Använder för det mesta min bärbara dator som är helt okej, men jag har även en stationär dator som börjar bli till åren.
Lite info om min stationära: (Nostalgi?)
Intel Pentium 3, 733 MHz,
384 MB SDRAM,
Nividia GeForce 2 GTS/pro,
Hårddisk 20 GB,
USB 2.0,
CD brännare,
DVD brännare (relativt ny),
Trådlöst nätverkskort (relativt nytt),
Lacie Porsche, extern hårddisk 250 gb
17 tums LCD, HP vs17
Datorn fungerar okej men inte mer, har som ni kan se på specifikationerna köpt till lite extra prylar som jag kan ha användning för i min nästa burk. Anledningen till att jag listar dessa saker är för att ge mina förutsättningar och se om det är värt att uppgradera sig? Jag spelar sällan på datorn, någon gång ibland. Det som jag gör mest är surfar, programmerar, ordbehandling etc
Vill inte lägga allt för mycket pengar på datorn, men det skulle vara kul att veta om ni tycker det är värt pengarna för paketen ovan? Dvs är en uppgradering från befintligt system att rekommendera? Vet ni bättre och mer prisvärda alternativ på datorpaket så får ni också gärna hojta! Skulle egentligen vilja ha 1024 i interminne men det är kanske inte så dyrt att uppdatera.
Jag tycker dator 1 verkar bra :) ...ja den första där, AMD-varianten. Jag menar, du verkar inte ha så stora krav sedan var det inte så stor skillnad på dom där egentligen kändes det som. Att köpa 512 Mb minne till kostar ungefär 400:- så det är bara å köpe!! :)
Vilka processorer är det man helst ska undvika? Har fått för mig att celeron och semphron inte är så bra? Men det faktumet kanske gäller för spel i första hand?
Vilka processorer är det man helst ska undvika? Har fått för mig att celeron och semphron inte är så bra? Men det faktumet kanske gäller för spel i första hand?
Njä, inte bara i spel, men det är antagligen där det märks först.
den tiondelen det tar extra att hantera kontorsprogram o.l. kanske inte betyder så mycket.
En Sempron skulle nog vara det bästa för dig. Det är en Athlon 64, men med ett mindre cacheminne. Celeron är inget vidare, även om de senaste modellerna är bättre än tidigare. Pentium 4 är för dyr och känns lite utdaterad.
Måste det vara en märkesdator eller kan du tänka dig att köpa ett hopplock?
Vill du spela eller har en skärm med DVI-ingång kan du ev. köpa ett annat moderkort eller komplettera med ett PCIe-grafikkort med DVI-utgång. Räcker det med VGA finns det inbyggt på moderkortet.
Annars ser ju den första HP-datorn vädligt vettig ut. Det som känns dumt är 2x256 istället för 2x512 eller ännu hellre 1x1024. Att år 2006 köra med 256 MB-moduler är verkligen tokigt. 160 GB HDD känns ju också lite väl snålt. DVI hade ju inte heller suttit i vägen. Den kommer i alla fall att springa cirklar kring den andra HP-datorn (den för 6690:-) om du lägger mellanskillnaden på ett vassare grafikkort och/eller mer internminne.
Vad tror ni? Verkar bra i alla fall :)
Är det helt kört med spel på denna pga grafikkortet?
Vill du spela eller har en skärm med DVI-ingång kan du ev. köpa ett annat moderkort eller komplettera med ett PCIe-grafikkort med DVI-utgång. Räcker det med VGA finns det inbyggt på moderkortet.
muskot skrev:
Annars ser ju den första HP-datorn vädligt vettig ut. Det som känns dumt är 2x256 istället för 2x512 eller ännu hellre 1x1024. Att år 2006 köra med 256 MB-moduler är verkligen tokigt. 160 GB HDD känns ju också lite väl snålt. DVI hade ju inte heller suttit i vägen. Den kommer i alla fall att springa cirklar kring den andra HP-datorn (den för 6690:-) om du lägger mellanskillnaden på ett vassare grafikkort och/eller mer internminne.
Tack för svaret, hade köpte datorn innan jag läst det :( Men det blev kanske bra ändå?
Minneskonfigurationen är väl inte hela världen, mest bara korkad. :)
När det gäller spel beror det ju på vilka krav du har och vilka spel du vill spela, men mer avancerad grafik är bara att glömma. Räcker det inte till kan du ju köpa till ett PCIe-grafikkort.
Minneskonfigurationen är väl inte hela världen, mest bara korkad. :)
När det gäller spel beror det ju på vilka krav du har och vilka spel du vill spela, men mer avancerad grafik är bara att glömma. Räcker det inte till kan du ju köpa till ett PCIe-grafikkort.
Japp får testa mig fram, datorn är snabb och tyst i alla fall. :)
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e