Jag är på jakt efter en anordning/pryl som man kan sätta i t.ex. en servers PS2-portar för att i efterhand kunna koppla in mus och tangentbord utan att behöva starta om maskinen.
Någon som vet vad det finns för alternativ eller var man kan få tag i något sådant? Jag har tyvärr mindre koll på denna typ av hårdvara själv, men jag vet att det skall finnas.
Cybex skärmswitchar är inte ett alternativ? D.v.s. är du bara ute efter någon pillidutt grej att peta dit som håller portarna vid liv, eller är du ute efter en kompellt lösning?
Annars brukar även KVM-switchar ha emuleringsfunktion (för att switchningen mellan två maskiner ska fungera korrekt). Clas Ohlson har t ex. en KVM för 199 kr, men jag är dock inte säker på om den har emulering: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q7&ic=N&sw=15242
Ja, jag vill kunna ha, säg tio servrar stående i ett skåp och om jag nu skulle behöva ha in tangentbord och mus till en av dem, så vill jag bara kunna plugga in det, utan att det faktiskt satt ett tangentbord och mus i när det startades upp. Jag antar att det är det det som en emulator gör, som muskot visar.
Jag får ta ställning till ifall det är värt att ha en switch där eller inte, det beror lite på kostnaden. (De går att köra i Daisy Chains, alltså uplink också väl, om man skulle vilja utöka?)
Tanken har slagit mig, men huruvida alla de maskiner som det gäller har USB eller ej, är jag osäker på. Jag kan dock göra en kvalificerad gissning att svaret är jakande.
Dock; det finns antagligen en viss begränsning för vilken anslutning som de personers som har access till servrarna använder.
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25