webForumDet fria alternativet

Media Player Classic eller VLC för att spela upp alla format på äldre dator?

Program & appar

7 svar · 960 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Behöver en enkel, resurssnål mediaspelare utan lull lull som klarar alla kända format, även quicktime och realplayer. Vad jag förstått så ska Media Player Classic och VLC vara två alternativ. Vilken av dem är bäst? Varför? Tips på någon annan spelare.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag kör MediaPlayerClassic av den enkla anledningen att den klarar alla format jag behöver, inklusive Real-formaten, plus att den är liten, resurssnål och snabb. Så mitt tips går på den. :)

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Jag kör VLC, har inte testat så mycket annat, Media Player Classic, så jag kan inte jämföra.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Jag har använt båda. Skitsamma vilken du väljer enligt mig. Dock vet jag inte hur real-stödet är i VLC.

Hur är det med codec för spelarna, ex för att spela upp real? Finns det redan eller måste man ladda ner alla codec manuellt?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

med den nya hårtkodade formaten är det inte spelar isig som drar mest resurser utan avkodningen av video och ljud.

Medlem sedan mars 20011 346 inlägg

xtreme skrev:

Hur är det med codec för spelarna, ex för att spela upp real? Finns det redan eller måste man ladda ner alla codec manuellt?

Vet inte om det finns ern "codec" för RealMedia...men jag kör Real Alternative

Hittade även mplayer http://www.mplayerhq.hu/design7/news.html som verkar kunna ta alla format. Även Real och Quick utan att behöva installera något extra.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)