webForumDet fria alternativet

Eget företag?

Företagande

4 svar · 458 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Tjenare...

Vad är bäst om man ibland vill göra jobb åt företag... att starta ett eget företag som dom sedan anlitar, eller att dom anställer mig under tiden, vilket betyder att dom betalar sociala avgifter och skatt och sedan betalar min lön...

För och nackdelar?

Mvh, Vide

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Starta ett eget företag och betala FA-skatt, då kan du välja vilket sätt du vill.

Egenföretagare
+ Egen, bestämmer själv
+ Du sätter prisnivån själv
- Allt det administrativa
- Avgifter
- Oftast "projektanställd"

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag skall faktiskt på en info-träff angående eget företag snart, då får jag kanske den info jag behöver...

Vad händer om företaget ligger "vilande", d.v.s att man inte använder det under ett år? Finns det något krav på att man måste hålla det aktivt?

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Finns beskrivet längst ner på denna sida:

http://www.smakassa.se/reger_foretagare.htm

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ta med papper och penna på infoträffen, det är extremt mycket information på några få timmar. ;)

Såvitt jag vet så finns det inget krav på att man måste ha det aktivt, förutom att det ska komma igång senast fem år innan registreringen eller nåt sånt. Rätta mig om jag har fel, jag minns inte riktigt.

Hur som helst så kan en enskild firma vara antingen aktiv eller passiv. För att vara "aktiv" måste man arbeta ca 500 timmar per år eller om det är "eget" arbete så att säga. Hur detta påverkar verksamheten, förutom att man sätter kryss i rätt ruta i Skattemyndighetens blanketter, har jag ingen aning om. Jag har då inte märkt någon skillnad. :P

305 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
166 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)