webForumDet fria alternativet

Varning för HP bärbara

Datorhårdvara

21 svar · 2 499 visningar · startad av Tomas85

Medlem sedan sep. 200370 inlägg
Frågan#1

Brorsan köpte ny HP bärbar i veckan, HP pavilion DV6. De har installerat massa medföljande program som segat ner datorn. Och INGA windows-skivor medföljer!

Om man återställer datorn till fabriksskick så kommer alla de där skräpprogrammen tillbaka. Med andra ord man har köpt en begagnad dator om man har köpt en HP dator.

Jag jämförde den med samma prisklass Dell dator som jag formaterat om (Dell skickar med windows-skivor ALLTID):
Jag startade båda datorer samtidigt.

Jag hann gå in på nätet, logga in och ut från min mail och stänga dell datorn, medan HP fortfarande INTE startat klart! FY SKÄMS HP!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tyvärr något som finns hos de flesta leverantörer av mindre bärbara.
Det går ju att rensa, men även Sony har massor av reklamprogram.
Med dagens pris på bärbara kanske det är enda sättet att få in lite pengar.
Ta vara på kodnyckeln och installera om.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Hur kan du få det till att man köpt en begagnad dator bara för att en ominstallation återställer de fabriksinstallerade medföljande programmen?

Att inga windowsskivor medföljer är ganska normalt på budgetdatorer idag. Man får bränna ut dem själv, vilket promptas när man startar upp den första gången.

DanneSt skrev:

Hur kan du få det till att man köpt en begagnad dator bara för att en ominstallation återställer de fabriksinstallerade medföljande programmen?

Att inga windowsskivor medföljer är ganska normalt på budgetdatorer idag. Man får bränna ut dem själv, vilket promptas när man startar upp den första gången.

Ny dator innebär att inget är installerat förutom windows och drivrutiner. Resten som man installerar har inget med datorn man köpt att göra, jag köper inte en dator för att få med program jag inte bett om. Och att avinstallera alla de programen hjälper ju inte helt pga allt som hamnar i en dator skapar spår efter sig tyvärr.

Nej, det är inte normalt att alla budget datorer saknar windows skivor. Jag själv har köpt 3 dell datorer olika modeller och prisklass. Och alla har haft windows skivor, drivrutins-skivor osv.

Lasp skrev:

Tyvärr något som finns hos de flesta leverantörer av mindre bärbara.
Det går ju att rensa, men även Sony har massor av reklamprogram.
Med dagens pris på bärbara kanske det är enda sättet att få in lite pengar.
Ta vara på kodnyckeln och installera om.

Precis de tjänar pengar men samtidigt förlorar massa kunder.
Det borde va lag på att det ska medfölja windows-skiva. Vi betalar ju för windows-licensen. Och vad är det för stil att gömma skivorna från kunden? Eller vill de plåga oss konsumenter med skräpprogram och seg dator till följd?
Dell gör samma misstag genom att påtvinga konsumenterna skräpprogram, men samtidigt medföljer alltid windows-skivor så kunden själv får bestämma om den vill behålla skräpprogrammen eller inte.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag har 2 st HP-datorer och båda har Windows förinstallerat samt lite onödiga program på köpet. De har fungerat klockrent så länge vi har haft dem och jag lär köpa samma märke nästa gång det behövs. Det är ju bara att avinstallera de programmen man inte vill ha. Om det skulle finnas några "spår" kvar tror jag inte det påverkar hastigheten speciellt mycket.

Visst skulle jag hellre vilja haft Windowsskivor med istället för som det är nu men jag gissar på att priset hade sett annorlunda ut också. Så noga är det inte. :)

Det finns ju en lösning som inte kostar något.
Blås disken och installera ett Linux OS.

Medlem sedan okt. 201013 inlägg

Tomas85 skrev:

Jag själv har köpt 3 dell datorer olika modeller och prisklass. Och alla har haft windows skivor, drivrutins-skivor osv.

Använd någon av de windowsskivorna till din brors dator, så kanske den snabbas upp?
Du kan också höja det virtuella minnet, vilket också snabbar upp. Många program kräver mer minne och brukar sega ner en dator.
Kontrollpanelen - system - avancerat - klicka performance (det virtuella minnet) - avancerat igen - längst ner ändra - ändra gärna till över 2000 mb - starta om dator.

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

KallesKaviar skrev:

Använd någon av de windowsskivorna till din brors dator, så kanske den snabbas upp?

Så får man/kan man väll inte göra? (beror på vilken skiva man har antar jag men det är väll OEM-reset skivor som medföljer oftast eller?)

KallesKaviar skrev:

Du kan också höja det virtuella minnet, vilket också snabbar upp. Många program kräver mer minne och brukar sega ner en dator.
Kontrollpanelen - system - avancerat - klicka performance (det virtuella minnet) - avancerat igen - längst ner ändra - ändra gärna till över 2000 mb - starta om dator.

Tycker jag låter som ett dåligt tips, dagens datorer har ju massa minne och det är väll när det virtuella minnet används som det går söligare eftersom det är på hårdisken.

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Alla tillverkare skickar med mycket skitprogramvaror. Men ta en titt på vad allt är innan du slänger bort det. Var faktiskt på seminarium hos HP igår, på Gustav den tredjes boulevard. Handlade visserligen inte om klienter (utan blad, virtualisering och san), men upptäckte att allt som tillverkaren skickar med faktiskt inte är skit. Sen att man inte bett om det är en annan sak ;)
Men enligt mig inget att bli upprörd över.

