webForumDet fria alternativet

Exekverbar fil

3 svar · 403 visningar · startad av Uwe

UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg

Kanske är detta en dum fråga, men jag hoppas på lite tålamod från forumfolket :). Efter att ha gjort lite grejer i asp.net så tänkte jag göra en windows-applikation. I traditionell c++ så går det att få EN exekverbar fil som är flyttbar och körbar från vilket ställe som helst eftersom allt komplieras in i filen. Går detta att åstadkomma med .net också? Jag vet att tanken med .net är att skapa en form av accemblykod som ska kompileras vid körning för att portabiliteten ska ökas. Men jag skulle ändå i en del fall vilja skapa en exekverbar fil likt traditionell c++.

Är detta möjligt eller går hela konceptet ut på att alla måste installera hela .net ramverket för att kunna köra ett sådant program?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Är detta möjligt eller går hela konceptet ut på att alla måste installera hela .net ramverket för att kunna köra ett sådant program?

Japp du måste installera .NET FrameWork för att kunna köra .NET applikationer.

I traditionell c++ så går det att få EN exekverbar fil som är flyttbar och körbar från vilket ställe som helst eftersom allt komplieras in i filen. Går detta att åstadkomma med .net också?

Tja, du kan ju göra en MSI fil, som innehåller allt du behöver och den kan ju installeras (nästan) var som helst och köras därifrån. En .EXE fil kan du enkelt få i .NET också, det är bara att du endast har ditt windowsprojekt och kompilerar det, det kommer att ge dig endast en EXE fil som du kan köra (nästan) var du vill ifrån, men kräver ändå .NET Framework på maskinen (det kommer du aldrig ifrån).

- M

UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg

Tack för ditt svar Gladh.

Japp du måste installera .NET FrameWork för att kunna köra .NET applikationer.

Innebär detta även om vid c++ projekt?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Uwe skrev:

Tack för ditt svar Gladh.

Innebär detta även om vid c++ projekt?

Japp, principen är densamma.

Det finns dock tredjepartslänkare som kan baka ihop en .NET-applikation till en enda körbar exe-fil, t.ex. Remotesoft Salamander .NET Linker, Thinstall och ILMerge.

244 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
240 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)