webForumDet fria alternativet

Kolfiber

Datorhårdvara

6 svar · 520 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Tjaba!

Det är så att jag vill bygga/tillverka en sak i kolfiber. Problemet är dock att jag inte vet något om det. Hur man använder det, om man behöver några speciella verktyg, var man köper det osv.

Det jag förstått är att det är en väv man använder som sedan stelnar med några kemikalier eller nått sånt.

Ska man göra format som man lägger väven i och sedan tar ur typ som man gjuter en gipskatt. Eller ska man kanske göra formar i t.ex. frigolit som man klär med väven (tror jag såg att dom gjorde så på nått program på discovery där dom bygde ett flygplan).

Jag har försökt söka på google men hittar inget direkt som hjälper, är väll kanske dåliga på att söka.

Så jag tänkte höra med er här om ni vet nått, har några tips eller vet var jag kan hitta information.

Tack på förhand! :)

Tilläggas kan att det jag ska göra är en ram eller stome som tillslut kommer bli till ett slags bord eller bänk eller vad man ska kalla det. Det ska iallafall klara att bära minst 200 kg.

Ingen som vet nått om det här =)

Har även kollat lite på glasfiber, men vet inet riktigt om det är lika starkt och håller för det jag ska göra.
Men nån av er kanske vet nått mer om glasfiber och kan komma med tips på det? :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det jag har sett när man bygger med kolfiber är att man har det under press i samband med värme. Jag har ju inte sett allt så det funkar kanske på andra sett oxå. :)

Glasfiber borde du kunna få att hålla för stora tyngder om du laminerar in förstärkningar i det. Bygg en ram som du sen "plastar" in.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det lilla jag vet om kolfiber gör att jag inte kan se att det är ett genomförbart projekt som privatperson.
Har förmig att det krävs rätt avancerad utrustning för härdandet, hög värme och "vakum".

Nicrosoft skrev:

Det jag har sett när man bygger med kolfiber är att man har det under press i samband med värme. Jag har ju inte sett allt så det funkar kanske på andra sett oxå. :)

Glasfiber borde du kunna få att hålla för stora tyngder om du laminerar in förstärkningar i det. Bygg en ram som du sen "plastar" in.

Vad skulle denna ram vara byggd av i så fall? Anledningen till att jag vill anävnda glas-/kolfiber är att jag vill hålla nere vikten och då inte anävnda trä eller aluminium.

Jag vet att det vanligaste är att låta det härda under vakum men det går bra att göra utan också, tar lite längre tid bara i stort sätt. Kan bli lite sämre kvalité men för det jag ska ha det till måste det inte klara en atombomb ;)

Ska nog ta och åka ner till fredells och köpa lite glasfiber och polyester och göra ett litet test för att se vad det pallar.

Medlem sedan jan. 200577 inlägg

http://web.telia.com/~u84408370/komposit/index.html där har du lite info om kolfiber.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)