du har redan sagt att du "kanske trampar på ömma tår". Tror du inte det är så att dina paralleller mellan nazister och borgare är vad som irriterar folk? Inte skulle väl du uppskatta om någon började dra långsökta liknelser mellan det du står för (vad det nu än är) och exempelvis ku klux klan?

Nej, om du nu är så mån om att få debattera så gör det med stil. Hade du skött dig från början är jag övertygad om att många wf:are gärna deltagit i diskussionen, men som det ser ut nu gör du bara dig själv till åtlöje... Skärpning!

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Om jag säger att jag sympatiserar med Sverigedemokraterna inom vissa frågor, vad ska du göra åt saken? Ska du skälla ut mig, eller vad är själva syftet med tråden?

Att diskutera med stil....

Hejsan Cassady!

Så du är med trots att du nu flera gånger deklarerat att du inte är med! Är det inte bättre att sluta deklarera sitt avhopp när man ändå inte kan hålla sig? :e

Vad som är debatterande med stil är en smalksak, jag tycker jag har en väldans snygg stil! Men det behöver ju inte någon annan tycka! Förresten, du är på den stilriktige bigj medan du inte tycks se vad en del övriga vräker ur sig - eller de kanske enligt dig haver mer stil? :e

Skon klämmer nog där jag tror den klämmer - allt för många kanske inte klarar att läsa sådant de inte gillar! Och då är det ju lätt att kalla andra för "sjuka" och allt vad det nu kan vara - rent av att vara utan stil! :birp

Inte har jag något att påtala om någon drar till med något jag tror på (vad det nu är) och Ku Klux Klan! Inte ropar jag på förbud för denne någon för det! Jag tror på yttrandefriheten.

Däremot behöver man ju inte gå på person som många här gör, det visar på dåligt omdöme. Och att inte se det, men klaga på någon som inte använder sådant vokabulerande, visar ju på än större avsaknad av ett "helikopterseende"! Känner du igen dig? hade jag agerat så hade jag känt att jag gjort mig till - åtlöje! ;)

MVH
bigj

Prispengar.....

Hejsan!

Mr. N.
Moderator, webForum

Nu till saken igen! Här ser vi plötsligt tydliga raka rör mellan moderater och sverigedemokrater:

"Jag har inte ändrat politik sedan jag representerade moderaterna. När jag blev utslängd från moderaterna i Malmö fick jag mejl från 60 moderata riksdagsledamöter som gav mig stöd."
Sagt av Sten Andersson, f d riksdagsledamot (m) som gick över till Sverigedemokraterna våren 2002.........

Jo, jo, det ser ut som det börjar bli trångt där uppe på isbergets topp! Det blir att klättra nedåt, till ursprunget! Röttarna till både sverigedemokrater och moderater kanske rent av har vuxit fram ur samma stam? Det måste kollas upp! :stud

MVH
bigj

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

bigj:

Varför svarar du inte på mitt inlägg?

Ett svar kräves....

Hejsan carl_x!

Ok, tyckte din fråga var för ointressant, men för den goda sakens skull kan jag ju svara!

Du får vara sverigedemokrat eller vad du vill, inget jag över huvud taget bryr mig om!
Bigj framför bara vad han tycker, och diskuterar i den mån någon vill diskutera! Okey, hoppas att svaret var uttömmande! :stud

MVH
bigj

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

mja, here we go again. Jag kan inte låta bli att ta bigj's parti igen.. inte i sakfrågan. Att kalla alla borgare för nazister är felaktigt, för att uttrycka det milt.

Däremot så förvånas jag av resterande debattörers oförmåga att på ett civiliserat sätt bemöta och avliva bigj's påståenden (som ju uppenbart är felaktiga). Ni borde titta lite mer på vår "Ansvariga" - Rikard. Se och lär.

bigj's debattteknik går ut på att provocera andra, vilket ni ju alla vet. Varför låta sig provoceras? Plocka istället isär påståendena och argumentera emot.

Alla borgare.....

Hejsan HiDensity!

Se där, åtminstone en som lyckades se bortom den egna näsans sträckning vad gäller god debatterings-sed! :e

Dock gör du felet att påstå att bigj kallat alla borgare för nazzar! Där far du nog med osanning! I annat fall får du ta och visa upp den texten där så har skrivits!

Dessutom kan man ju fundera på vilka påståenden som "uppenbart är felaktiga" i det bigj framför? Kan du precisera vad, i det bigj skriver, som är uppenbart felaktigt? Det kan ju vara intressant att taga del utav! ;)

MVH
bigj

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

bigj skrev:

Dock gör du felet att påstå att bigj kallat alla borgare för nazzar! Där far du nog med osanning! I annat fall får du ta och visa upp den texten där så har skrivits!

Naturligtvis kallar du inte borgare för nazister rakt ut. Det skulle ju inte vara smart. Däremot insinuerar du att alla borgare sympatiserar med nazister när du först och främst buntar ihop dem som grupp i den inledande meningen...

