Jag har programmerat ASP i mer än ett halvår och det känns som att jag måste få svar på vissa frågor för att kunna avancera med nya tekniker och nya tricks.
Som vanligt är jag tacksam för inlägg skrivna av författare som vet vad dem snackar om! ;)
De frågor jag har är följande:
1. Option Explicit
-- besvarad --
2. Stored Procedures
-- besvarad --
3. Templates
Det var inte så längesedan jag ställde en fråga angående detta och fick då några bra (tack för dem) artiklar om ämnet men dock skulle jag gärna vilja se någonting lite enklare som någon här på forumet har skrivit så att jag bättre förstår. Det handlar alltså om en HTML-Template med ASP-variabler för head, body osv. I det exemplet jag studerade fanns det bara "stöd" för en sida och inte flera, det vill säga, för en -hel- hemsida.
4. Com Objekt
-- besvarad --
5. Prestandatester
Hur brukar ni göra innan ni slutgiltigt släpper iväg ett system till en kund? På vilka plan och med vilka metoder testar ni prestanda? Jag vet att man med någon kod (trevligt om någon postar den :) ) kan se hur snabbt en ASP-sida genereras men det måste ju finnas massvis av andra faktorer som också spelar in...
6. Scriptlets
Samma som nummer fyra, samma som nummer två (ledsen att frågorna kommer lite om lott med varandra). Detta är förövrigt någonting jag undrar mycket över så det vore extra juste om ni svarar på just denna! ;)
7. REXX scripting language
Det ska tydligen finnas ett scriptspråk som man kan använda i asp som heter rexx. Har det några speciella ändamål eller är det bara ett utdaterat gammalt scriptspråk? Ren nyfikenhet...
8. Citat från en hemsida (som borde vara pålitilig):
-- besvarad --
9. Till slut lite MS-citat!
På microsoft finns en liten tio-i-topp-lista över tips rörande prestanda i asp. Det skulle vara formidabelt om någon kunde skriva om var punkt (ok, ni kan skippa ettan och den om OptionExplicit om ni vill ;)):
1. Design for success.
2. Use application state for caching output.
3. Create and modify ProcessorThreadMax registry value.
4. Use system DSNs, not file DSNs or DSN-less DSNs.
5. Enable buffering for all Applications.
6. Use Microsoft Transaction Server "Library" Packages.
7. Disable Session state, if not used.
8. Use OptionExplicit with VBScript.
9. Make ADO free-threaded if you use SQL Server.
0. Modify the metabase AspScriptEngineCacheMax value.
Jag vet att det är många frågor men snääälla... :f :OO
Nåja, jag hoppas att i alla fall någon lägger lika lång tid på sitt svar som jag gjort på mina frågor och att denna tråden blir ett bra bidrag till ASP/VBScript-forumet! :bire
MVH Trexter.com | trexter@email.com
Tack på förhand!
:)