Laddbara batterier?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MAGGE
    Medlem
    • 2000-08-07
    • 604

Laddbara batterier?

Laddbara batterier har bara 1.2 volt istället för 1.5 volt. Vad är anledningen till detta? Har funderat på det i flera år nu!
    www.yourobot.se
    www.litosmc.se
  • PsyDonia
    Medlem
    • 2003-05-25
    • 935

mina laddbara jag har är 1,5v.
    Har några gamla laddbara på 1,2 men mina nya är 1,5v
    // PsyDonia

Comment

• HakanS
      Medlem
      • 2002-12-13
      • 503

Det beror på kemikalierna i batteriet. NiHM-batterier är på 1,2 V

PsyDonia: Vad är det för batterier?

Comment

• MAGGE
        Medlem
        • 2000-08-07
        • 604

Ja vad är det för några? Skulle gärna vilja få tag på ett par sådana.
        Kör radiostyrt och man förlorar en hel del volt till servona med 1.2 volts.
        www.yourobot.se
        www.litosmc.se

Comment

• agh39
          Medlem
          • 2006-03-24
          • 9

Bara 1,2 volt vad menar ni med det……

1,2 volt är den spänning som cellen har ungefär halvvägs i batteriets liv.
          Alkaliska kanske startar vid 1,5 volt men under en måttlig belastning droppar de under 1,2 volt innan de är halvvägs genom sitt liv.

NI-MH är en förbättring över alkaliska celler.

Om vi tittar på hur ett batteri presterar under 1 A belastning så ser vi att ett Duracell alkaliskt batteri tappar till 1,2 volt efter 10 minuter och räcker ca 56 minuter. Tar vi ett Energizer 2500 NI-MH batteri så har det över 1,2 volt nästan hela sitt ”liv” ända till 133 minuter.

Vilket batteri tror ni funkar bäst ?

Comment

• Danny
            Medlem
            • 2004-07-04
            • 8477

Med 1.2 volt menas den här spänningen dom är specade för, kolla här:

det är ju lite märkligt kanske, men om dom alkaliska tappar spänning till 1,2 v och NiMh håller sig där är det ju samma ändå typ. Det är en viss skillnad på batterier och batterier också ju, vad tror ni t ex om dom här Uniross-batterierna?

dannesholk.se

Comment

• agh39
              Medlem
              • 2006-03-24
              • 9

Det är som du säger stor skillnad mellan olika batterier, en del märken ljuger i sin marknadsföring och levererar betydligt mindre A än andra.

Uniross har jag ingen erfarenhet av, om jag ska rekommendera ett batteri här i sverige så är det Energizer 2500 MAh som en del påstår är ommärkta Sanyoceller. Sanyo är ledande inom batteriindustrin men marknadsförs tyvärr inte här i sverige.

På Tradera säljs det tyvärr "Sanyo" batterier men de är ommärkta NI-CD celler med låg kapacitet.

Comment

• Poteta
                Medlem
                • 2005-05-13
                • 3014

Originally posted by PsyDonia
                mina laddbara jag har är 1,5v.
                Har några gamla laddbara på 1,2 men mina nya är 1,5v
                Låter knappast möjligt, vad är det för sort?
                Mitt företag

Comment

• Danny
                  Medlem
                  • 2004-07-04
                  • 8477

Aha, tack för tipset. Jag ska nämligen köpa mig ny kamera snart och vill då ha några riktigt bra batterier. Hade ett par LiJon förut, varför har dom typerna inte slagit igenom riktigt, tycker man ser bara LiJon i telefoner och sådant, men aldrig som "lösa" R6 eller motsvarande.
                  dannesholk.se

Comment

• agh39
                    Medlem
                    • 2006-03-24
                    • 9

Det finns "lösa" li-ion men inte med 1,2 volt, li-ion ligger på 3,7 volt.
                    Li-ion celler säljs inte till konsumentledet i sverige, bara till industrin.

Alla telefoner som har li-ion celler har en övervakning i laddaren som hindrar överladdning vilket är synnerligen farligt med li-ion celler.

Li-ion celler tål inte att de körs så länge så att de understiger 2,5 volt, då kan de brinna upp eller explodera, om de laddas fel och blir för varma händer samma sak.

