webForumDet fria alternativet

MO-SMS, skapa egna tjänster?

PHP

10 svar · 1 034 visningar · startad av vic

Medlem sedan apr. 2006244 inlägg
Frågan#1

Tjena håller på att sätta upp ett sms-betalningssystem men mina php-kunskaper är knappa. På tjänstleverantörens sida finns följande kodexempel:

// Sätt användarnamn, lösenord och URL till MO-SMS.
$mosms_username = "username";
$mosms_password = "password";
$mosms_url = "http://www.mosms.com/se/sms-send.php";

// Sätt mottagarens telefonnummer
$mosms_number = "0701234567";

// Sätt vilken typ av SMS som skall skickas (alla filer skickas som WAP).
$mosms_type = "wap";

// Sätt URL till filen som skall skickas
$mosms_data = "http://www.website.com/music.mid";

// Anropa MO-SMS och skicka SMS:et
$mosms_data = rawurlencode($mosms_data);

$result = file_get_contents($mosms_url . "?username=" . $mosms_username
	. "&password=" . $mosms_password . "&nr=" . $mosms_number . "&type="
	. $mosms_type . "&data=" . $mosms_data);

// Kontrollera felkod från MO-SMS
if ($result <> "0") {

// Felkod erhölls
  echo "Fel vid anrop: $result";

} else {

// Felkod erhölls inte
  echo "SMS skickat korrekt!";

}

?>

Jag får inte detta att fungera riktigt. Man kopplar en smskod till följande sida. När jag smsar koden för jag tillbaka ett sms där det står "SMS skickat korrekt" men waplänken med filen skickas till 0701234567 ??

Hur skall jag göra
:q

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Gissningsvis skulle du få bättre svar om du frågade deras support, men i min mening ser detta misstänkt ut:

$mosms_number = "0701234567";

Så du får ändra numret till mottagarens riktiga nummer. Vad det nu är.

nä, deras support täcker inte programmering. Ja jag tyckte också det kändes skumt med siffrorna där. Men deras server skickar ju tillbaka ett meddelande till mobilen dock inte waplänksmeddelandet. Man kanske bara ska lämna det tomt?

edit: föresten, kan jag inte bara lägga filen i echo? då skickas väl filen tillbaka :) ??

Medlem sedan juli 200519 inlägg

Waplänken kommer att skickas till det nummer du tilldelat $mosms_number, mosms tar ingen hänsyn till om meddelandet verkligen har tagits emot, bara om det har skickats.

Svårare än så är det inte ;)

Men scriptet returnerar ju ett sms med meddelandet "SMS skickat korrekt!" till mobilnummret som skickat beställningskoden, borde den inte kunna eka tillbaka waplänken istället?

tycker det här borde va enkelt om man kan php, fast jag kanske har fel

Ditt skript skickar filen till Mosms, som skickar vidare ett sms med en waplänk till numret i $mosms_number. Om waplänken skickas får du tillbaka "0" från Mosms, vilket betyder att de lyckats skicka waplänken. Därför bör du ändra "SMS skickat korrekt!" till någonting i stil med "Tack för din beställning. Ett sms med en waplänk kommer inom kort."

men jag vill inte att wapplänken skickas till $mosms_number, jag vill givetvis att wapplänken skickas till samma nummer som skickat beställningsSMS:et?

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Men öh, du får väl se till att de kan ange sitt eget mobilnr också ?

Typ

$mosms_number = $_POST["fält från formulär"];

Sätt då $mosms_number till numret som skickat beställningen. Svårare än så är det inte.

ja men iochmed att scriptet kan eka till mobilnummret som skickat beställningsms:et borde den ju även kunna eka waplänken.

Jag kan ju inte posta telenummret genom ett formulär, servern kan väll inte hålla reda på vem som fyllt i formuläret och vem som skickar beställningssms om flera använder systemet samtidigt?

ja, ja det här var uppenbarligen avsevärt drygare än jag trodde. men tack för era svar...

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

vic skrev:

Jag kan ju inte posta telenummret genom ett formulär, servern kan väll inte hålla reda på vem som fyllt i formuläret och vem som skickar beställningssms om flera använder systemet samtidigt?

Som jag har förstått det så ska man använda PHP-scriptet på sin egen server. Varje gång scriptet exekveras så genomförs en "transaktion" via MO-SMS och ett SMS skickas ut om scriptet är korrekt konfigurerat..? Vad är då problemet? :)

Om du sätter $mosms_number till att ta emot en variabel så ska det funka. För annars förstår jag inte hur scriptet är tänkt att funka, om man ska ha ett konstant värde i variabeln. ;)

[edit] Eller jag kan missuppfattat exakt vad du vill göra.. Är det tänkt att man ska kunna beställa via webläsaren, eller via mobilen, eller både och?

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)