Det är slående när man ser vissa borgare, sverigedemokrater och rent av nazzar beskriva de arbetslösa!

Och sen senare tar upp ett exempel som buntar ihop judar och kommunister... borgare och nazisters naturliga fiender, icke sant?

"Dessa judar och kommunister är bara arbetsskygga och lata..

Jag är övertygad om att du är fullt medveten om hur du skriver och att du gör det för att provocera, eller hur bigj?

bigj skrev:

Dessutom kan man ju fundera på vilka påståenden som "uppenbart är felaktiga" i det bigj framför? Kan du precisera vad, i det bigj skriver, som är uppenbart felaktigt? Det kan ju vara intressant att taga del utav! ;)

Först och främst så buntar du ihop moderater med nazister, det är naturligtvis helt förkastligt att uttrycka sig så om man vill bli tagen seriöst. För det andra så jämför du irritation över lata arbetslösa (som ju existerar) med rashat, hur du kan tro att detta ska tas som ett seriöst argument förstår jag inte heller.

Felet du gör är att du generaliserar, och det är väl generaliseringen av arbetslösa och svaga grupper som du försöker argumentera mot eller hur? Du gör alltså samma fel som dina "motståndare".

Man ser ju likheterna ganska så klart om man bara byter ut några ord mot andra ord. Något att tänka på för folk med dragning till det sverigedemokratiska likväl som det moderata hållet!

Här insinuerar du åter igen att om man ligger till höger på skalan så skulle man "ha förakt för svaga grupper" och mer eller mindre vara nazistsympatisör. Du generaliserar alltså totalt över hela linjen.

Jag förstår var du vill komma, och jag ska vara snäll och säga att det finns en viss substans i dina påståenden om generaliseringen av arbetslösa som "lata". Det har dock ingenting med judar och nazism att göra. Vill du ha en seriös debatt så föreslår jag att du slutar med insinuationerna mot högerblocket.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag som ar en arbetslos moderat med en mor som ar jude? Var ska jag stalla mig?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Snälla... ni måste lära er att inte mata trollen!
Återigen, tråden kommer att låsas vid nästa moderering.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nej, nu går det inte längre...

bigj: Jag kan inte komma ifrån känslan av att du älskar när folk svarar på dina inlägg för att de känner sig "träffade", något som du upprepar gång på gång.

Nå, jag tror inte det ligger till så - det finns helt enkelt alldeles för många på wF som inte kan låta bli att kommentera vad de ser som dumheter, utan att på något sätt känna sig "träffade" av vad som för ögonblicket avhandlas.

Hur som helst är det min tur att kommentera på några bitar:

bigj skrev:

"De arbetslösa och förtidspensionerade är bara arbetsskygga och lata, de är paratiserande på samhället och oss övriga som tvingas betala för dem! De arbetslösas liksom de förtidspensionerades bidrag borde snarast dras in så att vi övriga erhöll en skattesänkning."

Om man byter ut begreppen "arbetslösa och förtidspensionerade" mot "judar och kommunister" blir ordalydelsen denna:

"Dessa judar och kommunister är bara arbetsskygga och lata, de är paratiserande på samhället och oss övriga som tvingas betala för dem! Judars och kommunisternas rätt att finnas till borde snarast dras in så att vi övriga slapp denna rasblandning."

Då gör jag samma sak med denna ponerade mening!

"Dessa borgare och nazister är bara arbetsskygga och lata, de är paratiserande på samhället och oss övriga som tvingas betala för dem! Borgarnas och nazisternas rätt att finnas till borde snarast dras in så att vi övriga slapp denna rasblandning."

Hoppla, helt plötsligt stämmer det in rätt bra även på "överklassen" som inte vill jobba och nolltaxerar och nazister som lever på a-kassa?

Dessutom, eftersom du aldrig någonsin har lyckats producera en källa på det vedertagna sätter på Internet, genom en direktlänk, så har jag förlustat mig litegrann genom att Googla.

Henrik Westmans kommentar ur DN om Djingis Khan har jag inte lyckats hitta alls på DNs site, enbart tre träffar på ganska så tokröda siter, vilket inte direkt stärker äktheten i citatet om man säger så. :OO

bigj skrev:

"Jag har inte ändrat politik sedan jag representerade moderaterna. När jag blev utslängd från moderaterna i Malmö fick jag mejl från 60 moderata riksdagsledamöter som gav mig stöd."
Sagt av Sten Andersson, f d riksdagsledamot (m) som gick över till Sverigedemokraterna våren 2002.........

Här var det bara att kolla hur många riksdagsledamöter Moderaterna hade efter valet 1998. Det visade sig på Valmyndighetens site att de var 82.
Något säger mig att medhåll från 73% av de sittande ledamöterna är skapligt orimligt. :stud

Till sist, att försöka argumentera när man håller en minst sagt raljerande ton, då vinner man varken debatter eller sympatier.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)