![]() |
|
|
|||||||
| Kontorsprogram Diskussioner om alla olika kontorsprogram, såsom webbläsare eller ordbehandlingsprogram. Office, word, excel, internet explorer, firefox, chrome. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2006-11-07
Lösningar: 0 |
Automatisk sortering i MS Excel
Jag vill dels ha en förtecknig som är sorterad på kundnummer (fylls i manuellt), dels en som är sorterad på namn (sorteras automatiskt).
Hur gör jag följande i MS Excel SHEET1 Kolumn A = Kundnummer löpande (från 1000 och uppåt) Kolumn B = Förnamn Kolumn C = Efternamn Sedan vill jag ha följande automatiskt till ett nytt blad, så fort blad 1 ändras. SHEET2 Kolumn A ger Efternamn Kolumn B ger Förnamn Kolumn C ger Kundnummer Sortering i bokstavsordning först efter kolumn A (Efternamn) därefter efter kolumn B (Förnamn). Senast redigerad av www, 2008-02-12 klockan 22:19 Anledning: Specificera rubriken. Lägga till en förklarande första mening. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-08-31
Lösningar: 22 |
Jag tror inte att du kan lösa det med formler eller med inbyggda verktyg. Det hade varit lättare om du ville sortera efter ett numeriskt värde.
Jag skulle lösa det med WorkSheet_Change i VBA och en dynamisk namngiven range. Så fort arbetsboken ändras körs makrot som kontrollerar om den ändrade cellen tillhör den namngivna rangen. Om det är så kopieras rangen till sheet2 och sorteras med hjälp av Excels inbyggda sorteringsfunktion i den nyckelordning du vill ha. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|