Där misstog jag mig visst. Men det är enkelt ordnat. Byt alla |-tecken mot semikolon istället.
Sedan kör du Access. Skapar en tom databas och väljer Get External Data från File-menyn. Sedan kan du gå in på Advanced där och speca ytterligare om det behövs.
Det går utmärkt!
Testa, blir det fel, radera tabellen och gör om.
Det bör även gå att ange vilket tecken man vill ange som delimeter i Access 2000, kan inte tänka mig att det inte går.
Det är så grundläggande att Microsoft borde haft med det tom i den allra första varianten.
Har ingen betydelse om det är , ; : aaaa eller tab, så länge det inte blir fel när man läser in datan.
Du har inte missat att han ska importera, inte exportera?
Dvs textfilen är redan skapad (av någon annan?), tolkar frågan som något som ska göras en gång, när databasen konstrueras, och inte kontinuerligt.
Visst man kan använda vad som helst men , och ; m.fl. är ibland förekommande i löpande text och kan därför skapa fel i importen. Principen i ASP är ungefär:
readall = "Din med ex. FSO inlästa textfil"
rowdivider = split(readall,vbCr)
rowcount = ubound(rowdivider)
For i = 0 to rowcount
If not rowdivider(i) = "" then
clmdivider = split(rowdivider(i),vbTab)
sql = "INSERT INTO tabell (ett,två,tre,fyra,fem,sex,sju) "&_
"VALUES("& clmdivider(0) &",'"& clmdivider(1) &"',"& clmdivider(2) & ",'"&_
clmdivider(3) & "','"& clmdivider(4) & "',"& clmdivider(5) & ","& clmdivider(6) & ")"
connection.execute(sql),,128
End if
Next
Jag såg inte hur man väljer eget tecken som avgränsare, men det kanske går om man gräver lite djupare. Droplisten erbjuder komma, semikolon, tabb och mellanslag.
Jag såg inte hur man väljer eget tecken som avgränsare, men det kanske går om man gräver lite djupare. Droplisten erbjuder komma, semikolon, tabb och mellanslag.
Ah, NU när jag läser ordentligt, ser jag ju att Freestyler VILL importera med asp, blev förvillad av Engine^s svar. :r
Då fungerar säkert Jesper Ts svar bra!
Jag antar att du vill göra detta ett flertal gånger, och inte enbart vid ett tillfälle, isåfall har du fått hjälp med det också!
Engine^, valfritt tecken finns till höger om listan i Access2002, tror den fanns på samma ställe i tidigare versioner.
Ah, NU när jag läser ordentligt, ser jag ju att Freestyler VILL importera med asp, blev förvillad av Engine^s svar. :r
Då fungerar säkert Jesper Ts svar bra!
Jag antar att du vill göra detta ett flertal gånger, och inte enbart vid ett tillfälle, isåfall har du fått hjälp med det också!
Engine^, valfritt tecken finns till höger om listan i Access2002, tror den fanns på samma ställe i tidigare versioner.
Jag missade att trycka på Next :r
Jag missade även att läsa frågan korrekt, så jag passar på att be om ursäkt jag också :OO
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2