Har fått i uppdrag att göra ett skivomslag, från själva skapandet av bilden, till den färdiga bilden som skall läggas in i cd-fodralet. Skall inte vara något superduper seriöst, men vill personligen att resultatet ändå skall bli okej. HAr desvärre ingen som helst koll på printers, dpi-värden, osv. Någon som har några spontana tips?
Jag tänkte använda mig av photoshop, men hur stor måste bilden vara för att det skall bli hyfsad bildkvalité när man skriver ut den i storleken cd-format? Vad skall jag mer tänka på?
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Minst 200-300 dpi iaf.. Dimensioner? Tja, hur stort brukar CD-omslag vara, runt 12x12 cm? ;)
casca skrev:
Minst 200-300 dpi iaf.. Dimensioner? Tja, hur stort brukar CD-omslag vara, runt 12x12 cm? ;)
hehe, men alltså, jag har typ skrivit ut en grej i hela mitt liv för tusen år sedan, minns att jag häpnades över hur liten bilden blev när jag printade den på papper...
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Om du fyller i 12x12 cm i photoshop så blir bilden 12x12 cm. Dpi-värdet bestämmer kvalitén på bilden. skriver du ut rakt ifrån photoshop, och har en ok skrivare borde det fungera utmärkt.
oskob skrev:
Om du fyller i 12x12 cm i photoshop så blir bilden 12x12 cm. Dpi-värdet bestämmer kvalitén på bilden. skriver du ut rakt ifrån photoshop, och har en ok skrivare borde det fungera utmärkt.
okej, men om jag har en bild på 350x350 pixlar med en dpi på 72 (och totalt sett 150 kb) som jag vill använda som en del av skivomslaget, då kommer den bilden att krympa drastiskt eller hur?
är det så att man måste ha fotografier på flera meg för att de skall gå att använda med rätt mängd dpi?
350x350 px kommer att bli synliga pixlar tror jag om du skulle skriva ut det.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
uhhehhahH skrev:
okej, men om jag har en bild på 350x350 pixlar med en dpi på 72 (och totalt sett 150 kb) som jag vill använda som en del av skivomslaget, då kommer den bilden att krympa drastiskt eller hur?
är det så att man måste ha fotografier på flera meg för att de skall gå att använda med rätt mängd dpi?
Ditt omslag har ju en speciell upplösning/storlek. Sedan får du skala om de andra bilderna ju. Det blir ju bättre ja om du inte behöver förstora dom så mycket. Men har man taskigt original kan man ju tyvärr inte göra så mycket åt dom.
Eftersom det är jul kan du få min cd-omslagsmall. Den har jag använt i flera år. Kanon.
å tackar! Är det bara att passa in bilder i den där mallen och sedan trycka på print i Photoshop så blir allt bra eller?
Det var det här jag menade med att bilderna "krymper" efter printning, visst är det därför mallen är så gigantisk, eller?
ps.
ursäkta alla frågor som kan tyckas lite onödiga, men jag har inte tillgång till printer nu, och när jag väl får det måste allt klaffa tämligen snabbt, kommer ändå bli väldigt tajt, heh
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Ja det är bara att passa in dom och skriva ut. Du kan ju prova skriva ut en blank först så du ser att det blir bra.
Är min mall gigantisk!? :) haha... ja om dina original är i sämre kvalitet så kan du skala om mallen lite, se till bara att inte "print size" ändrar på sig.
Danny skrev:
Ja det är bara att passa in dom och skriva ut. Du kan ju prova skriva ut en blank först så du ser att det blir bra.
Är min mall gigantisk!? :) haha... ja om dina original är i sämre kvalitet så kan du skala om mallen lite, se till bara att inte "print size" ändrar på sig.
ja, alltså nu vet jag ju inte vilken upplösning du kör, men vid 1280x854 så är din mall betydligt större än ett vanligt cd-fordral, hehe ;)
uhhehhahH skrev:
ja, alltså nu vet jag ju inte vilken upplösning du kör, men vid 1280x854 så är din mall betydligt större än ett vanligt cd-fordral, hehe ;)
Ähh lägg av... print size är 12 cm eller vad det är oavsett hur hög upplösningen är! :)
Danny skrev:
Ähh lägg av... print size är 12 cm eller vad det är oavsett hur hög upplösningen är! :)
hehe, nämen alltså allvarligt, blir inte psd-bilden ganska otymplig och stor för dig när du öppnar uppp den i photoshop? Eller har jag totalt missuppfattat allt? :q
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg DPI betyder "pixlar" per tum. En tum är 2,54 cm. 12 cm är alltså 4,72 tum. 300 DPI innebär alltså att 12 cm blir (300 * 4,72) 1416 pixlar.
tydal skrev:
DPI betyder "pixlar" per tum. En tum är 2,54 cm. 12 cm är alltså 4,72 tum. 300 DPI innebär alltså att 12 cm blir (300 * 4,72) 1416 pixlar.
ah, tack för all hjälp! Var ställer man in dpi-värdet? Ställer man in det på printern? Eller kan man förinställa det i samband med att man sparar i photoshop? Har faktiskt för mig att jag sett någon ruta i photoshop som säger 72dpi, men kan inte hitta stället nu, hmm
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Image -> Image Size -> Resolution ;)
r/ Tack för mallen, Danny. :) 200 dpi är alltså fullt tillräckligt?
uhhehhahH skrev:
hehe, nämen alltså allvarligt, blir inte psd-bilden ganska otymplig och stor för dig när du öppnar uppp den i photoshop? Eller har jag totalt missuppfattat allt? :q
Otymplig nej för man kan ju zooma in/ut :) ...stor... ja, kanske ibland, men det är ju inte för inte som man har 1 Gb minne :)
silfver skrev:
Tack för mallen, Danny. :) 200 dpi är alltså fullt tillräckligt?
Vassego! :) ...ja 200 dpi tycker jag är tillräckligt för ett cd-omslag bara... men om man vill ha riktigt bra kvalitet och har bra skrivare/papper så kan man ju köra 300 om man nu ska vara kinkig :)
Danny skrev:
Vassego! :) ...ja 200 dpi tycker jag är tillräckligt för ett cd-omslag bara... men om man vill ha riktigt bra kvalitet och har bra skrivare/papper så kan man ju köra 300 om man nu ska vara kinkig :)
Tack allihopa för informativa svar! och Tack Danne för mallen!
dream77Medlem sedan juli 20051 inlägg Vill bara komma med ett litet inlägg angående att skriva ut bilden. Jag har ett bättre förslag, skicka bilden för utskrift till ett proffesionellt labb om du vill att bilden skall hålla i kvalitet även efter ett år. Hur fina dessa skrivare än är som vi konsumenter kan köpa så tappar bilderna i kvalitet efter ett tag och det blir faktiskt både billigare och bättre att skicka till ett riktigt labb. Några rekomendationer, proprint och proffskopia. Personligen föredrar jag proprint.
Lycka till.