Det finns faktiskt det som är värre. Jag ville uppdatera hustrun´s Sony Vaio och fick besked att jag inte fick det, den var bara för Vista. När jag bad om anvisningar för att byta till SDD fick jag besked att det ville man inte ge ut. Köpt är köpt.

aron skrev:

Så får man/kan man väll inte göra? (beror på vilken skiva man har antar jag men det är väll OEM-reset skivor som medföljer oftast eller?)

Du har säkert rätt. Jag har gjort det på mina privata datorer, med mina privata windowsskivor, det har gått bra.

aron skrev:

Tycker jag låter som ett dåligt tips, dagens datorer har ju massa minne och det är väll när det virtuella minnet används som det går söligare eftersom det är på hårdisken.

Man kan läsa här också hur man gör. Öka datorns minneskapacitet.
http://support.microsoft.com/kb/259184/sv

Jag har nästan 3000 mb i virtuellt minne, för mig har datorn blivit snabbare.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Gildebrand skrev:

Alla tillverkare skickar med mycket skitprogramvaror.

Nej, inte alla. Vilket är en av anledningarna till att jag använder datorer från just det märket.

Apple.

tack för allas svar och hjälp. Jag har lämnat tilbaka skräpburken. Letar efter en ny dator. Blir nog en dell som jag får trimma. Men ska ändå fråga för säkerhets skull om man får med windows skivor. Hp-supporten sa till mej "det är ditt ansvar att veta i förväg att det ingår installerade program som du inte vill ha" haha vi konsumenter borde kanske vara mer noggranna och även fråga om vilka kemikalier som använts vid tillverkningen av datorerna hahaha. För troligen förtjänar vi inte en snabb och stabil dator. Undrar ni inte heller varför datortillverkarna inte börjar sätta in ssd i dagens bärbara nu när vi befinner oss i år 2011 snart och ssd redan säljs separata?? ahaa, man måste betala 25 tusen kr för en sådan dator??

Tittar på begagnade bärbara här och tror jag ska satsa på dell som du skrivit om här. Utanför ämnet kanske, men hur länge, flera problemfria år, har dina dell fungerat bäst?

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej
Jag själv har alltid köpt HP och jag är inne på min andra. Alltså det är väldigt vanligt att det följer med skitprogram vilket beskrivs utförligt på Hp:s egen hemsida beroende på vilken produkt man väljer. Heter bara lite olika på nätet än vad de heter i butiken. De program som de lägger in i Hp:s bärbara är de gamla vanliga som till exempel 30 dagars trial antivirus, brännprogram med mera. Hur som helst jag kommer fortsätta med Hp bättre än Acer som är de sämsta man kan köpa, Hp håller i minst 3 år innan man börjar inse att det är dags att köpa en ny på grund av att den är omodern. Och ja till sist i alla hp:s bärbara får man inte skivorna som du säger utan windows ligger i datorn så du får då istället skapa en egen skiva om det nu är så himla viktigt.

MVH

Buddaz

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Tomas85: på riktigt, varför tror du att den dator med ssd kostar lite mer än andra? (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=613434, 25k???)
Det är så enkelt att ssd är till för den som vill ha lite extra prestanda. Och då väljer de att bara ha det i deras deras prestanda-burkar, då den inte gör så mycket nytta i 4kkr dator.
Sen kan man ju fundera på hur du på fullaste allvar kan varna för HP-datorer, när de är de enda (tillsammans med Lenovo) som tillverkar datorer som inte ramlar sönder av att man kollar på dem.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har alltid köpt HP's bärbara och kommer fortsätta med det, eftersom de är de enda som inte brukar fylla sina datorer med skräp. Sen kan man ju undra hur svårt det egentligen är att avinstallera program från en dator?

Jag tycker det låter precis som vanligt: troll-användare som inte kan ett smack om datoranvändning gråter över de stora hemska tillverkarna.

Måste man ominstallera sitt Windows stup i kvarten är det inte fel på datorn eller mjukvaran, det är fel på den som använder operativet. Punkt slut. Det kommer aldrig förändras.

Jag har haft HP-bärbara genom alla år och på de tre senaste maskinerna (som vardera har hållt i tre år) har jag ominstallerat det förinstallerade Windows en gång per maskin själv. Jag har haft allt från Windows 2000 till XP och Vista på de maskinerna. Nu när det snart är dags för en ny treårsteration kommer jag tvivelsutan köpa en HP igen och kommer njuta alla dagar genom de tre åren då mitt Windows operativsystem fungerar hur fint som helst, precis som vanligt.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Tomas85 skrev:

Blir nog en dell som jag får trimma.

Ledsen att göra dig besviken men alla Dell jag köpt har haft förinstallerade program.

Medlem sedan dec. 200697 inlägg

Mycket riktigt även dell har förinstallerade program samt alla datorer som har ett märke har det. Iaf alla bärbara som jag stött på.

Helt otroligt att du blir upprörd över detta först nu. Jag har varit upprörd över dessa program i minst tio års tid.

Trodde först att 85 stod för året du var född men börjar efter denna tråd misstänka att det är din åler :)

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)