Spysjukan tycker jag helt klart. Fy fan, spydde nyss. Det motsvarar nog en tio liters hink. Hatar att spy. Hatar kväjningarna och det äckliga smaken. x( (n)
Feber, så igensvullet i halsen att varje liten sväljning kräver koncentration och gör skitont, käkvinklarna är så svullna att man inte kan gapa - tandborsten kommer bara in på tvären, du är så omtöcknad av feber, näringsbrist och uttorkning att det bara är sängen eller soffan som gäller och detta sammantaget gör att man inte kan prata ordentligt, man bara sluddrar.
Ska man bli av med det är det inte piller som gäller, det är kapslar! Och hur lätt är det att svälja såna när man inte kan svälja?
..och naturligtvis åkte man på den vanligaste biverkningen av penicillinet: rännskita! Så den lilla näring jag tvingade i mig rann bara rätt igenom.
Nej fy fan, innan hästkuren penicillin kickade in låg jag på soffan och övervägde allvarligt att smsa en polare att köra mig till akuten - jag såg fram emot att få en nål i armen med näringsrikt dropp...
Jag hade två halsflussar på raken i vintras - det kostade tio kilo... :x
Spysjukan tycker jag helt klart. Fy fan, spydde nyss. Det motsvarar nog en tio liters hink. Hatar att spy. Hatar kväjningarna och det äckliga smaken. x( (n)
Ja, snackar vi "vanliga" sjukdomar så är nog spysjukan värst.
:stefan: skrev:
Jag hade två halsflussar på raken i vintras - det kostade tio kilo...
Hmm, jag behöver gå ner i vikt. Har du tips på hur man får halsfluss? ;)
Hade vinterkräksjukan för två år sedan och aldrig varit med om något liknande.
Spydde från dag till natt och slutade spy nån gång mitt på natten, uppskattningsvis kanske 25-35 gånger. Jag trodde jag skulle dö i princip, även om jag visste att jag såklart inte skulle det. Men så var känslan.
Jag kunde inte sova så lätt sen, magen var så tom att det var oerhörda smärtor av hunger. "Haha killen svälter efter bara en natt" <- är en sak att inte äta, en annan att spy upp allt innehåll så det blir tomt.
Får jag detta igen blir jag helt tokig.
Som om det inte vore nog har jag definitivt förändrats sen dess, det lovar jag. Låg sjuk i 1½ vecka efter med konstig huvudvärk och yrsel. Var oerhört svårt att komma tillbaka till skolan, och första dagarna snurrade det bra och kände mig inte så bra.
Under dagarna hemma funderade jag ganska mycket och insåg att jag borde ta vara på de stunder då jag inte är sjuk!
Många tycker nog det låter som nonsens, och visst är det säkert så att jag överdriver lite. Men det ligger mycket i det jag säger, och allt stämmer faktiskt.
Läskigt!
/ ska lägga till, det jobbigaste är när man spytt upp allt innehåll så allt man har kvar är gallan.. Man kräks, kommer inget = en ny kräkreflex varpå det kommer lite galla som bränner så man definitivt vet att man lever!
Ja Cancer är ju inge vidare, man kan liksom gå från frisk till död på ett år om det vill sig illa. Sedan vet man ju aldrig hur det går heller. Ibland går det bra, ibland går det inte bra. Ovisshet är inge vidare.
Tänk dig spysjukan.
Tänk dig sedan att du spyr som en biverkning av medicinerna du tar.
Där har du starka cellgifter.
Samtidigt är varken spyor, trötthet eller något liknande det värsta vid cancer.
Trots det svarar man snällt "Jo tack, det är bra" när någon frågar hur det är. Varför? Jo, faktiskt för att det på något sätt ändå är bra. Det kunde ju trots allt ha varit mycket värre. Som vi alla vet är ju allting relativt.
Hmm, jag behöver gå ner i vikt. Har du tips på hur man får halsfluss? ;)
Jag tyckte det var värdelöst att ligga hemma sjuk när jag kunde gått runt på stan och erbjudit effektiva bantningsmetoder till snygga tjejer...
"Hångla med mig och tappa fem kilo på en vecka!" Tala om två flugor i en smäll! :e
Fan vad weak du är som grinar för lite spya, var glad så länge det inte är blod du spyr upp.
Finns nästan inget värre än att kräkas.
Fast det värsta jag har varit med om var när jag förra sommaren fick nåt som jag inte minns vad det heter nu, men man blir sjukare än när man har salmonella. Jag trodde att jag skulle dö... :x
Utmattningsdepression och hypothyreos är inte heller roliga att få. :l
Testa ett riktigt diskbråck, då kan man snacka om att man vet hur det är att lida..
Jo, men ett diskbråck är väl ingen sjukdom i egentlig mening, det är väl mer av ett hårdvarufel? ;)
Tolka mig rätt nu, jag är mycket väl medveten om att diskbråck är genomhemskt och gör skitont, men det är väl mest smärta? Ett brutet ben gör säkert också ont utav helvete när det går av, men det är ju ingen sjukdom direkt.
Nåja, jag vill inte ha något av det (igen), det är väl själva poängen. :e
Fan vad weak du är som grinar för lite spya, var glad så länge det inte är blod du spyr upp.
Jag skulle nog säkerligen klassa sjukdomen bland de 10 mest obehagliga ifall jag haft den, men det är ju relativt. Man kan ju vänja sig vid känslan av att spy och då är det inte så farligt längre (sägs det). Fram tills dess är den nog ett rent helvete kan jag tänka mig. :(
Om du kan skriva detta Joel så har du en lindrig variant av den. Jag hade iaf ingen balans de dagar då jag spydde, kunde alltså inte stå rakt upp. Vanligtvis går det över på 1 dag/natt med själva spyandet men sen kan det fortsätta med huvudvärk osv.
Att spy är helt ok, man brukar ju oftast må bättre efteråt, men de där timmarna innan då man går och mår illa är förfärligt jobbiga. :bla Som tur är har jag inte råkat ut för vinterkräksjukan hittills. *tar i trä*
Depression är nog annars en av de drygaste sjukdomarna som finns, man blir ju helt sjuk i hjärnan och kan inte tänka klart, tror att livet inte är värt att leva längre. Det jobbigaste med sjukdomen är att man inte orkar göra ett piss åt den heller utan bara sitter där och låter den äta upp huvudet på en typ. Vid vilken annan allvarlig sjukdom som helst söker man ju åtminstone hjälp.