Dryden Medlem sedan aug. 2002 18 625 inlägg Frågan 21 okt. 2002 06:46 #1 Är det någon här inne som är bekant med Vetenskapsteori? Har nämligen nåra funderingar.
- Vad skiljer förförståelse från en hypotes? Har suttit och läst en bok men kan inte hitta svaret. Blir snart knäpp.
- Hur slår värderingar igenom?
Hm. Den som kom på Vetenskapsteori borde släpas ut på gatan och... säljas :x
Theon Medlem sedan jan. 2002 3 554 inlägg Dryden Medlem sedan aug. 2002 18 625 inlägg Danke. Sökte endel själv och hittade några nyttiga länkar. Fasen vad sådana här arbeten är tråkiga. x(
:stefan: Medlem sedan apr. 2000 15 687 inlägg /me har 15 poäng Vetenskapliga Teorier och Metoder från högskolan - utan snack de tristaste kurser jag läst!
Fokusgrupper, hypoteser, teser och antiteser och fan och hans moster (som oftast hette John Fiske)... :l
Dryden Medlem sedan aug. 2002 18 625 inlägg Då kan du säkert massor av sådana saker? :) Sitter med ett litet frågeformulär här och vissa saker känns så djupa att jag knappt bottnar. Trist som f-n :l
Re: Vetenskapsteori?
Dryden skrev:
Är det någon här inne som är bekant med Vetenskapsteori? Har nämligen nåra funderingar.
- Vad skiljer förförståelse från en hypotes? Har suttit och läst en bok men kan inte hitta svaret. Blir snart knäpp.
- Hur slår värderingar igenom?
Hm. Den som kom på Vetenskapsteori borde släpas ut på gatan och... säljas :x
Förförståelse är när du vet hur någonting fungerar innan du börjat med en lapp och på så vis kan sätta en korrekt hypotes.
En hypotes beskriver vad du tror resultatet i labben kommer bli.
Värderingar slår igenom genom att några personer som inte betecknas som "galna" förespråkar något som stora massan sedan börjar tro på.
Dryden Medlem sedan aug. 2002 18 625 inlägg Lysande. Nu är jag nästan klar. Får klura på resten på tåget hem från jobbet. Kritisk vetenskap och funktionalistiska förklaringar står på menyn då. Kul värre :l