Oavsett om det är semester tycker man ju att de bör prioritera fall där det blivit något fel med leveransen. Både för kundens och det egna ryktets skull. Två veckor för en skruvpåse är ju skamligt. Jag skulle vara i upplösningstillstånd och helt klart överväga att returnera hela chassit, för att köpa det på annat håll.
Ytterligare en datorköpstråd
35 svar · 1 739 visningar · startad av Peeer · sida 2 av 2
Frågan, av Peeer
Senaste tråden i raden :) Dags att investera i ny dator igen. Dator kommer främst användas till lite surfande, kodande, databashantering, bildredigering osv. Spel? Tja, ytterst ovanligt så inget som ska prioriteras. Något som däremot ska prioriteras är ljudvolymen! Efter att ha varit närmsta granne med en dator som låter som ett mindre jetplan så vore det oerhört skönt att ha en tyst dator! Budget
Läs frågan i sin helhet →Du har inte några skruvar över då? :) ...annars kan du ju gå till närmsta datorbutik och tigga två stycken, sånt finns väl i överskott där.
Usch, plockade med mig några skruvar som såg ut att passa hem från jobbet idag, men nej. De var för stora.. sur man blir!
Blir snart galen. Har raggat upp skruvar för att fästa moderkortet och dvd-brännaren. Hårddisken var det värre med, det är gummibussningar i hårddisk-racket så det krävs rätt långa skruvar, vilket jag inte har fått tag i. M3 var för smal (och fel gängor) och M4 var för tjock. Finns det ingen standard på skruven man behöver?
Har man rätt att kräva ersättning från datorbutiken pga det här? Skickade ett mail till och ifrågasatte varför det ska behöva ta så lång tid, har inte fått något svar... Börjar bli riktigt lack på dem nu.
Peeer skrev:
M.Cheraghi skrev:
Du får mer än gärna recensera 913B skärmen när du lagt tassarna på den, har själv planer på ett par sådana, men det kan vara bra att höra från folk innan hurvida den fungerar fint eller ej. :)
Skärmen har kommit (liksom allt annat från dustinhome), men då komplett samt datorbutiken fortfarande inte fått tummen ur (de skickades inte förrens igår, så de är fortfarande lååångt härifrån) så kan jag inte testa skärmen. Men den är snygg iaf! ;)
Weeehoo!. Tråkigt det där med datorburiken, har själv endast haft goda erfarenheter från dessa då jag fick en CD-Rom samt en T-shirt och lite godis utan extra kostnad när min CD-brännare inte ville Boota windows XP.
Hoppas det löser sig så fort som möjligt! (så jag kan få en recension :e)
Går det inte att temporärt lägga disken på chassigolvet? Det brukar fungera bra, i alla fall så länge man inte flyttar datorn. Jag har gjort så med en av diskarna i min server (dock inte på grund av skruvbrist, utan för att reducera ljudnivån genom att lägga disken på en skumgummiplatta) och det fungerar fint.
Jag vet inte vilka rättigheter du har, men det är ju oerhört svagt att de inte kan lösa det här på ett snabbare och smidigare sätt. Hur svårt kan det vara att få tag i en påse skruv och skicka i väg den?
Visst går det, men det känns så jävla surt att behöva göra det. Dessutom kommer datorn att flyttas inom väldigt kort (flyttar på måndag) och känner jag mig själv rätt så kommer jag glömma bort att hårddisken ligger löst..
Hinner hur som helst inte jobba något med burken under helgen, och måndag lär jag ha annat att göra än att få igång datorn. En sak är dock säker, kommer ringa till dem på måndag igen. Kommer inte vara glad!
Idag fick jag tummen ur. Hårddisken ligger jämte burken när on-knappen trycks in, datorn brummar (fel ord egentligen, man kan knappt kalla det för att brumma; surra är nog ett bättre ord) igång samtidigt som vänstertecknad upptäcker att hans XP-skiva har rymt. Det är ungefär så långt jag har kommit..
Upptäckte dock att det troligen saknas ännu mer saker. Det är ett lås på chassiet, men jag har ingen nyckel dit! I morgon kommer ett visst företag få sig ett oerhört trevligt samtal.. :x
Snacka om otur. Jag verkligen lider med dig. Skulle ha slagit ihjäl dom för länge sedan :) ...vet också hur det känns när XP-skivan rymt, brukar vara utlånad eller nåt lagom till man behöver den :( ...men det där chassilåset, nyckeln till det låg kanske i skruvpåsen du inte fick? :) är det nåt du måste komma åt?
Chassiet är olåst, så nyckeln är det inte mer panik med än skruvarna. Men vad skit de kommer få imon! Usch säger jag bara.
Skruvarna kom till slut! Helt jättenöjd än så länge, låter knappt någonting alls (svagt susande samt man hör hårddisken ibland) och stilren design. Skärmen har jag ingenting att invända mot ännu. Stilren design och inga eftersläpningar vad jag sett.
Petitessfråga: Hur vanligt är det att ett moderkort har 2st anslutningar för hårddiskaktivitet-lysdioder? Jag har det inte på mitt moderkort men chassiet har 2 dioder avsedda för det.
Nu har den varit igång i drygt en månad och jag har idag upptäckt följande. En av chassiefläktarna stog still! Försökte dra igång den genom att ändra hastighetsläge (den stog på lästa läget tidigare), men det bara tjöt lite. Snurrade igång den manuellt och nu går den normalt på lägsta hastigheten, men den tjuter på de två andra hastighetslägena. Det borde väl gå på garantin?
Dagens andra upptäckt är att datorn är helt knäpptyst (hårddisk-knatter borträknat) om man inte räknar nätagget. Från nätagget kommer det ett högfrekvent tjutande. Inte speciellt hög volym, men sitter man i ett tyst rum så hör man det tydligt. Frågan är om man kan få tag i ett helt tyst (tystare) nätagg, eller om man kan göra det jag har tystare? Tror inte det är fläkten som låter så det hjälper väl kanske inte med ett passivt kylt nätagg (det är en 120-fläkt som blåser luft genom nätagget så det hade kanske fungerat med ett sådant?)?
Hör av dig till återförsäljaren och se hur de ställer sig till en reklamation. Varken fläktar eller nätaggregat ska tjuta.
Drog iväg ett mail, får se vad de svarar. Fast frågan är om det verkligen räknas som ett fel. "Tjutandet" är ju egentligen inte mer än ett högfrekvent tjutande. Kanske jag som är för kräsen. Nåja, får se vad de svarar som sagt. :)
En ny fläkt skickar de i alla fall. Nätaggregatet skulle jag registrera som felvara och skicka in. Anser de att det inte är något fel så får jag tillbaka det plus en faktura på 250:- + frakt. Vetifan om det är värt det, det låter ju inte på något sätt speciellt mycket.
Helt klart jobbigt. Dels att vara utan PSU och dels att förlita sig på Datorbutikens godtyckliga bedömning.