jag har samma fråga :q
på så sätt kan man göra flera olika lösningar och sedan se vilken som går snabbast att utföra ju :D
finns det någon ASP kod till att se hur lång tid en sida tog att laddas ?
9 svar · 400 visningar · startad av fluxis
finns det någon ASP kod till att se hur lång tid en sida tog att laddas ?
jag har samma fråga :q
på så sätt kan man göra flera olika lösningar och sedan se vilken som går snabbast att utföra ju :D
japp, visst finns det
Sätt in detta högst upp på sidan:
iStart = Timer
och detta längst ner:
Response.Write "Det tog " & FormatNumber(Timer - iStart, 6, True) & " sekunder att ladda sidan"
kanon
Hm.. vad visar den egentligen? Hur lång tid servern tar på sig att processa sidan?
Eller inkluderar det den faktiska tiden det tar för sidan att laddas hos klienten med bilder och allt?
Jag skulle inte tro att den visar tiden för hur långt tid det tog för klienten att ladda ner och visa sidan. Isåfall skulle ju klienten vara tvungen att skicka ett "confirm"-meddelande som säger att "nu har jag laddat klart sidan, nu kan du visa hur långt tid det tog." ;)
skulle kanske i sådana fall vara att kombinera skriptet på servern med något Javascript för klienten och plussa ihop... men det är en helt annan sak i en helt annan tid!!!
Sen kan man ju fråga sig vad man mäter och varför. För att mäta tiden det tar att "hämta sidan" bör du väl logiskt räkna in tiden det tar för webbläsaren att processa musklicket på länken, skicka en http-förfrågan, serverns respons-tid, tiden att exekvera child-processer för att utföra arbetet X, tiden för webbservern att kompilera (sammanställa) datat, skicka svaret via http till klienten och tiden för klienten (webbläsaren) att rendera sidan med innehåll. Detta är ju den egentliga tiden för att hämta sidan. Sen är frågan vad som gör oss lyckligare av att veta det... Det går alltid för långsamt :)
Jojoxx, du läser mina tankar, att bara visa tiden det tar för servern att ladda sidan så att säga, ger egentöigen inte mycket.
Vissa likheter med sidor där det står att dom är si o så många kb stora, vad säger egentligen det?
solbulle skrev:
Jojoxx, du läser mina tankar, att bara visa tiden det tar för servern att ladda sidan så att säga, ger egentöigen inte mycket.
Vissa likheter med sidor där det står att dom är si o så många kb stora, vad säger egentligen det?
Det tar bara ännu längre tid att ladda sidan.