webForumDet fria alternativet

Vetenskapsteori?

Vetenskap

6 svar · 418 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Är det någon här inne som är bekant med Vetenskapsteori? Har nämligen nåra funderingar.

- Vad skiljer förförståelse från en hypotes? Har suttit och läst en bok men kan inte hitta svaret. Blir snart knäpp.
- Hur slår värderingar igenom?

Hm. Den som kom på Vetenskapsteori borde släpas ut på gatan och... säljas :x

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Danke. Sökte endel själv och hittade några nyttiga länkar. Fasen vad sådana här arbeten är tråkiga. x(

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

/me har 15 poäng Vetenskapliga Teorier och Metoder från högskolan - utan snack de tristaste kurser jag läst!

Fokusgrupper, hypoteser, teser och antiteser och fan och hans moster (som oftast hette John Fiske)... :l

Då kan du säkert massor av sådana saker? :) Sitter med ett litet frågeformulär här och vissa saker känns så djupa att jag knappt bottnar. Trist som f-n :l

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Re: Vetenskapsteori?

Dryden skrev:

Är det någon här inne som är bekant med Vetenskapsteori? Har nämligen nåra funderingar.

- Vad skiljer förförståelse från en hypotes? Har suttit och läst en bok men kan inte hitta svaret. Blir snart knäpp.
- Hur slår värderingar igenom?

Hm. Den som kom på Vetenskapsteori borde släpas ut på gatan och... säljas :x

Förförståelse är när du vet hur någonting fungerar innan du börjat med en lapp och på så vis kan sätta en korrekt hypotes.

En hypotes beskriver vad du tror resultatet i labben kommer bli.

Värderingar slår igenom genom att några personer som inte betecknas som "galna" förespråkar något som stora massan sedan börjar tro på.

Lysande. Nu är jag nästan klar. Får klura på resten på tåget hem från jobbet. Kritisk vetenskap och funktionalistiska förklaringar står på menyn då. Kul värre :l

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)