GP batterier funkar också bra liksom Ansmann.
                    Bra pris på GP:

Comment

• Danny
                      Medlem
                      • 2004-07-04
                      • 8477

Det där var väldigt bra pris ja! Dom har dessutom en kamera jag ska titta på i lager, blir nog en sväng förbi där i veckan!
                      dannesholk.se

Comment

• mayday
                        Medlem
                        • 2000-08-18
                        • 3212

Originally posted by agh39
                        Det finns "lösa" li-ion men inte med 1,2 volt, li-ion ligger på 3,7 volt.
                        Li-ion celler säljs inte till konsumentledet i sverige, bara till industrin.

Alla telefoner som har li-ion celler har en övervakning i laddaren som hindrar överladdning vilket är synnerligen farligt med li-ion celler.

Li-ion celler tål inte att de körs så länge så att de understiger 2,5 volt, då kan de brinna upp eller explodera, om de laddas fel och blir för varma händer samma sak.

GP batterier funkar också bra liksom Ansmann.
                        Bra pris på GP:
                        http://www.webhallen.com/prod.php?id=38335

samt volt har inget med tekniken o göra utan dimensionerna
                        " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Comment

• agh39
                          Medlem
                          • 2006-03-24
                          • 9

Något som är bra att veta för att få ut så mycket som möjligt av sina batterier är att den första laddningen ska man ej ladda med sk. smarta laddare utan man ska ladda med en laddare med låg strömstyrka i rätt antal timmar. Detta är viktigt för att få ut så mycket som möjligt av dem, sk. "forming charge" dvs formaterande laddning.

Om man tex köper en konnocladdare på jula för 79:- som laddar med 150 MAh så ska man använda den så här:

Först, ladda ur batterierna till 0,9 volt, dvs använd dem tills de slutar att fungera OBS ej i ficklampor, särskilt om det går i flera celler. Kamera o dyl. rekommenderas, din kamera kanske laddar ur dem till 1,1-1,0 Volt men det är nära nog.

Batteritillverkarna rekommenderar en laddning i 14 timmar när strömstyrkan är satt till 0,1 C, (kapaciteten är 1C) Om det inte fanns någon värmeförlust så skulle det bara ta 10 h.
                          Om du tex köpt 2500 MAh batterier så ta 2500 och multiplicera med 1,4, då får du 3500. Om du laddar med 150 MAh så dividerar du 3500 med 150 så får du laddningstiden 23,3 h. Vi vet alla att tillverkarna överdriver så du kan dividera 3500 med 0,90 så får du en mer rättvis prestanda. Alltså 2500x1,4x0,90/150 så får du 21 timmar för att få dina batterier fulla, om laddaren laddar 0,1 C eller mindre så är värmen ingen stor fara utan kan vara kvar några timmar ytterliggare.

Om du laddar dina nya celler med en sk. smart laddare så har de nya cellerna inte förmågan att ge en stoppsignal till laddaren utan laddaren söker efter denna, ofta lyckas ej detta med följd att cellerna blir "kokta". Temperaturer över 60 grader Celsius dödar batterierna, detta är ett stort problem med nya batterier eller batterier som legat oanvändna ett bra tag men så fort de är inkörda så fungerar en Smart laddare utmärkt.
                          Last edited by agh39; 2006-03-25, 18:59.

Comment

• agh39
                            Medlem
                            • 2006-03-24
                            • 9

Mayday: Visst finns det 1,5 volts lithiumceller men jag trodde Danny var ute efter laddbara sådana AA.

Laddbara AA med LI-Ion teknik heter 14500 och kan köpas från webben bla, de är på 3,7 volt ej 1,5. Det är inget vidare att stoppa i dessa i en kamera.

CR 123 finns också med olika volt, 3,0V 3,7V.
                            Om man inte vet vad man håller på med ska man ej laborera med li-ionceller.
                            Om man tex har en produkt som använder sig av 2 eller fler li-ion celler med 3,7 volt så är det ej lyckat att köpa laddbara sådana eftersom de håller 4,2 volt direkt från laddaren.
                            Last edited by agh39; 2006-03-25, 13:12.

Comment

• Danny
                              Medlem
                              • 2004-07-04
                              • 8477

Jo jag är ute efter bra AA-batterier.

Är också lite fundersam om min laddare är bra då jag tycker att batterierna ofta blir dåliga ganska fort, känns det som iaf. Har en Vanson V-1969. Som enligt spec inte ens kan ladda nyare batterier med hög kapacitet, men det borde ju inte spela någon roll?! På laddaren står det att den laddar (4 st) AA batterier med 1,4 V på 600 mA (0,84 VA).
                              dannesholk.se

Comment

Working...