webForumDet fria alternativet

Vad göra nu? Nybörjarfråga

2 svar · 654 visningar · startad av Big_Rob

Big_RobMedlem sedan okt. 200516 inlägg

Hej!
Kan typ inget om php men hoppas få lite hjälp av någon kunnig person här.

Det är så att jag håller på att bygga en site och på siten vill jag att man skall kunna registrera sig och sedan använda dessa uppgifter för att kunna logga in och komma åt sidor som är skyddade.

Jag har lyckats med att få en funktion (php och mysql) där man kan registrera sig och datan sparas i en databas.

Hur går jag nu vidare för att koppla detta så att man kan logga in på en sida med dessa uppgifter så att man kan logga iin och komma åt skyddade sidor?

Tack på förhand

Mvh

Robert

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg
  1. Ett formulär där man får fylla i namn o lösenord
  2. Kolla mot databasen. Fel namn eller lösen -> Tillbaks till inloggningen. Rätt namn o lösen, sätt en session med ett värde -> Till sidan som ska visas.
  3. Kontrollera på alla sidor så att rätt session finns med rätt värde
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

För ca ett och ett halvt år sedan jag stod inför problemet med säker inloggning. För något så när säker inloggning finns det väldigt många aspekter och är inget man lär sig på fem minuter eller beskriver på tio rader. Själv angrep jag min totala okunnighet på följande sätt:

1. Använde sökfunktionen till att söka på "inloggning" i första hand i Webbutveckling - Övrigt i andra hand här i PHP. Läste allt som var allmänt hållet.
  2. Gjorde samma sak med 'session*'.
    Det blir en hel del att läsa, men man vinner mycket på det. Efteråt kan man ställa mer konkreta frågor och får därför en mycket tydligare bild.

Det skript som hjälpte mig mest var Mattes skript, vilket fanns länkat någonstans bland sökresultaten. Det är en bra guide för att fatta hur sessioner fungerar när man är total nybörjare på sessionsområdet. Dock hade jag även god hjälp av övriga sökresultat, varför jag rekommenderar dig att läsa igenom sökresultaten du får....

Om du hellre använder cookies än sessioner bör du titta närmare på följande länkar: (citerar mig själv sedan tidigare)
tydal gav ett väldigt utförligt svar angående vad som krävs för säker inloggning med cookies för ett tag sedan. Se detta och framförallt detta inlägg. Dessutom står det en del om jämförelsen mellan cookies & databas kontra sessioner i Inloggning - bra och dåligt med olika idéer.

En del att läsa, men bra och pedagogiska svar.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)